کد مطلب: 

290325

اپراتورهایی که تعهدشان در افزایش سرعت اینترنت را انجام ندهند، جریمه می‌شوند

رئیس رگولاتوری در پاسخ به سیتنا، گفت: تعهدی که برای اپراتورها در افزایش سرعت اینترنت گذاشتیم، سختگیرانه اما شدنی است؛ اگر اپراتورها تعهد خود را انجام ندهند مشمول جریمه می‌شوند.
اپراتورهایی که تعهدشان در افزایش سرعت اینترنت را انجام ندهند، جریمه می‌شوند

به گزارش خبرنگار سیتنا، صبح دیروز نشست خبری «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای»، با حضور قائم مقام وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیران عامل اپراتورهای سیار و ثابت کشور برگزار شد.
امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ابتدای نشست عنوان کرد: یکی از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توسعه ارتباطات با کیفیت و متناسب با نیاز مردم است‌.
وی افزود: ما در دولت سیزدهم چند مسئله مهم جهت توسعه شبکه ارتباطی داریم که یکی از آنها توسعه شبکه ارتباطی ثابت مبتنی بر پروژه فیبرنوری تا بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون خانوار را تحت پوشش قرار دهیم.
ایشان در ادامه گفت: نتیجه افزایش تعرفه باید به سرمایه‌گذاری در شبکه منجر شود که در همین راستا هم پروانه‌ای به اپراتورها ارائه شده است.
قائم مقام وزیر ارتباطات اظهار داشت: براساس توافق میان ما با اپراتورها هیچکدام از بسته‌های اینترنتی نباید حذف شوند، قیمت ترافیک داخلی تغییر نکند و ترافیک بین‌المللی هم حداکثر ۳۴ درصد افزایش پیدا کند.
لاجوردی افزود: توسعه شبکه مبتنی بر نسل پنجم نیز در دستور کار قرار گرفته است. بلوک‌های فرکانسی ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ را پس از سالها به مزایده گذاشته و آن را در اختیار اپراتورهای سیار قرار خواهیم داد تا به موازات شبکه ثابت، شبکه سیار نیز توسعه پیدا کند و با تنظیم‌گری کاری کنیم تا بار اینترنت از شبکه سیار به شبکه ثابت انتقال داده شود تا کیفیت هر ۲ شبکه افزایش یابد.
وی تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری اپراتورها کاملاً مشهود است. از طرفی نیز سهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید ناخالص ملی نیز مشخص است. طی سالیان گذشته روند نزولی در بخش ارتباطات داشتیم که باید در این حوزه نیز تدبیر شود.
رئیس رگولاتوری گفت: آخرین تعرفه‌گذاری‌های ما در حوزه‌های مختلف به سالها قبل بر می‌گردد. وزارت ارتباطات معتقد است که افزایش قیمت باید با شرایط توسعه‌ای همراه باشد. افزایش سایت‌های نسل پنجم اینترنت به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت در ۶ ماه آینده جزو مهم‌ترین شروط پذیرفته شده توسط اپراتورهای ارتباطی است.
در این نشست بیژن عباسی آرند، مدیرعامل اپراتور ایرانسل گفت: اپراتورهای سیار در طول ۱۰ سال اخیر تلاش جدی برای توسعه شبکه اینترنت و خصوصاً اینترنت نسل چهار و پنج داشتند. تلاش ما بر این بود که بتوانیم بهترین سرویس و کیفیت را به مشترکین ارائه کنیم اکنون نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت هستند. پوشش شهرهای بزرگ ۱۰۰ درصد و شهرهای دیگر نزدیک به ۱۰۰ درصد است. در مکان‌های کم‌جمعیت و جاده‌ها دسترسی به نسل چهار کمتر است که توسعه آن در برنامه ما اپراتورها و وزارت ارتباطات قرار دارد.
