کد مطلب: 

207001

زیاد نشستن برای سلامت قلب خطرناک است

این روزها که بسیاری از مشاغل به پشت میز نشستن و به اصطلاح، کارهای نشسته تبدیل شده است، نگرانی کارشناسان سلامت در مورد مضرات این سبک زندگی و خطراتی که می تواند برای سلامت اندام های مختلف بدن به ویژه قلب، داشته باشد بیشتر شده است.
زیاد نشستن برای سلامت قلب خطرناک است

به گزارش شفقنا زندگی، ما تاکنون چیزهای زیادی در مورد فرجام ناسالم نشستن به مدت طولانی شنیده ایم و این اتفاق برای افرادی که ورزش می کنند نیز صادق است. افرادی که بیش از 9 یا 10 ساعت در روز می نشینند، یعنی گروهی که بسیاری از ما به دلیل کارمند بودن در آن قرار داریم، مستعد مشکلاتی مانند دیابت، بیماری قلبی می شوند.

هرچه افراد ساعت های بیشتری را به حالت نشسته بگذرانند، احتمال اینکه علائمی از آسیب رساندن به عضلات قلب خود نشان دهند بیشتر می شود؛ یعنی شرایطی که در آن قلب به صورت تصاعدی ضعیف تر و ناتوان در پمپاژ خون کافی برای اکسیژن رسانی به باقی بدن می شود. اما نکته نامعلوم این است که چگونه نشستن می تواند با نارسایی قلبی همراه باشد.

به تازگی گروهی از متخصصان قلب شناسی سراسر جهان برای مطالعه در مورد پروتئین تروپونین گرد هم جمع شدند. این پروتئین ها توسط سلول های عروقی عضلانی به هنگام آسیب دیدگی یا مرگ ساخته می شوند. حملات قلبی می تواند سیل عظیمی از این پروتئین را به داخل جریان خون آزاد کند. درواقع وجود حجم بالای تروپونین نشان دهنده وجود مشکل درون عضلات قلب است و اگر آن آسیب درمان نشوند سرانجام به نارسایی قلب نتیجه می دهد.

تاکنون آزمایش دقیقی در مورد تأثیر نشستن بر سطح بالای تروپونین صورت نگرفته بود. تا اینکه محققان با استفاده از داده های از پیش موجود مطالعه ای قبلی به نتایج جالبی رسیدند. آنها اطلاعات مربوط به بیش از 1700 شرکت کننده را جمع آوری و اطلاعات نمونه های خون آنها را برای سطح تروپونین و میزان تحرک آنها در اغلب روزها را استخراج کردند.

مشخص شد که بسیاری از شرکت کنندگان مطالعه بیش از 10 ساعت در اغلب روزها نشسته به کارهایشان می رسند و جای تعجب نیست که آن به ندرت ورزش می کردند. هرچند برخی از آنها معمولاً پیاده روی می کردند اما هرچه میزان زمان ورزش کردنشان بیشتر می شد تعداد ساعاتی که می نشستند نیز پایین می آمد. بنابراین فعالیت جسمی با سطح نسبتاً عادی تروپونین نیز همراه بود. افرادی که تحرک بیشتری داشتند مقدار کمتری از این پروتئین در خونشان دیده شد.

بنابراین در مجموع، زیاد نشستن ارتباط قوی خود را حتی پس از کنترل عوامل دیگری که می توانست بر سطح تروپونین اثرگذار باشد (سن، جنسیت، توده چربی بدن و عملکرد قلب) حفظ کرد. البته با این مطالعه مشاهده ای نمی توان گفت که نشستن دلیل افزایش تروپونین است بلکه می توان ارتباط میان این دو اتفاق را تأیید کرد. با این حال، رفتار نشستن با چاقی، مقاومت انسولینی و ته نشین شدن چربی در قلب همراه است و این یعنی آسیب رسیدن به قلب.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-02-01 10:06

افزودن دیدگاه جدید