کد مطلب: 

269832

ایجاد کارخانه هوشمند و متصل و ارائه خدمات داده‌کاوی و هوش مصنوعی از جمله برنامه‌های مگفا است

مدیر توسعه کسب و کار مرکز گسترش فناوری اطلاعات ایران (مگفا)، می‌گوید: ارزیابی سطح بلوغ و هوشمندی دیجیتال، یکپارچه سازی داده‌های سطوح مختلف صنعت، ایجاد کارخانه هوشمند و متصل، ارائه خدمات داده‌کاوی و هوش مصنوعی از جمله برنامه های مگفا است که در حال اجرا می باشد و از جملــه پروژه های اجرا شــده می توان به پروژه هوشمندسازی شرکت فولاد هرمس و پــروژه شهرک صنعتــی عباس آباد اشاره کرد.
مجید عباس زاده

به گزارش سیتنا، مجید عباس زاده، دارای مدرک تحصیلی دکتری مدیریت کسب و کار از دانشگاه علامه طباطبایی ودوره مدیریت حرفه‌ای فروش (Key Account Management) از دانشگاه هامبورگ آلمان و دوره ارتباط با مشتری و مدیریت فروش و بازاریابی از آکادمی OCU آکسفورد در تهران (دانشگاه شریف) می باشد و با سابقه 24 ساله سوابق اجرایی همچون رئیس فناوری اطلاعات و نمایندگی‌های سازمان مدیریت صنعتی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. 
وی همچنین مدیریت تحقیق و توسعه سازمان بازاریابی نگرش (شرکت نگرش آفرینان کسب و کار)، مشاور مدیر عامل شرکت هدیش سبز پارسه، مشاور و مجری پروژه جایزه ملی تعالی سازمانی و EFQM، مدرس و مشاور دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، مشاور و مدرس، مدیر فروش و سمینارهای شرکت توسعه هتل‌سازی دریا، کارشناس و مشاور تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو، مسئول تدارکات و بازرگانی و نساجی کردستان را نیز در سوابق خود به ثبت رسانده است.

در ادامه با مجید عباس زاده که هم اکنون مدیر توسعه کسب و کار مرکز گسترش فناوری اطلاعات ایران است، در ماهنامه نسل چهارم به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ذیل آمده است.

در حوزه مدیریت توسعه کسب و کار مگفا چه اقداماتی انجام می شود و تمرکز آن شرکت در این حوزه و برنامه های آتی را بفرمایید.

از آنجایی که روند روز افزون تحولات علمی و فناوری در دهه های اخیر و هزینه های بالای پژوهش، از یک سو و محدودیت سرمایه (اعم از انسانی و غیر انسانی) از سوی دیگر ضرورت تعیین حوزه های تمرکز را بیش از پیش بر سیاست گذران آشکار نموده است از این رو امروزه همه کشورها حتی کشورهایی که از حیث منابع انسانی و غیر انسانی، موقعیت بسیار خوبی برخوردارند، این اصل را پذیرفته اند که نمی توان در همه زمینه‌های علم و فناوری سرمایه گذاری کرد، بلکه باید متناسب با وضعیت و اهداف کشور، به دسته بندی و انتخاب حوزه های اولویت دار اقدام کرد از این رو مرکز گسترش فناوری اطلاعات ایران (مگفا) با توجه به سیاست ها و ماموریت های ابلاغی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور با رویکرد بکارگیری فناوری های نوین و ارائه راهکارهای فناورانه از طریق ایجاد شبکه ای توانمند از نهادها، سازمان ها و شرکت های دانش بنیان استراتژی خود را تعیین نموده است. 
استراتژی و خط مشی توسعه ای مگفا به ترتیب شامل تولید سفارشی، توسعه محصول، توسعه سرویس، خدمات پلتفرمی و در نهایت ارائه خدمات و یکپارچه و جامع می‌باشد. 
خدمات مگفا شامل توسعه سامانه‌ها، پلتفرم‌ها، اپلیکیشن ها و بسته‌های نرم‌افزاری و زیرساخت‌های دولت الکترونیکی، مشاوره و پیاده‌سازی راه‌حل‌های هوشمندسازی (فناوری‌های نوین)، تحول دیجیتال، طرح های جامع فناوری اطلاعات و معماری سازمانی، مرکز داده و توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات، خدمات امنیت و پدافند غیرعامل می باشد و در آینده تمرکز این شرکت بر توسعه این محصولات خواهد بود. 
مگفا در حوزه سامانه ها، سامانه نمایشگاه مجازی، سامانه پیام رسان سازمانی، سیستم اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) ، سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری سامانه جامع خدمات و به‌هم‌رسانی کسب و کارها (B2B) در حال فعالیت می باشد، در حوزه فناوری نوین و هوشمند سازی، مگفا، به عنوان بنیان‌گذار مرکز تعالی شهرهای هوشمند ایران، در پروژه‌های شهر هوشمند بوشهر، پهنه هوشمند شهری تهران و تدوین سندهای سیاست‌های شهر هوشمند (مرکز ملی فضای مجازی) مشارکت نموده است.
 
