کد مطلب: 

283367

تسلا به بزرگ‌نمایی پیرامون قابلیت‌ خودروهایش متهم شد

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی تسلا را متهم کرده که درباره مسافتی که محصولاتش با هر بار شارژ حرکت می‌کند بزرگ‌نمایی کرده است؛ این خبرگزاری همچنین می‌گوید تسلا تیمی محرمانه تشکیل داده بود تا قرار سرویس کسانی که در این باره شکایت داشتند را لغو کند.
خودرو

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، رویترز در گزارش اختصاصی خود با یکی از مشتریان تسلا به نام الکساندر پونسن مصاحبه کرده که در سال ۲۰۲۱ یک تسلا مدل ۳ دست دوم خریده بود. پونسن می‌گوید ماشین به گفته کارخانه می‌توانست با هر بار شارژ ۳۵۳ مایل (۵۶۸ کیلومتر) حرکت کند، اما او متوجه شد که در واقعیت، مخصوصا در سرما ماشین نصف این مسافت هم نمی‌رود.

پونسن که فکر می‌کرد ماشینش مشکل دارد از تسلا برای سرویس وقت گرفت. اما تسلا برای او پیامی فرستاد که باتری از راه دور بررسی شده و ماشین مشکلی ندارد و برای همین وقت سرویس لغو می‌شود. رویترز می‌گوید این تماس از گروهی آمده که محرمانه در تسلا به شکایت‌های مشابه رسیدگی می‌کرد.

خودرو

به گزارش رویترز، تسلا نرم‌افزارش را طوری طراحی کرده که وقتی باتری کاملا شارژ است مسافت را با بزرگ‌نمایی محاسبه می‌کند و وقتی شارژ از پنجاه درصد کمتر شد، محاسبه را واقعی‌تر می‌کند تا راننده در خیابان نماند. رویترز از منابعی در داخل کارخانه شنیده که دستور این کار از طرف ایلان ماسک، مدیر تسلا بوده تا راننده احساس بهتری داشته باشد.

به دنبال افزایش تعداد شکایت‌ها، تسلا در شهر لاس‌وگاس گروهی تشکیل می‌دهد که قرار سرویس کسانی که با این شکایت وقت گرفته‌اند را لغو کند. تسلا به این گروه گفته بود که هر سرویس برای کارخانه هزار دلار هزینه دارد و کار این گروه براساس تعداد قراری که لغو می‌کرده ارزیابی می‌شد. رویترز می‌گوید این گروه دیگر فعالیت نمی‌کند و این کار به هوش مصنوعی سپرده شده است.

رویترز با تسلا و ایلان ماسک تماس گرفته تا واکنش آنها را در گزارش خود منتشر کند، اما پاسخی دریافت نکرده است.

این اولین بار است که این اتهام درباره تسلا مطرح می‌شود و معلوم نیست کارخانه در طراحی نرم‌افزار خود قانون‌شکنی کرده باشد. پیش از این، ادعای کارخانه درباره سیستم خودران تسلا خبرساز شده بود که دولت آمریکا در حال بررسی این ادعا است.

چراغ‌های هوشمند آئودی

خودرو

آئودی در مدل جدید الکتریکی خود امکانی اضافه کرده که به خریداران اجازه می‌دهد طرح چراغ جلو و عقب ماشین را با سلیقه خود تغییر دهد. آئودی Q6 قرار است سال آینده به بازار عرضه شود و خودروساز آلمانی می‌گوید ماشین با چراغ‌هایش می‌تواند به عابران، دوچرخه‌سواران و ماشین‌های دیگر پیام بفرستد.

آئودی Q6 در کنار Q4 و Q8 سومین شاسی‌بلند الکتریکی کارخانه است و با ماشین‌هایی نظیر بنز EQE، تسلا مدل Y و پل‌استار ۳ رقابت می‌کند. Q6 بر روی پلتفرمی به نام PPE ساخته می‌شود که با همکاری پورشه ساخته شده است. پورشه از این پلتفرم برای ساخت شاسی‌بلند ماکان الکتریکی استفاده خواهد کرد.

توانایی‌های فنی Q6 هنوز به طور رسمی اعلام نشده، اما رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که قدرتش حدود ۳۷۵ اسب بخار باشد و با هر بار شارژ بتواند حدود ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند. قیمت ماشین هم حدود ۸۰ هزار دلار تخمین زده شده است.

خودرو

خودرو

چراغ‌های ماشین در جلو به دو بخش تقسیم شده است. بخش بالا که چراغ روز نام دارد و دائم روشن است. این بخش از ۷۰ لامپ تشکیل شده و راننده هر زمان می‌تواند یکی از هشت طرح را انتخاب کند. نور این لامپ‌ها کم و زیاد می‌شود تا به گفته آئودی حالتی از «زنده بودن‌» ماشین را القا کند.

چراغ‌های عقب هم با سیستمی مشابه مدیریت می‌شود. هر چراغ ۶۰ لامپ دارد که می‌تواند با توجه به آن چه اطراف ماشین می‌گذرد، با نمایش طرح‌هایی به عابران و رانندگان دیگر هشدار دهد. مثلا اگر ماشینی با سرعت زیاد به Q6 نزدیک شود، همه لامپ‌ها روشن می‌شود یا در صورت ترمز ناگهانی چراغ‌ها علامت خطر را نشان می‌دهد.

