کد مطلب: 

172359
در یادداشتی به قلم دکتر یزدانیان، تاکید شد:

‌ظرفیت‌های فضای مجازی در مقابله با هتاکان به مقدسات

می‌توان پیش بینی کرد که با توجه به واکنش مسلمانان در برخورد با هتاکان به مقدسات اسلامی در فضای واقعی، آنان دیر یا زود به دنبال بهره گیری از ویژگی های این فضا برای لطمه زدن به مقدسات اسلامی باشند. هوشیاری فعالان رسانه‌های مجازی (نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان) می‌تواند این تلاش‌های موهوم را با شکست مواجه سازد...
‌ظرفیت‌های فضای مجازی در مقابله با هتاکان به مقدسات

به گزارش سیتنا، دکتر "وحید یزدانیان" سرپرست پژوهشکده‌ی سیاستگذاری و مطالعات راهبردی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دست نوشته‌ی ارسالی برای سیتنا، آورده است: چندسالی که رفتار سخیف اهانت و جسارت به مقدسات اسلامی در جهان ابراز شده است و هر ازگاهی خبری از نشر کتاب یا درج کاریکاتوری اهانت بار، فضای اجتماعی را ملتهب می‌سازد و دل آزادیخواهان و عدالت طلبان جهان را به درد می آورد.

در این زنجیره شوم چند نکته ای هست که توجه به آن خالی از لطف نیست؛

1- شکست موج اول: پس از اقدام موهن سلمان رشدی مرتد در جسارت به اسلام و ساحت نبی مکرم (ص)، جمیع امت اسلامی، علما، اندیشمندان جهان اسلام و در راس آنها امام خمینی (ره) با دقت نظر علیه این اقدام موضعگیری کردند. شاید کمتر کسی در آن سال‌ها می‌توانست پیش بینی کند که دلیل اصلی واکنش قاطع امت اسلام به آن فتنه چه بوده است؛ لیکن اکنون به راحتی می‌توان گفت اسلام هراسان و اسلام ستیزان می‌دانستند که آنان ریشه‌های حق طلبی را در بین امت اسلام شناسائی کرده‌اند و می‌خواهند در قالب داستان نویسی و از طریق ارتباط با بدنه‌ی اندیشمندان جهان در قالب رمان‌های شنیع و به صورت پیوسته تیشه به همین ریشه‌های حق طلبی بزنند؛ بنابراین لازم بود در همان گام نخست با سناریوی انها برخورد شود تا به خیال خام خود نتوانند اذهان جهانیان را بیشتر آلوده سازند. این واکنش باعث شد تا داستان نویسان گزافه‌گو و قصاصون خناس نتوانند با هدف ارتباط با لایه‌های نخبگان جهان، دست به نگارش اینچنین هجویاتی علیه مقدسات اسلامی بزنند و این شجره‌ی ملعونه به سرعت خشکیده شد.

2- شکست موج دوم: در مقطعی دیگر از زمان و چند سال قبل، دستگاه‌های رسانه‌ای وابسته به جبهه‌ی استکبار (که غالبا ظاهری فریبنده و در باطن خواسته یا ناخواسته، ماهیتی صهیونیستی دارند و در پی القای یک فرهنگ واحد جهانی و فریبنده هستند)، به دنبال موج آفرینی تبلیغاتی علیه پیامبر اسلام (ص) و ایجاد ارتباط سطحی و تبلیغاتی با لایه‌های نخبگانی بودند که در آن زمان نیز رهبری انقلاب حضرت آیت ا.. خامنه‌ای با مزین نمودن سالی به نام پیامبر اعظم (ص) موجی بسیار بزرگتر را به هدف نشان دادن عظمت جایگاه پیامبر اسلام (ص) ایجاد نمودند که موجک‌های کثیف و اهانت بار را در هم کوبید. برگزاری کنفرانس‌های متعدد با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف جهان، چاپ و نشر آثاری با مضمون ارائه‌ی ابعاد مختلف شخصیتی پیامبر (ص) و اقدامات فراوانی از این دست، به ایجاد و شکل گیری این موج عظیم کمک کرد.