همچنین در حوزه داده های مکانی GIS «مگفا ارائه‌دهنده سرویس‌های اختصاصی داده‌های مکانی و تنها ارائه‌دهنده سامانه سه‌بعدی داده‌های مکانی تحت وب‌، مدل‌سازی نقشه شهری توسط واقعیت مجازی و سامانه مکان‌یابی دقیق جغرافیایی بر مبنای گوشی‌های هوشمند است». علاوه بر این در حوزه هوش تجاری، هوش مصنوعی و کلان‌داده فعالیت های مگفا در این زمینه «پیاده‌سازی و بومی‌سازی داشبورد هوش تجاری (BI)، پلتفرم تشخیص چهره مبتنی بر پردازش تصویر (AI)، پلتفرم دستیار راه دور مبتنی بر واقعیت افزوده (AR)، شو روم مجازی، پلتفرم اینترنت اشیا صنعتی، دوقولوی دیجیتال» به شمار می رود. 
در حوزه فناوری بلاک‌چین نیز «ارائه خدمات مشاوره امکان‌سنجی و طراحی پروژه‌های بلاک‌چین در ایران، همکاری و تعامل با بخش‌های داخلی و بین المللی جهت اجرای POC و محصولات فناورانه حوزه بلاک چین، انتخابات و رأی گیری، تشخیص اصالت محصول، ایجاد و راه اندازی توکن مگفا، مدیریت هوشمند زنجیره تأمین مبتنی بر بلاک چین (SCM)، تأمین مالی زنجیره تأمین مبتنی بر بلاک چین (SCF)» را به عهده دارد. همچنین در حوزه یادگیری الکترونیک نیز برگزاری کلاس، وبینار، جلسات و دوره‌های آموزشی آفلاین و آنلاین، ارائه و پشتیبانی سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی و پلتفرم جامع تولید محتوای آموزشی الکترونیکی خدمات ارائه می شود.علاوه بر این در حوزه سامانه های پیام دهی سیستم پیام‌دهی شرکت مگفا ارائه‌دهنده‌ سرویس‌ها و راه‌حل‌های پیشرفته پیام‌رسانی با بهره‌مندی از برترین شاخص‌های جهانی، تأمین بستری با امنیت بسیار بالا فراهم نموده است.
در حوزه امنیت شبکه و فضای سایبری با توجه به تهدیدات روزافزون و حملات به زیرساخت‌های حیاتی و حساس در صنایع مهم کشور، مگفا با همکاری نهادهای ذیربط از جمله پدافند غیرعامل و افتا ریاست جمهوری با تشکیل تیمی مجرب فعالیت خود را در این حوزه گسترش داده و موفق به اخذ گواهی‌نامه‌های مربوطه نظیر گواهی‌نامه صلاحیت ارائه خدمات در حوزه پدافند سایبری شده است. علاوه بر این، مگفا ارائه‌دهنده خدمات مشاوره و استقرار استانداردهای امنیت اطلاعات و ارتباطات، خدمات ممیزی استانداردهای امنیت اطلاعات و ارتباطات و طرح‌ریزی معماری و زیرساخت امنیت، تست نفوذ و تولید امن نرم افزارها می‌باشد.
در حوزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات طراحی، ایجاد و راه‌اندازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات از جمله خدمات مگفا در حوزه ICT می‌باشد که با هدف ارائه راهکارهای حرفه‌ای، خدمات و تأمین تجهیزات فناوری اطلاعات به صورت Active و Passive توانسته است با تکیه بر دانش فنی و توانایی‌های اجرایی، این شرکت را به یکی از بزرگترین شرکت‌های پیشرو در عرصه اجرای پروژه‌های زیرساختی این صنعت تبدیل کند.
در حوزه سیستم‌های هوشمند حمل و نقل (ITS)  نیز از آنجایی که امروزه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند با حوزه حمل و نقل سنتی در نظر گرفته می‌شود. سیستم‌های ITS با توجه به ماهیت عملکردی و وظیفه‌ای خود دارای مزایای  ITS به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی موضوع شهر هوشمند، به عنوان راهکاری جهت حل مشکلات مرتبط زیادی شامل کاهش زمان سفر، کاهش زمان جابجایی و حمل و نقل، مدیریت متمرکز حوزه حمل و نقل، کاهش هزینه‌های نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور،  افزایش کارایی و راندمان، کاهش آمار تصادفات و مرگ و میر جاده‌ای می‌باشد که در این حوزه مگفا پروژه های زیادی را به اجرا گذاشته است. 

