کد مطلب: 

195412

مرامنامه اخلاق حرفه‌ای سیتنا

پایگاه خبری "سیتنا" به عنوان رسانه آنلاین تاثیرگذار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با مجوز انتشار بین الملل از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تیمی حرفه ای و تخصصی مستمراً به اطلاع رسانی در حوزه ICT مشغول است.
آیین نامه اخلاق حرفه ای

سیتنا (CITNA.IR) با ایجاد محیط تعاملی همراه با انتشار اخبار، رخدادها و گزارش‌های خبری، با انتشار مطالب دریافتی و نظرات مخاطبان، حضور آنان در این پایگاه خبری را ملموس نموده است و در راستای اطلاع رسانی سریع به کاربران از ابزارهایی همچون پیامک انبوه و ایمیل‌های گروهی به مخاطبان نیز بهره می‌برد.

از سوی دیگر، سیتنا با حضور مستمر در نمایشگاه‌های تخصصی معتبر داخلی و بین المللی، زمینه ارتباط دوسویه با مخاطبان و ارتباط مستقیم و چهره به چهره با آنان را فراهم کرده است. 

این پایگاه خبری در تلاش است با تولید محتوای موثر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و انتشار از طریق اپلیکیشن های موبایلی و تلویزیونی سیتنا، زمینه اطلاع رسانی نوین در این حوزه را فراهم آورد.

مرامنامه اخلاق حرفه‌ای سیتنا

اعضای تحریریه سیتنا، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی سیتنا نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که دست اندرکاران این رسانه با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین «سیتنا» است.

1. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه خبرنگاری قرار گرفته است. انصاف، بی‌غرضی و خودداری از تبلیغ جریان های خاص و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر دست اندرکاران سیتنا است.

2. سیتنا خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه (به خصوص قشر فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات) را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی احترام بگذارد.

3. دست اندرکاران سیتنا در انجام وظایف حرفه‌ای در برابر مخاطبان و منافع و مصالح جامعه مسوولیت دارند.‌ این مسوولیت اجتماعی‌ و حرفه ای ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم مخاطبان با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود.

4. رسالت اجتماعی حوزه رسانه ایجاب می‌کند که خبرنگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، سیتنا خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند.

5. دست اندرکاران سیتنا بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند؛ در عین حال بی‌طرفی به معنی بی‌نظر بودن سیتنا و خبرنگاران آن در قبال رویدادها نیست و دست اندرکاران این رسانه، نظرات خود را در قالب مطالب و یادداشت هایی به نام خودشان منتشر می کنند.

6. خبرنگاران سیتنا در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند.

7. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان سیتنا حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند و امضای یک خبرنگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست.

9. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان سیتنا با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند.

10. خبرنگاران سیتنا ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند.

11. خبرنگاران سیتنا به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی خبرنگار است و آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد.

12. خبرنگاران این رسانه، ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که سیتنا نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت سیتنا از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند.

13. اولین و مهم‌ترین دغدغه دست اندرکاران سیتنا، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی مطالب این رسانه است.‌ این بدان معناست که توفیق سیتنا در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلا‌ش‌های بی‌وقفه خبرنگاران آن است.

14. خبرنگاران سیتنا به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از رسانه خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی این رسانه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف متعالی رسانه برمی‌دارند.

15. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، خبرنگاران سیتنا، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با نشریه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید سردبیر، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند.

16. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری این رسانه مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای خبرنگاران در قبال سیتنا است.

این مرامنامه با نظرات خبرنگاران سیتنا و پیشنهادهای شما کاربران عزیز تکمیل می شود ...

موفق و پیروز باشید

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 6
2016-12-15 16:28

افزودن دیدگاه جدید