وی در تشریح وضعیت شبکه این اپراتور گفت: با وجود افزایش ترافیک در ایام کرونا، ظرفیت‌هایی که در لایه‌های هسته انتقال و دسترسی شبکه و فرکانس‌های موجود قبلاً پیش‌بینی شده بود تا حدی جوابگو بود و این نشان می‌داد که برنامه‌های توسعه‌ای که از قبل انجام شده تا حد خوبی پاسخگوی نیاز بوده است اما با مرور زمان با افزایش تقاضا و استفاده جدی‌تر مردم از زیرساخت‌های ارتباطی، ظرفیت پیش‌بینی شده و توسعه یافته قبلی، تا حد زیادی پر شد و ضرورت توسعه و سرمایه‌گذاری بیشتر را نسبت به قبل دو چندان کرد. با وقوع کرونا، مارجین استفاده از شبکه زودتر پر شد و پیش‌بینی افزایش ظرفیت در بازه زمانی 4 ساله ، به دو سال کاهش یافت و در برخی نقاط کشور بویژه در شهر تهران به دلیل افزایش ترافیک، تنگناهایی حس می‌شود. وزارت ارتباطات نیز همکاری کرد با واگذاری ظرفیت فرکانس 2300 مگاهرتز بخش زیادی از سایت‌های ایرانسل را به روز رسانی کردیم و هماهنگی لازم هم برای استفاده از ظرفیت فرکانسی سایر اپراتورها فراهم شد و اپراتورها هم با تمام توان از تجهیزات موجود استفاده کردتد تا بتوانند کیفیت شبکه و پوشش را بهبود داده و افزایش دهند. با افزایش هزینه‌هایی که در بخشهای مختلف تامین تجهیزات، نیروی انسانی و ... اتفاق افتاده نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم تا بتوانیم روند بهبود شبکه را سرعت بدهیم.
حمید بهروزی قائم‌مقام اپراتور همراه اول نیز در این نشست گفت: بحث توسعه شبکه یک الزام و اجبار برای اپراتورهاست. همانطور که در سایر صنایع مثل صنعت برق عدم توسعه باعث قطعی‌های مکرر شد. علیرغم افزایش تورم سالانه اپراتورها در طی چند سال گذشته، افزایش تعرفه‌ای نداشتند و تمام سرمایه‌گذاری که انجام دادند نیز متناسب با افزایش ترافیک شبکه نبوده است.
وی افزود: به همین دلیل اگر تاکنون سالی 20 درصد افزایش تعرفه داشتیم و می‌خواستیم همان توروپوت را حفظ کنیم باید متناسب با آن افزایش سرمایه‌گذاری می‌کردیم. اما بیش از 90 درصد هزینه‌های اپراتورها دلاری است در حالیکه درآمدها ریالی است اگر دلار هیچ تغییر قیمتی نمی‌داشت ما شاید می‌توانستیم همان توروپورت 6 سال پیش را حفظ کنیم.
بهروزی با اشاره به اینکه این چند پارامتر باعث شده اپراتورها در انتهای سال نتوانند سود زیادی را بین سهامداران تقسیم کنند تاکید کرد: علاوه بر این اپراتورها نتوانستند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند. ما اپراتورها در جلسات مختلف با نمایندگان مجلس، وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشکلات و مسایل ناشی از عدم افزایش تعرفه و وضعیت شبکه را تشریح کردیم.
وی افزود: اگر در طی پنج سال گذشته، تعرفه اپراتورها پائین‌تر از نرخ تورم حتی به اندازه 20 درصد هم افزایش پیدا می‌کرد الان تعرفه موبایل دو و نیم برابر شده بود و اپراتور هم می‌توانست متناسب با افزایش ترافیک، سرمایه‌گذاری مناسبی را انجام دهد ولی الان اگر بخواهیم 30 یا 40 یا 50 درصد افزایش تعرفه داشته باشیم در واقع معادل حداقل افزایش تعرفه‌ای است که در طی این چند سال می‌توانست اتفاق بیفتد. ترافیک شبکه به شدت در حال افزایش است و به اجبار باید سرمایه‌گذاری در این شبکه اتفاق بیفتد وگرنه باید منتظر این باشیم که در ساعات پیک شبانه‌روز قطعی اینترنت داشته باشیم.
بهروزی تصریح کرد: همانند سایر صنایع، صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیازمند افزایش تعرفه است تا بتواند به عنوان زیرساخت سایر صنایع از محل این افزایش، توسعه‌های لازم را در شبکه ایجاد کند.
وی اظهار کرد: ما در اپراتور متعهد شده‌ایم تمامی درآمدی که از محل افزایش تعرفه داریم برای توسعه هزینه کنیم و البته این تعهد توسعه علاوه بر برنامه توسعه‌ای خود اپراتور است.
