کد مطلب: 

285854

آمادگی صندوق نوآوری برای حمایت کامل از توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: مجموع حمایت‌های صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه بازار این شرکت‌ها، قابل توسعه است و این حمایت‌ها با جدیت پیگیری و ادامه خواهد داشت.
آمادگی صندوق نوآوری برای حمایت کامل از توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش سیتنا، در اولین روز از دوازدهمین نمایشگاه بین‌‎المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (MINEX 2023) در مصلی امام خمینی (ره)، دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری از پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه که به همت این صندوق برپا شده است، بازدید کرد.

در جریان این بازدید که حدود دو ساعت به طول انجامید، رییس صندوق نوآوری با مسئولان 20 شرکت دانش‌بنیان حاضر در پاویون گفتگو کرده و در جریان فعالیت‌های این شرکت‌ها قرار گرفت. نمایندگان این شرکت‌ها نیز به بیان دغدغه و مشکلات خود در حوزه تولید، صادرات و دریافت تسهیلات پرداختند و دکتر خیاطیان نیز دستورات لازم را برای پیگیری مشکلات این شرکت‌ها به صورت همزمان صادر کرد.

در حاشیه این بازدید نیز، با حضور رییس صندوق نوآوری از طرح دانش‌بنیان «زنجیر شنی ویژه ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی» رونمایی شد.

دکتر خیاطیان در آیین رونمایی از این محصول دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران گفت: تولید این محصول یکی از مظاهر واقعی شعار «ما می‌توانیم» است. دانش فنی تولید این محصول در اختیار کشورهای محدودی است، اما پژوهشگران این شرکت دانش‌بنیان موفق شدند با دستیابی به دانش فنی آن، برای نخستین بار زنجیرهای شنی را در کشور تولید کنند و بر این اساس ایران نیز به جمع معدود تولیدکنندگان این محصول پیوست.

وی افزود: پیش از این، تمام نیاز داخل به زنجیرهای شنی به واسطه پر مصرف بودن این محصول در صنعت ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی و درعین حال، نبود تولیدکننده در داخل، از خارج کشور تأمین می‌شد که به همت پژوهشگران کشورمان، زمینه تولید این محصول در داخل فراهم شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در زمینه تولید زنجیرهای شنی و قطعات زیر و بند، جلوگیری از خروج ارز از کشور به واسطه بومی‌سازی این محصولات است که می‌تواند تا 30 میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان در کشور نیز اشاره کرد و گفت: مشکل عمده شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی است. دولت از طریق قوانین و صدور بخش‌نامه‌های مختلف، تمامی دستگاه‌های دولتی و اجرایی را مکلف کرده است، در صورتی که محصولات تولید داخل دارای استانداردهای مناسب باشند، نیاز خود را از داخل کشور تأمین کنند و هیچ نهاد دولتی اجازه خرید محصولات مشابه خارجی را ندارد. 

وی افزود: این موضوع، ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است. ما نیز در صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم که اگر محصولی در داخل کشور تولید می‌شود، نهادهای دولتی اجازه خرید محصول مشابه از خارج از کشور را نداشته باشند. 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: در عین حال، وزارت صمت نیز این موضوع را به صورت خاص پیگیری می‌کند که اگر محصولی در داخل تولید می‌شود و ظرفیت پاسخگویی به نیاز داخل را دارد، این وزارتخانه از طریق وضع تعرفه‌ها و تنظیم‌گری‌هایی که انجام می‌دهد، مانع از واردات محصولات مشابه خارجی به کشور شود. 

خیاطیان افزود: اگر محصول دانش‌بنیانی در داخل تولید می‌شود، اما همچنان واردات مشابه خارجی آن ادامه دارد، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند این موضوع را از طریق صندوق نوآوری پیگیری کنند و قطعا مانع از ورود محصولات مشابه خارجی خواهیم شد.

وی ضمن اشاره به خدمات متنوع صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت کامل از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: صندوق تلاش می‌کند از طریق ارائه انواع خدمات تأمین مالی، از توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند. در عین حال، تلاش می‌کنیم با برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی، دامنه این حمایت‌ها را گسترش دهیم. در پاویون اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه ماینکس 2023 نیز 20 شرکت دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری به معرفی و عرضه توانمندی‌ها و دستاوردهای خود پرداخته‌اند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان تأکید کرد: مجموع این حمایت‌ها در راستای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، قابل توسعه است و این حمایت‌ها با جدیت پیگیری و ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-10-05 08:19

افزودن دیدگاه جدید