کد مطلب: 

293997

معیشت مشاوران املاک زیر تیغ سامانه‌های جدید

نائب رئیس کمیسیون قوانین و مقررات اتاق اصناف ایران پیرامون سامانه‌های جدیدی که در حوزه معاملات مسکن طراحی و راه‌اندازی شده است، گفت: متأسفانه راه‌اندازی سامانه «خودنویس» و «روان‌نویس» موجب شده تا بیش از پنج هزار واحد صنفی مشاوره املاک در معرض خطر تعطیلی یا بیکاری قرار گیرند.
معیشت مشاوران املاک زیر تیغ سامانه‌های جدید

به گزارش سیتنا، مجید حاتمی گفت: هدف از راه‌اندازی سامانه‌های «خودنویس» و «روان‌نویس»، کنترل قیمت مسکن عنوان شده است. از طرفی این تصور وجود داشته که مشاوران املاک در گرانی قیمت مسکن تأثیرگذار هستند در حالی که مشاوران املاک تنها نقش واسطه میان خریدار و فروشنده هستند و هیچ دخل و تصرفی در افزایش یا کاهش قیمت مسکن ندارند. در نتیجه ایجاد این سامانه‌ها نه تنها  قیمت مسکن را کاهش نداده است، بلکه بستری برای افزایش تخلفات فراهم کرده است.

به گفته رئیس صنف مشاوران املاک و نمایشگاه‌داران کنگاور، از زمان راه‌اندازی سامانه‌های خودنویس و روان‌نویس، پرونده‌های قضایی نیز افزایش یافته است. چرا که موجر و مستأجر یا خریدار و فروشنده عموما برای عقد قرارداد، در مکانی مانند کافی‌نت و بدون حضور مشاور املاک اقدام به معامله مسکن می‌کنند. در حالی که ممکن است ملک معامله شده بنام مالک یا موجر نباشد.

وی ادامه داد: ثبات قیمت مسکن تنها از طریق عرضه مسکن امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار مسکن به تعادل نرسد، قیمت‌ها روند کاهشی نخواهد داشت. اما اکنون که عرضه مسکن به اندازه نیاز جامعه نیست، نمی‌توان با راه‌اندازی چند سامانه و حذف مشاوران املاک از چرخه فعالیت، قیمت مسکن را کنترل کرد.

حاتمی پیشنهاد داد: اگر معاملات مسکن به روال گذشته برگردد و در بستر سامانه املاک و مستغلات انجام شود، علاوه بر جلوگیری از تخلفات متعددی که صورت می‌گیرد، معیشت بخش قابل توجهی از فعالان این صنف به خطر نمی‌افتد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-04-29 15:49

افزودن دیدگاه جدید