ایمان میری، مدیرعامل های وب نیز در این نشست با اشاره به وضعیت حوزه ارتباطات ثابت در طی چند سال گذشته عنوان کرد: در طی دو دهه گذشته عملاً در حوزه ارتباطات ثابت سرمایه‌گذاری ای برای ایجاد شبکه اتفاق اتفاق نیفتاده است و باعث شده بار استفاده مردم به شبکه موبایل منتقل شود. چرا که سیاستگذاری‌ها در راستای انجام کار بلندمدت نبوده و تصمیمات انجام شده به صورت مقطعی بوده است.
وی تاکید کرد: اگر قرار است در مورد زیرساخت یک کشور تصمیم‌گیری شود باید افق 20 ساله، 50 ساله و 100 ساله را دید و این موضوع با رویکرد نگاه مقطعی دولتها سازگار نیست. اتفاق خوب دولت سیزدهم این بود که نگاه مقطعی تغییر کرده و با حاکمیت نگاه بلندمدت، توسعه شبکه ثابت به عنوان بالاترین اولویت وزارت ارتباطات تعریف می‌شود.
میری در تشریح نحوه سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت افزود: در این سرمایه‌گذاری نیز دولت عنوان کرده حداکثر در 20 تا 30 درصد این سرمایه‌گذاری مشارکت می‌کند و بقیه سرمایه مورد نیاز را خود اپراتورها باید تامین کنند. در واقع کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز را به دوش مردم یا دولت نگذاشته است.
مدیرعامل های وب تصریح کرد: این عدم توازن در مصرف ترافیک مردم و توفق مصرف اینترنت سیار به ثابت عملاً کمکی به اپراتورهای ثابت برای توسعه شبکه نمی‌کند.
در این میان اپراتور نیز برای سرمایه‌گذاری باید از درآمد خود استفاده کند درصورت عدم تکافوی درآمد، مجبور است به استقراض از بانک رو بیاورد که آن هم با مسایلی که در سیستم بانکی وجود دارد به سهولت امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به افزایش چند برابری هزینه‌ها در تمام حوزه‌ها در مقابل عدم افزایش درآمدها از جنجال‌ها و انتقادات افزایش 34 درصدی تعرفه‌های حوزه ICT پس از 5 سال انتقاد کرده و گفت: انتظار سرمایه‌گذاری و توسعه از سوی اپراتور در چنین شرایطی اصلاً امکانپذیر نیست. اگر صادقانه به موضوع نگاه کنیم درصورت عدم افزایش تعرفه و کمک به سرمایه‌گذاری در این حوزه، وضعیت ارتباطات کشور برتر خواهد شد و اگر واقعیت‌های موجود این حوزه به کمک اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی نشود دو سال دیگر اوضاع نارضایتی از چیزی که وجود دارد، بدتر خواهد شد.
رشد نمایی ترافیک تا حدی قابل پیش‌بینی بوده و با سرمایه‌گذاری انجام شده قبلی قابل پوشش بوده است. ادامه این روند با افزایش هزینه‌های منابع انسانی، ضرورت سرمایه‌گذاری برای توسعه امکانپذیر نیست. همه ما تلاشمان این است که با توافق با وزارت ارتباطات، همزمان با تغییر تعرفه، کیفیت شبکه افزایش یابد.
مدیرعامل شاتل نیز در این نشست عنوان کرد: ما در یک کشتی هستیم که با بقیه المانهای اقتصادی در این اکوسیستم به سمت جلو حرکت می‌کنیم. هزینه‌های شرکتهای اپراتوری تافته جدا بافته‌ای از سایر ارکان اقتصادی نیست و ما نیز در حوزه فضا، برق، نیروی انسانی و متاثر از افزایش نرخ ارز با افزایش هزینه‌ها مواجه هستیم. بیشتر تجهیزات مورد استفاده اپراتورها در لایه هسته، انتقال و دسترسی شبکه از خارج تامین می‌شود و ظرف 5 تا 6 سال گذشته رقم 7 تا 8 برابری برای قیمت تمام شده تجهیزات پرداخت کردیم.
محمدحسن شانه‌ساز زاده افزود: متاسفانه در تکنولوژی وضعیت ارتباطات ثابت بعد از ADSL هیچ ارتقای تکنولوژی نداشتیم، توان سرمایه‌گذاری وجود نداشته است. در حالیکه در حوزه موبایل با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه سرمایه‌گذاری خوبی داشتیم ولی با توجه به اینکه نرخ بازگشت سرمایه در حوزه فیبر بسیار طولانی است سرمایه‌گذاری بسیار کمی انجام شده است.
