کد مطلب: 

192999

انتخاب دانشکده پست و مخابرات به عنوان تنها مرکز نخبگان مدیریت طیف در آسیا و اقیانوسیه

رییس اداره پژوهش و فناوری دانشکده پست و مخابرات، اعلام کرد که این دانشکده در تلاش است با توسعه فعالیت های خود در حوزه بین المللی از سال آینده یعنی 2017 میلادی اقدامات موثری در راستای تبدیل دانشکده به هاب منطقه ای آموزشی ICT را در دستور کار قرار دهد.
انتخاب دانشکده پست و مخابرات به عنوان تنها مرکز نخبگان مدیریت طیف در آسیا و اقیانوسیه

مهندس "حسن پاشایی" در حاشیه سومین روز از برگزاری کارگاه بین المللی مدیریت طیف در گفت و گو با خبرنگار سیتنا با اشاره به اهمیت برگزاری این دوره، تاکید کرد: با توجه به ساختار بسیار تخصصی، این دوره ها در هیچ دانشگاهی تدریس نمی شوند و این در حالی است که نیاز روز بازار صنعت مخابرات محسوب می شوند؛ به عنوان مثال مدیریت طیف با توجه به اثراتی که روی توسعه ملی در حوزه های مختلف و از جمله اشتغال و درآمد ناخالص ملی دارد در هیچ دانشگاهی تدریس نمی شوند و خلاء آن در همه کشورها احساس می شود.

* چالشی بین اپراتورها و رگولاتوری در رابطه با نحوه استفاده از باندهای فرکانسی وجود دارد

وی با اشاره به ضرورت برگزاری این گونه کارگاهها توسط دانشکده پست و مخابرات، اظهار کرد: همیشه چالشی بین اپراتورها و رگولاتوری در رابطه با نحوه استفاده از باندهای فرکانسی وجود داشته و این کارگاه بعد از مکاتبات صورت گرفته با اتحادیه جهانی مخابرات، برخی کشورها و مشورت با خبرگان این حوزه از حدود یکسال و نیم گذشته طراحی و برگزار شد.

وی با بیان اینکه ITU در موضوعات بسیار خاصی که اهمیت بسیار بالایی دارد کارگاههای خاصی را در مناطق رادیویی برگزار می کند، افزود: با توجه به پتانسیل منحصر بفرد ایران در زمینه مدیریت طیف، دانشکده پست و مخابرات از سال 2007 به عنوان یکی از مراکز این اتحادیه در آسیا و اقیانوسیه و تنها مرکز نخبگان مدیریت طیف در منطقه آسیا و اقیانوسیه و با توجه به فعالیت های گسترده ای که در این حوزه انجام داده به عنوان میزبان انتخاب شد.

*سیاست های حمایتی ITU از کشورهای کمتر توسعه یافته برای حضور در کارگاه

مدیر برگزاری کارگاههای بین المللی دانشکده پست و مخابرات با اشاره به سیاست های حمایتی اتحادیه جهانی مخابرات از کشورهای کمتر توسعه یافته، گفت: مکاتباتی با وزارت ارتباطات و آینده پژوهی کره جنوبی و دپارتمان ارتباطات استرالیا صورت گرفت و آن ها هم از کشورهای کمتر توسعه یافته برای حضور در این کارگاه حمایت کردند.

پاشایی، در عین حال بیان کرد: با توجه به اینکه این دوره از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است مدیر بخش طیف رادیویی اتحادیه جهانی مخابرات از ژنو شخصا در این کارگاه شرکت کرد و نکته مهم این کارگاه، الزام تمامی کشورهای شرکت کننده به ارائه یک مطالعه موردی از کشورشان در کارگاه بود و در این راستا تمامی شرکت کنندگان نسبت به ارائه مطالعات موردی در فعالیت های صورت گرفته و طرح های اقتصادی مرتبط با مدیریت طیف مطالبی ارائه دادند

وی ادامه داد: همچنین رویکرد کشورهای روسیه و لهستان توسط نمایندگان آنها بصورت حضوری و مطالعه موردی صورت گرفته در کشورهای آفریقایی بصورت ویدئو کنفرانس ارائه شد و با توجه به اینکه جمعیت بعضی از کشورها چندین برابر ایران است رویکرد این کشور ها در حوزه مدیریت طیف برای ما بسیارسودمند است.

* حضور کشورهای اروپایی در این کارگاه

رییس اداره پژوهش و فناوری دانشکده پست و مخابرات ادامه داد: با توجه به طراحی منطقه ای این دوره ها توسط ITU اما شرکت کنندگانی از اروپا، استرالیا، روسیه و نیوزلند نیز در این کارگاه شرکت کردند که مطالب بسیار سودمندی در این کارگاه سه روزه ارائه شد که ما به همراه ITU ارزیابی خودمان را بعد از اتمام کارگاه از فیدبکی که از شرکت کنندگان می گیریم در اختیار رسانه ها قرار خواهیم داد.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در این دوره ها تمامی کشورها تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند عنوان کرد: با توجه به جمعیت بالای برخی از کشورهایی که در این دوره حضور یافتند و طبیعتا تعداد بالای مشترکان تلفن همراه آن ها طبیعی است که مدیریت بحث طیف فرکانسی در این گونه کشورها از موارد بسیار مهمی است که می توانیم از تجربیات آن ها استفاده کنیم.

پاشایی همچنین با بیان اینکه در بحث مدیریت طیف، پارامترهای مختلفی نقش دارند و بخش های خصوصی ،دولت ها و مردم تاثیرگذار هستند یادآور شد: همیشه کشورها از روش های ابتکاری برای مدیریت طیف استفاده می کنند که این موضوع به آن بخش از مدیریت طیف برمی گردد که جهانی نبوده و مخصوی هر کشوری است.

*دانشکده پست و مخابرات هاب آموزشی منطقه ای حوزه ICT می شود

وی همچنین از تبدیل دانشکده پست و مخابرات به هاب آموزشی منطقه ای حوزه ICT در آینده ای نزدیک خبر داد که این موضوع از سال آینده میلادی در دستور کار قرار می گیرد.

وی در این باره توضیح داد: هدف ما توسعه همکاری با شرکت ها،اپراتورهای داخلی و خارجی، اتحادیه جهانی مخابرات و همچنین مراکز تحقیقاتی و آموزشی است و با همکاری این مراکز می خواهیم کارگاههایی را در سطح بالا برای کشورهای منطقه برگزار کنیم.

مدیر برگزاری کارگاههای بین المللی دانشکده پست و مخابرات، در عین حال خاطرنشان کرد: ما در حال طراحی دوره هایی هستیم که در لبه تکنولوژی قرار دارند و یا چالش های بزرگی برای کشورها محسوب می شوند.

پاشایی همچنین با اشاره به برگزاری سومین کمیته تلفیق برنامه های اتحادیه جهانی مخابرات در دو هفته آینده در کشور چین، گفت: ما عضو کمیته هستیم و با شرکت در آن پیشنهاد دوره های مورد نظرمان را به این کمیته ارائه خواهیم داد و با تصویب عناوین آنها در کمیته تلفیق برنامه های ITU امیدواریم در سال آینده با همکاری اتحادیه حهانی مخابرات، اپراتورها، مراکز تحقیقاتی و آموزشی داخلی و خارجی و بازیگران حوزه ICT بتوانیم چندین کارگاه بین المللی را در کشور برگزار کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-11-22 13:11

افزودن دیدگاه جدید