کد مطلب: 

269719

مگفا می‌تواند نقش واسط در ارائه پروژه‌های کلان فاوا به شرکت‌های دانش بنیان را ایفا نماید

نائب رئیس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) معتقد است: از آنجایی که شرکت مگفا یک شرکت صد در صد دولتی و زیر مجموعه شرکت وزارت صنعت، معدن و تجارت است، معتقدیم که مگفا به عنوان پیمانکار عمومی GC یا مدیر طرح های MC کلان حوزه فناوری اطلاعات در بخش صنعت کشور معرفی شده و پروژه ها و ابر پروژه ها در زمینه فناوری اطلاعات به مگفا واگذار گردد و مگفا با تعریف پروژه های کوچک‌تر و واگذاری این پروژه به شرکت های دانش بنیان پروژه ها را تکمیل نماید.
حمید قاطع

به گزارش سیتنا، حمید قاطع، متخصص کسب و کار هوشمند، تجاری سازی و زنجیره تامین است که هم اکنون عهده دار مسوولیت نائب رئیس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) است و در این شماره از ماهنامه نسل چهارم با ایشان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن در ذیل آمده است.

مگفا به عنوان شرکتی زیرمجموعه وزارت صمت و ایدرو که تابع قوانین کاری سازمان تامین اجتماعی است، چالش‌های ارتباط مدیریتی با سیستم حاکمیتی و قوانین کار را چگونه مدیریت می نماید؟

نوع حکمرانی در مگفا بر مبنای شفافیت، مشارکت، پاسخگویی و حرفه ای بودن است؛ بدین معنی که ابتدای امر محدودیت ها، فرصت ها و تهدید ها در زمینه اجرای قوانین و مقررات قانون کار و نیز سایر قوانین دولتی به صورت شفاف اعلام می گردد، لذا سعی می شود آنچه در واقعیت می باشد با شفافیت و گاها به صورت آیین نامه در معرض دید قرار گیرد و همچنین مدل شایستگی شفاف و قابل دفاعی در مگفا وجود دارد. در نهایت با شفاف بودن تمامی مسائل موجود، افراد آگاهانه و با دلبستگی بیشتر مشارکت خواهند داشت.

از آنجا که مگفا به عنوان محرکی برای کسب و کارهای سنتی به جهت حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان پیش می رود، اقدامات انجام شده و برنامه های پیشروی آن شرکت برای تحقق این هدف را بفرمایید.

مگفا به عنوان یک شرکت صد درصد دولتی زیر مجموعه سازمان گسترش و نوسازی ایران و تنها هولدینگ IT دولتی، با هدف توسعه و اجرای پروژه های ملی و کلان فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه سازمان هوشمند، شهر هوشمند و صنعت هوشمند فعالیت نموده و توانسته با تکیه بر جذب و اموزش متخصصان داخلی علاوه بر ایجاد یک هسته دانا در داخل شرکت، راهکاری مختلفی را در حوزه مذکور توسعه دهد. همچنین از آنجا که مگفا یک شرکت دولتی و توسعه ای می‌باشد و هرگز تمایلی به رقابت با بخش خصوصی نداشته و همواره در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ‌ها حرکت نموده، با ایجاد ارتباط با مراکز علمی و اجرایی و نیز همکاری با سازمان ها و نهاد های حمایتی و مراکز علمی و تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری، موفق به ایجاد شبکه ای توانمند از تامین کنندگان دانش بنیان به منظور اجرا و بهینه سازی راهکارها، محصولات وخدمات شده است.

گفتنی است یکی از راهبردهای کلان این شرکت توسعه هرچه بیشتر شبکه تامین کنندگان دانش بنیان از طریق شناسایی نیازهای صنایع، سازمان ها و شهرها و توسعه راهکارهای مربوطه و به هم رسانی توسعه دهندگان راهکار و محصولات می‌باشد.

نقش حاکمیت را بر وضع قوانین برای کاهش ریسک سرمایه گذاری توضیح بفرمایید و در این حوزه صندوق های خطرپذیر برای حمایت از دانش بنیان و استارت آپ تا چه میزان می توانند موثر باشند؟

اینکه سرمایه گذاری در بخش های مختلف یک اقتصاد از جمله بخش صنعت را نمی‌توان از یاد برد، با این حال آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است نحوه اعمال مدیریت دولت‌ها در مواجه با ریسک ها و کاهش آثار سوء انها برای سرمایه گذاران است. بنابراین دولت‌های توسعه گرا موظف هستند سیاست گذاری های اقتصادی و صنعتی را در محیط با ثبات به انجام برساند. حفظ ثبات یک سیستم اقتصادی نیز مستلزم ایجاد ارامش و شفافیت در نظام‌های حقوقی، اداری مالی و توسعه روابط دیپلماتیک با سایر کشورهای جهان است.