با همت دولت سیزدهم، پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری که بازگشت سرمایه‌اش حدود 9 سال است شروع شده است و با حمایت و پرداخت بخشی از هزینه‌ها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نرخ بازگشت سرمایه به طور متوسط به 7 تا 8 سال می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه آرپوی شرکتهای ارتباطات ثابت از 20 دلار در سال 92 به 2 تا 3 دلار در سال جاری کاهش یافته و در پی آن توان خرید اپراتورها به شدت کاهش یافته است انتظار داریم با سرمایه‌گذاری در حوزه فیبر، میزانی از ترافیک موبایل که همراه با فشار زیادی روی این شبکه است، به شبکه ثابت منتقل شود که هم کیفیت شبکه موبایل بهتر خواهد شد و هم تعادل در بین این شبکه‌ها برقرار خواهد شد.
شانه‌ساز زاده با اشاره به حمایت وزارت ارتباطات بر سرمایه‌گذاری در حوزه اجرای فیبر در استانها و ایجاد رقابت بین اپراتورها گفت: در حال حاضر در هر شهری یا استانی حداقل دو اپراتور در حال اجرای پروژه فیبرنوری هستند تا انشاءاله در پی آن هم کیفیت و هم قیمت در این حوزه رقابتی شود.
محمدعلی یوسفی‌زاده مدیرعامل شرکت آسیاتک با اشاره به اینکه شاخص‌های زنجیره تامین اپراتورها در تشریح وضعیت اپراتورهای ثابت در این نشست اظهار کرد: با بررسی این شاخصها می‌توانیم بفهمیم وضعیتمان در توسعه، پایداری و نگهداری شبکه چگونه است. اصلی‌ترین شاخص در زنجیره تامین، نیروی انسانی برای نگهداری و ارایه سرویس به مردم است که از سال 95 تا به امروز با پیش‌بینی سال 1403، تجربه حدود 16 برابری در افزایش هزینه‌های نیروی انسانی داریم.
وی وابستگی به برق و افزایش هزینه آن را یکی دیگر از شاخص‌های مهم عنوان کرد و گفت: براساس صورت‌های مالی شرکت برق و تعرفه‌های این شرکت، هزینه‌های برق از سال 95 تاکنون حدود 8 برابر افزایش داشته است که اگر هزینه برق تجاری در مراکز داده و زیرساخت‌های ایجاد شده جهت توسعه و نگهداری محتوا را هم محاسبه کنیم این افزایش هزینه بیشتر می‌شود.
یوسفی‌زاده تاکید کرد: هزینه‌های اجاره فضا برای نگهداری هسته شبکه و امکانات زیرساختی از سال 95 تاکنون حدود 16 برابر شده است و مساله بعدی هزینه‌های تامین تجهیزات است. حجم کمی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تجهیزات پسیو است که تولید آن در داخل کشور مهیا شده است. اما در حوزه تجهیزات اکتیو، برخی از المانها مانند پاور، باطری و ... از داخل کشور قابل تامین است ولی تجهیزات اکتیو اصلی در لایه‌های دسترسی، هسته شبکه در دو بخش ارتباطات ثابت و سیار در نسل قبلی و جدید تکنولوژی، وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد که از سال 95 تا سال جاری 15 برابر شده است.
مدیرعامل شرکت آسیاتک با اشاره به نگاه منتقدین افزایش تعرفه مبنی بر رشد درآمد اپراتورها به دلیل افزایش مصرف و پوشش هزینه‌ها عنوان کرد: تمامی اطلاعات درآمدی اپراتورها در صورتهای مالی آنها در بورس وجود دارد. افزایش درآمد آسیاتک از سال 95 تا 1402 ، پنج برابر بوده که براساس بالارفتن افزایش مصرف بوده است.
وی درباره تغییر نرخ مصرف اینترنت در طی این سالها افزود: نرخ مصرف اینترنت یعنی پولی که بابت تامین اینترنت به شرکت زیرساخت پرداخت شده نیز تقریباً افزایش 5 برابری را تجریه کرده است. در حالیکه وزارت ارتباطات در این مواقع جور فاصله‌های چند برابری هزینه‌ها و درآمد اپراتورها را با کاهش هزینه پهنای باند زیرساخت به دوش کشیده است.