از آنجا که مگفا بازوی مشاوره ای سازمان ها در سرمایه گذاری هوشمندانه به شمار می رود پیرامون خدمات مشاوره ای و اجرایی آن شرکت براساس نیاز سنجی، برنامه ریزی و پیاده سازی پروژه ها در شرکت های مختلف و مراحل مختلف آن را توضیح دهید.

حوزه خدمات مشاوره فاوا و تحول دیجیتال در راستای مأموریت کلان شرکت مگفا مبنی بر اشاعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، بازوی مشاوره سازمان‌ها در سرمایه‌گذاری هوشمندانه این حوزه است که در سه مرحله تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات و معماری سازمانی، مدیریت، راهبری و نظارت بر طرح‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارزیابی بلوغ دیجیتال و اجرای تحول دیجیتال در راستای انقلاب صنعتی چهارم ارائه خدمات می شود و برخی از پروژه های انجام شده می توان به تدوین نقشه راه تحول دیجیتال بانک کشاورزی، پیاده‌سازی طرح جامع مدیریت دانش پتروشیمی فجر، تدوین معماری مرجع و ارزیابی چهارچوب فناوری اطلاعات شهرداری‌های کشور، به روز رسانی معماری سازمانی و طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات مجتمع گاز پارس جنوبی، پروژه مشاور مادر و نظارت بر فعالیت‌های توسعه فاوا در حوزه نرم افزار شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران و انجام ارزیابی، رتبه‌بندی و انتخاب اپراتورهای برتر حوزه سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات اشاره کرد. 

آن واحد محترم تا چه میزان در توسعه بازار و کسب و کار با اولویت رصد بازارهای جهانی سیاست ارائه سبد متنوع خدمات را به شرکت ها در دستور کار دارد؟

از جمله این ظرفیت ها می توان ظرفیت همکاری با شرکت AIT «پیشگام بودن در توسعه طراحی و توسعه شهرهای هوشمند در اروپا، آسیا و آفریقا»، شرکت oier «نماینده 16 نهاد بین‌المللی و ITU در برنامه پیاده‌سازی U4SSC سازمان ملل متحد»، شرکت tusholdinngs «بزرگترین هلدینگ سرمایه‌گذاری علوم و فناوری در چین با بیش از 200 مرکز نوآوری در 30 کشور جهان» اشاره کرد.

مگفا در راستای بهسازی و نوسازی صنایع کشور و حضور در اجرای طرح‌های کلان ملی با نگاه به توسعه کسب و کار چه برنامه هایی در دستور کار دارد؟

ارزیابی سطح بلوغ و هوشمندی دیجیتال، یکپارچه سازی داده‌های سطوح مختلف صنعت، ایجاد کارخانه هوشمند و متصل، ارائه خدمات داده‌کاوی و هوش مصنوعی از جمله برنامه های مگفا است که در حال اجرا می باشد و از جمله پروژه های اجرا شده می توان به پروژه هوشمندسازی شرکت فولاد هرمس و پروژه شهرک صنعتی عباس آباد اشاره کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2022-06-25 13:58

افزودن دیدگاه جدید