صندوق های خطر پذیر یا VC یا شتاب دهنده ها می توانند نقش به سزایی در حمایت و شکوفایی استارت آپ ها و دانش بنیان ها بازی نمایند و بازاریابی دقیق طرح‌های تجاری و مدل کسب و کارهای آنها حمایت های مناسب و هدفمندی را اجرایی نمایند.

حمید قاطع

مشکلات و تنگناهای شرکت مگفا برای ورود به بازارهای منطقه در حوزه تولید و پیمانکاری پروژه ها را بفرمایید و در این راه باید چه تدابیری اندیشیده شود تا این هدف محقق شود؟

به طور کلی موانع ورود به بازارهای خارجی و منطقه ای را به صورت مختصر می توان به موانع درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم بندی کرد؛ در بخش درون سازمانی مشکلاتی نظیر عدم توجیه پذیری و در عین حال عدم خود باوری به رقابت با محصول رقیب در بازار خارجی که بعضا از کیفیت پایین تری برخوردار هستند همواره وجود دارد. به باور رساندن سازمان برای مرحله ای که قابلیت رقابت در عرصه بین المللی داشته باشد، یکی از دشوارترین مراحلی است که هر تولید کننده با کیفیت بالا و رقابتی باید به این مهم دست پیدا کند.

همچنین به منظور ورود به بازارهای خارجی باید ریسک و هزینه های اولیه را پذیرفت که می توان میزان ریسک را با شرکت در نمایشگاه تخصصی، بازاریابی حضوری و رایزنی در کانال های دولتی به میزان قابل توجهی کاهش داد.؛ از جمله مشکلات برون سازمانی می توان به سیاست ها و سازکارهای بین المللی اشاره کرد. به عنوان مثال یکی از مهم ترین مسائل بازگرداندن سرمایــه به کشور است که با تحریـــم های بانکی با پیچیدگی‌هایی رو برو است.

چه ظرفیت هایی در مگفا برای جذب سرمایه گذاری و استفاده از توان نیروی انسانی ایرانیان خارج کشور وجود دارد و آیا تاکنون پروژه ای در این حوزه پیش برده اید و برنامه های پیشرو را توضیح بفرمایید.

از آنجا که مگفا یک شرکت توسعه ای بوده و در لبه فناوری و تکنولوژی های مربوط به این حوزه فعالیت می‌نماید و در راستای دستیابی به ماموریت خود مبنی بر ارجای پروژه‌های کلان ملی در حوزه فناوری اطلاعات همواره در حال توسعه راهکارها و محصولات مورد نیاز این بازار می باشد که قطعا ظرفیت بسیار بالایی برای جذب سرمایه گذار و مشارکت به منظور رفع گلوگاه های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرها، صنایع و سازمان های شرکت وجود دارد. در این راستا در شرکت مگفا به منظور جذب سرمایه گذاران در ابتدا طرح‌های تجاری هر موضوع به طور دقیق تدوین و مدل‌های کسب و کار مختلف بررسی و ارائه می شود تا بتوان نظر سرمایه گذاران مربوطه را جلب کرد.

توصیه ها و پیشنهادهای جنابعالی برای استفاده بهینه از شرکت‌هایی همچون مگفا در راستای اجرای پروژه های کلان ملی و رفع چالش‌های حوزه پیمانکاری چیست؟

از آنجایی که مگفا تنها هلدینگ IT دولتی کشور بوده است، معتقدیم که مگفا به عنوان پیمانکار عمومی GC یا مدیر طرح های MC کلان حوزه فناوری اطلاعات در بخش صنعت کشور معرفی شده و پروژه ها و ابر پروژه های در زمینه فناوری اطلاعات به مگفا واگذار گردد و مگفا با تعریف پروژه های کوچک تر و واگذاری این پروژه به شرکت های دانش بنیان پروژه ها را تکمیل نماید و این رویکرد مزایای گوناگونی نظیر تضمین امنیت اطلاعات و عدم امکان سوء استفاده از آنها، حمایت از شرکت های دانش بنیان، قابلیت پیگیری یکپارچه پروژه ها و کاهش هزینه ها را دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-06-21 12:40

افزودن دیدگاه جدید