حسین ملازاده مدیرعامل شرکت رایتل نیز در این نشست با اشاره به وابستگی بسیار جدی همه صنایع به اینترنت در شرایط فعلی گفت: اگر کیفیت شبکه ارتباطات نتواند در میان مدت یا بلندمدت حفظ شود کل اقتصاد کشور از شبکه بانکی تا صنایع مختلف متضرر می‌شوند. در حال حاضر به واسطه ارتباطات و فناوری اطلاعات نرخ رشدهای بسیاری در صنایع مختلف را شاهد هستیم در حالیکه صنعت ICT رشد نکرده است.
وی به افزایش هزینه‌های تامین تجهیزات به واسطه وجود تحریم، نیروی انسانی و انتظار سهامداران اپراتورها به دریافت نرخ سود معقول به نسبت سرمایه‌گذاری‌شان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حقوق پیمانکاران برای نگهداری از شبکه و ارایه خدمات سه برابر افزایش حقوق اعلام شده است. در طول چند سال گذشته به جز ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه‌ای وجود نداشته که افزاش تعرفه در آن رخ نداده باشد. با ثابت ماندن قیمت‌ها در حوزه ارتباطات امکان ارایه خدمات با کیفیت وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت رایتل تاکید کرد: برای توسعه و ارتقای کیفیت شبکه و ارایه خدمات مطلوب باید ابزارهای لازم در اختیار اپراتورها قرار بگیرد.
مدیرعامل رایتل با اشاره به غیرقابل قبول بودن سود سالیانه صنعت ارتباطات، گفت: اینترنت به ابزاری تبدیل شده که هم در بخش صنعت و هم در بخش خدمات، از آن استفاده می‌کنند ولذا وابستگی جدی به اینترنت به وجود آمده است. 
حسین ملازاده افزود: در چنین شرایطی شبکه ارتباطات کشور اگر نتواند کیفیت خود را حفظ کند، طبیعتاً کل اقتصاد از جمله حوزه بانکی، لجستیک و… متضرر می‌شوند.
وی گفت: سهامدارانی که در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند، توقع دارند که به نسبت نرخ سرمایه‌گذاری، نرخ سود معقول دریافت کنند. در صورتی که در حال حاضر نرخ سود سالانه در حوزه ارتباطات، پنج یا شش درصد است و این در هیچ صنعتی قابل قبول نیست.
مدیرعامل رایتل، تاکید کرد: اگر به صورت منطقی به موضوع نگاه کنیم، تقریبا تنها حوزه‌ای که طی چند سال اخیر افزایش نرخ نداشته، بخش اینترنت و ارتباطات است که تعرفه‌های آن ثابت مانده بود.
رضا خلیلی نماینده شرکت مخابرات ایران نیز در این نشست گفت: شرایط شرکت مخابرات ایران به دلیل وجود زیرساختی سیم مسی در سراسر کشور، 30 میلیون خط تلفن و 40 میلیون زوج مسی در شبکه متفاوت از سایر اپرتورهاست چرا که هزینه نگهداری و نوسازی این شبکه هزینه بسیار بالایی دارد. این زیرساخت را باید سر پا نگه داریم تا در حوزه پهن باند هم مشترکان و همچنین سایر اپراتورها از این بستر استفاده کنند.
وی در تشریح هزینه‌های اپراتوری افزود: افزایش نرخ ارز در خرید تجهیزات خارجی به طور مستقیم محسوس است ولی در حوزه تجهیزات داخلی نیز بطور غیر مستقیم تاثیر دارد. ضمن آنکه هزینه‌های نیروی انسانی شرکت مخابرات بین 30 تا 40 درصد افزایش داشته است.
خلیلی تصریح کرد: در سال گذشته هزینه برق شرکت مخابرات حدود 450 میلیارد تومان بوده است که در سال جاری بین 700 تا 750 میلیارد تومان برآورد شده است. هزینه نگهداری تجهیزات در ساختمان همچنان تغییر تکنولوژی از ADSL به فیبر، درصد بالایی از هزینه شرکت مخابرات را به خود اختصاص می‌دهد.