خودرو

خودرو

این دومین نسل از چراغ‌های هوشمندی است که آئودی در ماشین‌هایش عرضه می‌کند. نسل اول دو سال پیش با امکاناتی محدودتر در بعضی مدل‌ها ارائه شد. آئودی می‌گوید نسل جدید چراغ‌هایش را در مدل‌های دیگرش هم ارائه خواهد کرد و به مرور آن‌ها را به امکانات بیشتری مجهز می‌کند تا ماشین بتواند بهتر با محیط پیرامون ارتباط برقرار کند.

پرفروش‌ترین‌های اروپا

خودرو

تسلا مدل Y در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ پرفروش‌ترین ماشین در اروپا شد. آمار موسسه تحقیقاتی جیتو داینامیکز نشان می‌دهد که فروش شاسی‌بلند الکتریکی تسلا نسبت به شش ماه اول سال گذشته بیشتر از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

تسلا در شش ماه اول سال جاری میلادی ۱۲۶ هزار و ۵۶۵ دستگاه مدل Y در اروپا فروخت. این ماشین در بسیاری از کشورها از جمله دانمارک، هلند و نروژ پرفروش‌ترین بود. به گفته کارشناسان جیتو، آغاز فعالیت کارخانه تسلا در اروپا و تخفیف‌های وسوسه‌انگیز کارخانه از دلایل اصلی فروش بالای این ماشین است.

پس از تسلا مدل Y، داچیا ساندرو (۱۲۳ هزار و ۴۰۸ دستگاه)، فولکس‌واگن تی-راک (۱۱۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه)، پژو ۲۰۸ (۱۰۵ هزار و ۶۹۹ دستگاه) و اپل کورسا (۱۰۵ هزار و ۶۳۷ دستگاه) خودروهای پرفروش اروپا در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ بودند.

خودرو

محاسبات جیتو داینامیکز نشان می‌دهد که در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ در مجموع شش میلیون و ۵۶۰ هزار دستگاه ماشین در ۲۸ بازار در اروپا فروخته شده است. این بیشترین تعداد فروش از آغاز شروع همه‌گیری ویروس کرونا است، اما از آمار سال قبل از کرونا یک میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه کمتر است.

کارشناسان این موسسه می‌گویند بازگشت فروش به دوران پیش از کرونا مشکل است، چون ماشین‌های الکتریکی که به بازار آمده‌اند قیمت بالایی دارند و سبک زندگی مردم هم بعد از کرونا تغییر کرده است. مشکلات اقتصادی یکی دو سال گذشته هم باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

در آمار جیتو داینامیکز، فولکس‌واگن پرفروش‌ترین خودروساز در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ بود. این کارخانه در این مدت بیش از ۶۹۴ هزار دستگاه ماشین فروخت. تویوتا، آئودی، پژو و مرسدس-بنز در رتبه دوم تا پنجم قرار دارند.

فقط ۹۱۱

خودرو

پورشه اعلام کرده که برنامه‌ای برای الکتریکی کردن مدل ۹۱۱ ندارد. کارل دومز، یکی از مدیران ارشد پورشه به خبرگزاری رویترز گفت که بقیه محصولات کارخانه به مرور الکتریکی خواهد شد و تا سال ۲۰۳۰ ماشین‌های الکتریکی و هیبرید هشتاد درصد فروش را شامل می‌شود.

دومز مدیر بخشی در پورشه است که در ساخت سوختی سرمایه‌گذاری کرده که ادعا می‌شود هوا را آلوده نمی‌کند. در فرآیند ساخت این سوخت که نامش E-Fuel است، از دی‌اکسید کربنی استفاده می‌شود که از هوا گرفته شده است. هیدروژن این سوخت هم با انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود. با استفاده از این سوخت دی‌اکسید کربن تولید می‌شود، اما سازندگان آن می‌گویند برآیند تولید دی‌اکسید کربن در این روند صفر است و در نتیجه هوا آلوده نمی‌شود.

پورشه در کارخانه‌ای در شیلی به نام HIF سرمایه‌گذاری کرده که این سوخت را تولید می‌کند. دومز می‌گوید این سوخت بیشتر در هواپیما‌ها و ماشین‌های سنگین استفاده خواهد شد و بیشتر ماشین‌های سواری الکتریکی خواهند بود. با این حال برخی تحلیلگران می‌گویند ماشین‌های بسیار لوکس هم ممکن است از این سوخت استفاده کنند.

خودرو

در سال ۲۰۲۲ سهم پورشه ۹۱۱ از کل فروش کارخانه سیزده درصد بود. دومز می‌گوید استراتژی کارخانه این است که همه مدل‌هایش را الکتریکی کند، اما پورشه ۹۱۱ را تا زمانی که بتواند با موتور بنزینی خواهد ساخت.

پورشه در حال حاضر یک مدل الکتریکی به نام تایکان در محصولاتش دارد. مدل بعدی الکتریکی کارخانه شاسی‌بلند ماکان است که سال آینده به بازار می‌آید. پورشه یک سال بعد مدل الکتریکی ۷۱۸ باکستر را تولید خواهد کرد. مدل‌های بنزینی این دو ماشین برای چند سال در کنار مدل‌های الکتریکی تولید خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-07-31 08:13

افزودن دیدگاه جدید