3- با شکست موج های اول و دوم اهانت، اکنون چندی است که موج سوم به راه افتاده است که مخاطبان آن دیگر لایه‌های نخبگان جوامع نیستند؛ چرا که به خوبی و حتی در مذاکره با نخبگان و خردمندان غربی می‌توان دریافت که آنها نیز به شکست نظریه‌های لیبرال دمکراسی باور آورده‌اند و کمابیش به توطئه‌ها و دروغ گوئی های صهیونیسم علیه اسلام و حتی علیه همه‌ی انسان‌ها با هر عقیده و مسلکی، البته غیرصهیونیست پی برده‌اند. پس اکنون این توطئه گران از یک سو با حمایت از فعالیت‌های تروریستی و تندروانه که جایگاهی در فرهنگ اصیل اسلامی ندارند زمینه را برای ترویج اسلام هراسی در بین عوام جامعه غرب فراهم ساخته‌اند و از سوی دیگر همین لایه‌های غیر نخبگان و عامه را هدف محصولات غیرفرهنگی و زهرآلود خود (نظیر کاریکاتورها) قرار داده‌اند. هدف اصلی از کاریکاتور، بیان موضوعات با روش‌های تصویری، غیر عمیق و آنی به مخاطبان است. به عبارت دیگر مولفه‌ی سرعت انتقال مفاهیم بدون نیاز به اندیشیدن طولانی مدت در دستور کار هتاکان قرار گرفته است.

4-  همین جاست که موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات اهمیت فراوان پیدا می کند. آنچه این مقوله را به عنوان ابزاری جهت انتقال اطلاعات، ممتاز و برجسته می سازد، سرعت انتقال و فراگیری است. برقراری ارتباط در قالب‌های تصویری، بهره گیری از سکوهای نرم افزاری، سرعت تبادل اطلاعات بالا، امکان بازنشر به دفعات زیاد و نهایتاً ترسیم یک واقعیت مجازی (Virtual Reality)؛ همگی جزء ویژگی‌های زیست بوم مجازی محسوب می شود. می‌توان پیش بینی کرد که با توجه به واکنش مسلمانان در برخورد با هتاکان به مقدسات اسلامی در فضای واقعی، آنان دیر یا زود به دنبال بهره گیری از ویژگی های این فضا برای لطمه زدن به مقدسات اسلامی باشند. هوشیاری فعالان رسانه‌های مجازی (نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان) می‌تواند این تلاش‌های موهوم را با شکست مواجه سازد. جلوگیری سازمان یافته و غیرسازمان یافته از بازنشر مطالب موهن و تولید محتوای اسلامی (در قالب های مختلف نرم افزاری) می تواند گامی مهم در این جهت تلقی شود.

5- مقابله با فتنه ها در هر زمان تا حد زیادی مدیون به صحنه آمدن اقشار مختلف مردم است. این اقشار در فضای حقیقی در قالب نهادهای خودجوش و اصیل مردمی نظیر بسیج مستضعفین شکل می‌گیرند که نقشی غیر قابل انکار در حراست و حفاظت از دستاوردهای نظام اسلامی دارند. جهاد در عرصه‌ی فضای مجازی بسیار گسترده تر و عمیق تر از جهاد در فضای حقیقی است و این جهاد، هم نیازمند بصیرت بیشتر و هم نیازمند سربازان بیشتر از سرتا سر جهان است. به عبارت دیگر هر جا که شبکه‌ای باشد باید اثری و ردپایی از اندیشمندان و آزادیخواهان عدالت طلب این عرصه نیز وجود داشته باشد؛ بدین جهت حمایت از گسترش و نیز تشکیل نهادها و انجمن های عدالتخواه و راستین اسلام گرا با قرائت اسلام ناب محمدی (ص) در فضای مجازی و حمایت از این نهادها نیز می‌تواند گامی مهم در جهت غلبه بر فتنه‌های فعلی و آتی دشمنان باشد. انشاا...

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-01-17 00:50

دیدگاه‌ها

تصویر سعید قربانى
با سلام و درود بر نگارنده ارجمند جناب آقاى دکتر وحید یزدانیان تحلیل بسیار عالى ومفیدى بود اجرتان با رسول اکرم ص
ارسال شده توسط سعید قربانى در 01 بهمن 93 - 00:29

افزودن دیدگاه جدید