وی با اشاره به هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری برای ایجاد و توسعه بستر فیبرنوری اظهار کرد: درآمد ناشی از افزایش تعرفه 34 درصدی در شرایط فعلی، رقمی است که فقط می‌تواند کمی به ارتقای کیفیت همین شبکه موجود کمک کند تا مشترکان بتوانند سرویس بهتری بگیرند. ضمن آنکه این افزایش تعرفه صرفاً مشمول ترافیک بین‌الملل است و ترافیک داخلی را شامل نمی‌شود.
لاجوردی، رئیس رگولاتوری در این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر اینکه فعلاً تمرکز وزارت ارتباطات و اپراتورها روى پوشش است و با توجه به موانع و مشکلاتى که براى اتصال وجود دارد، چه برنامه اى براى رفع این موانع و تشویق و تغییر عادات مردم براى اتصال به شبکه فیبر دارید، گفت: درست است که تمرکز ما روی پوشش است، ولی برای اتصال هم برنامه داریم. در سال 1402 توانمان را بر روی پوشش گذاشتیم، ولی برای سال بعد پیش‌بینی ما این است که در نیمه دوم سال بعد، در بحث اتصال سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشیم.
وی، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که الان مطرح است بحث انتقال از شبکه مبتنی بر ADSL به شبکه مبتنی بر فیبرنوری است و اکنون حدود 11 میلیون مشترک در شبکه ADSL داریم و انتقال از فناوری قدیمی به شبکه مبتنی بر فیبر یکی از موضوعاتی است که می تواند جهش در میزان اتصال را فراهم کند.
لاجوردی، اظهار کرد: یکی از کارهای دیگری که با برخی از اپراتورهای فعال در حوزه فیبر پیش می بریم بحث استفاده و تخصیص برخی از باندهای فرکانسی است که بتوانیم به اپراتورها اختصاص دهیم تا در بازه زمانی کمی، اتصال کاربر را فراهم کنند تا موضوع اتصال انجام شود.
لاجوردی، گفت: برای برخی از مراکز خاص مصوبه ای برای اتصال و هزینه های مرتبط داشتیم که از مودم گرفته تا تامین هزینه سرویس که مصوبه کمیسیون بود و در دستور کار است و در سال آینده عملیاتی شود.
رئیس رگولاتوری، اظهار کرد: تعهدی که برای اپراتورها در بحث سرعت گذاشتیم سختگیرانه اما شدنی است. اگر اپراتورها تعهد خود را انجام ندهند مشمول جریمه می شوند. اکنون اپراتورها پروانه UNSP را دریافت کردند و با این پروانه در هر بار تخلف تا پنج درصد از درآمدشان مشمول جریمه می شود و ساز و کارهای ضمانت اجرایی برای آنها دیده شده است.
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر آنکه اگر مشترکین با حذف بسته اى از طرف اپراتورى مواجه شوند، آیا سامانه اى براى شکایت آنها وجود دارد، گفت: سامانه 195 هم شماره تماس است و هم سامانه که اگر کسی شکایتی داشت، هم به پشتیبانی خود اپراتور و هم به سامانه 195 رگولاتوری اعلام می کنند و زمان پاسخگویی به این شکایات روند کاهشی دارد و به زودی داده های تحلیلی سامانه 195 برای سه سال گذشته را در اختیار مردم می گذاریم که با جزئیات آشنا شوند و اپراتورهایی که زحمت می کشند و تلاش می کنند که سریع تر به تیکت ها رسیدگی کنند، تشویق شوند.
لاجوردی در ادامه نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه ای، در پاسخ به سوال ایسنا، درباره چرایی عدم واگذاری فرکانس ۳۶۰۰-۳۸۰۰ به اپراتورهای ارتباطی برای توسعه نسل پنجم اینترنت اظهار کرد: فرکانس نسل پنجم فقط فرکانس ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ نیست و طبیعتا از زیر ۱۰۰۰ تا ۲۴ هزار می‌توان برای ۵G استفاده کرد؛ اما طبیعتا کیفیت سرویس متفاوت است. همین الان هم اپراتورهای محترم بر روی سایر فرکانس‌هایی که به آنها داده شده سرویس ۵G ارائه می دهند.
وی گفت: اما فرکانس ۳۶۰۰-۳۸۰۰ را که عملا می شود سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه را در آن به کاربر ارائه دهند، در اختیار اپراتورها قرار خواهیم داد و امیداریم این کار تا پایان سال انجام شود.
