کد مطلب: 

222468

سعودی ها چه تصوری از تقابل ایران و اسرائیل دارند؟

مرکز مطالعات الجزیره در تحلیلی به قلم سعد سلمان المشهدانی نوشت: در این مقاله بر آن هستیم تصویر ایران و اسرائیل در تفکر سیاسی متفکران سعودی را بررسی کنیم.
سعودی ها چه تصوری از تقابل ایران و اسرائیل دارند؟
به گزارش اعتدال، در ادامه، مهمترین نکات تحلیل مرکز مطالعات الجزیره را ذکر می‌کنیم:
 
۱- تمرکز مقالات تحلیلگران سعودی، بر این نکته است که اعراب چاره‌ای جز صلح با اسرائیل و امضای توافق صلح فراگیری با آن ندارند، تا در ادامه، برای مقابله با ایران در منطقه، فراغت لازم را داشته باشند؛ چرا که ایران برای عرب‌ها از اسرائیل خطرناکتر است.
 
۲-اصحاب رسانه سعودی، حمایت ایران از گروه‌های مقاومت فلسطینی را استراتژی ایران برای استفاده از این گروهها، به عنوان سپری در برابر تحرکات اسرائیل علیه تهران می‌دانند.
 
۳- متفکران سیاسی سعودی، تمرکز خود را متوجه مقابله با سازمان‌های مخالف اسرائیل کرده اند که مهمترین آنها، حضور ایران در سوریه، لبنان و عراق است، به همراه فعالیت‌های حزب الله لبنان، حماس و انصارالله.
 
۴- در طول سال ۲۰۱۸، تعداد زیادی از مقالات تحلیلگران سعودی به وجود روابطی بین اسرائیل و عربستان پرداخته و علت این نزدیکی را نگرانی‌های مشترک این دو از ایران و تبعیت آن‌ها از استراتژی دو جانبه برای مهار نفوذ ایران و بهبود اوضاع عربستان سعودی، پس از تنش‌هایی دانستند که در جریان بهار عربی به خود دید.
 
۵- سرآمدان تفکر سیاسی در رسانه‌های سعودی در پی ارائه تصویری منفی از ایران هستند که در سوریه، یمن، عراق و لبنان نفوذ دارد.
 
۶- سعودی‌ها تلاش می‌کنند اینطور نشان دهند که مردم ایران در رنج هستند؛ چرا که این سیاست، تاثیر مستقیمی بر اوضاع اقتصادی آن‌ها می‌گذارد.
 
۷- متفکران سعودی بر این عقیده اند که مشکل ایران با جهان، نه در برنامه‌های هسته‌ای آن، بلکه در رفتار ایران است که منعکس کننده اعتماد، دوستی و التزام به جامعه بین المللی و بویژه منطقه عربی نیست.
 
۸- آنها مدعی هستند که شورای همکاری‌های خلیج فارس، بیشترین ضرر را از اقدامات ایران می‌بیند و منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، در معرض فوران آتشفشانی است که توسط ایران فعّال شده و از سوی دو قطب روسیه و آمریکا، تغذیه می‌شود.
انتهای پیام
 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-12-18 00:42

افزودن دیدگاه جدید