او در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه اختصاص این فرکانس به اپراتورها هزینه دارد یا خیر، گفت: در این زمینه می توان گفت بله هزینه دارد در واقع مصوبه کمیسیون داشته و قیمت گذاری هم شده مدل پرداختی هم استخراج شده که در بازه زمانی مشخص بتواند پرداخت و فرکانس را دریافت کند.
در ادامه لاجوردی در پاسخ به سوال دیگر مطرح شده یک خبرنگار مبنی بر ضمانت اجرای تعهدات دریافت شده از اپراتورهای ارتباطی اظهار کرد: در زمینه ضمانت اجرای تعهدات از سوی اپراتورها، الحاقیه پروانه وجود دارد و به دنبال آن تعهدات سختی برای آن ها در نظر گرفته شده است.
لاجوردی در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار فارس با بیان اینکه رصد و پایش عملکرد اپراتورها جزو وظیفه ذاتی وزارت ارتباطات است، گفت: دولت سیزدهم ۲ موضوع مهم توسعه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها و اینترنت همراه را در دستور کار خود دارد.
وی افزود: در تلاشیم تا پروژه فیبر نوری را که در کشور به عنوان یک کلان پروژه پیگیری می‌شود در کمترین زمان ممکن محقق کنیم، در حالی که این اتفاق در کشورهایی حتی با مقیاس کوچکتر از ایران طی یک دهه انجام شده است.
لاجوردی ادامه داد: اتحادیه اروپا اخیرا اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ پوشش سراسری فیبر نوری را اجرا خواهد کرد اما ما تعهد کرده‌ایم تا پایان دولت سیزدهم به رقم ۲۰ میلیون پوشش سراسری دست پیدا کنیم کمااینکه تا امروز هم بیش از ۵میلیون پوشش صورت گرفته شده و تا پایان سال نیز به ۸میلیون پوشش خواهد رسید.
رئیس سازمان رگولاتوری تصریح کرد: در کنار توسعه اینترنت ثابت، توسعه دسترسی به اینترنت ثابت نیز در دستور کار قرار دارد و برای اپراتورها برنامه‌هایی در نظر گرفته شده زیر ارتباطات سیار باید دائما توسعه یابند.
وی با بیان اینکه به زودی فناوری 5G با فرکانس ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ به اپراتورها ارائه خواهد شد، گفت: این موضوع در کمیسیون مصوب شده و به زودی مزایده آن برگزار خواهد شد.
لاجوردی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا بار ترافیکی از سیار به ثابت منتقل شود، ادامه داد: آمار سرمایه گذاری اپراتورها را داریم و مشخص است که طی سال‌های گذشته به میزان توسعه داشته‌اند و آمارها نشان می‌دهد که سرمایه گذاری روند نزولی داشته است.
وی در ادامه با بیان اینکه آخرین تغییر در تعرفه سال ۹۶ بوده است، گفت: اپراتورها با حضور در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شروط این سازمان اعم از افزایش‌های نسل ۵ به ۱۰ تا پایان ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل ۴ در کشور به ۹۶درصد تا پایان ۱۴٠۳ و افزایش ۳٠درصدی میانگین سرعت اینترنت ظرف ۶ ماه را پذیرفتند.
لاجوردی همچنان با بیان اینکه اپراتورها حق حذف هیچ بسته‌ای را ندارند، تاکید کرد: قیمت ترافیک داخلی نباید تغییر کند، همچنین قیمت ترافیک بین الملل هم حداکثر ۳۴درصد افزایش یابد.
رئیس سازمان رگولاتوری در پایان با اشاره به ارائه ۱۲ گیگ اینترنت داخلی (۵ گیگ بین الملل) رایگان به همه کاربران ثبت نامی در پنجره واحد دولت هوشمند از ۱۲دی ماه ارائه شده، خاطرنشان کرد: در سازمان تنظیم مقررات به صورت لحظه‌ای عملکرد اپراتورها را رصد می‌کنیم، همچنین عموم مردم هم می‌توانند با مراجعه به سایت «نتسنج+» به صورت لحظه‌ای از وضعیت پوشش 4G و 5G و همچنین کیفیت سرعت اینترنت خود مطلع شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-01-24 18:45

افزودن دیدگاه جدید