کد مطلب: 

273544

با گذر از محدودیت‌های اینترنتی؛ احتمال اجرای طرح طبقه‌بندی اینترنت و تعریف سطح دسترسی!

با گذشت بیش از یک ماه از اعمال محدودیت‌های اینترنتی و ضرر و زیان کسب‌وکارها که به‌مانند نقطه آغاز یک دومینوی آسیب‌زا برای اقتصاد کشور به نظر می‌رسد و همچنین مواجهه روزمره‌ی کاربران با مشکلات و معضلات متعدد در ارتباطات فضای مجازی، ظاهرا قرار است بخشی از کاهش محدودیت‌ها، جایش را به طبقه‌بندی سطح دسترسی به اینترنت بدهد و احتمالا دانش آموزان، استادان دانشگاه، پزشکان، خبرنگاران، بازرگانان و سایر اقشار جامعه بر اساس سطح و میزان نیاز، اینترنت با سطح دسترسی خاص دریافت کنند.
مرحه‌ی بعد از محدودیت‌های اینترنتی: احتمال اجرای طرح طبقه‌بندی اینترنت و تعریف سطح دسترسی!

به گزارش سیتنا، به نظر می‌رسد طرح طبقه‌بندی اینترنت در ایران به تدریج در حال اجراست. این طرح که با اینترنت کودک و نوجوان کلید خورد، احتمالا قرار است با عنوان «اینترنت تخصصی» در بین اقشار دیگر جامعه هم گسترش پیدا کند. حال هم سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از طرح موضوع «تعیین سطوح دسترسی اینترنت» با وزیر ارتباطات خبر داده است. به اعتقاد این نماینده‌ی مجلس، سطح دسترسی یک بازرگان به اینترنت و فضای مجازی نباید با یک استاد دانشگاه یا دانش‌آموز یکسان باشد.

به اسفندماه 1399 برگردیم، زمانی که ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، طرح مدیریت VPN و اینترنت با هدف طبقه‌بندی دسترسی کاربران به اینترنت را مطرح کرد.

فیروزآبادی در پاسخ به سوالی در خصوص طبقه بندی دسترسی کاربران در جهت صیانت از آنها در فضای مجازی گفت: این طرح میان وزارت ارتباطات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی در حال انجام است، البته طبق گزارش دریافتی ما از جدول زمان بندی عقب هستند اما این پروژه مراحل نهایی خود را طی می‌کند و ان شاءالله به زودی عملیاتی می‌شود.

وی افزود: این پروژه تحت عنوان مدیریت VPN و اینترنت کشور برای دسترسی طبقات مختلف مانند خبرنگاران، پزشکان و دانشگاهیان با هدف رفع نیازهای اینترنتی آنها و ارائه شرایط بهتر سرویس دهی اجرایی می‌شود.

به گزارش سیتنا، سید جواد حسینی کیا، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای هم ۲۶ تیر ۱۴۰۱ درباره وضعیت فیلترینگ اینترنت اظهار کرد: برخلاف برخی نگاه‌هایی که درباره فیلترینگ وجود دارد، در حال برداشتن فیلترینگ اینترنت برای اساتید و اعضای هیئت علمی برخی دانشگاه های خاص هستیم. این طرح در مقطعی کوتاه و به شکل آزمایشی اجرا می شود.

وی افزود: در گام بعدی، این طرح برای اساتید کل دانشگاه‌های کشور اجرا خواهد شد و اینترنت بدون فیلتر در داخل دانشگاه‌ها در دسترس اساتید قرار می گیرد.

احمد راستینه، عضو و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، تاکید کرد: بایستی مجلس دو اقدام را در دستور کار قرار دهد، اقدام‌هایی که در کمیسیون و با وزیر ارتباطات نیز مطرح شده است: نخست اینکه همه ما به‌دنبال ضابطه‌مند و قانونی کردن فضای مجازی هستیم و مساله دوم تعریف و تعیین سطوح دسترسی است.

او با بیان اینکه در تمام دنیا سطوح دسترسی تعریف شده است، گفت: فکر می‌کنم هیچ‌کس نمی‌پذیرد که اگر کسی کار بازرگانی و تجارت بین‌المللی انجام می‌دهد، سطح دسترسی‌اش به فضای مجازی و اینترنت محدود باشد. حتما آن فردی که تجارت بین‌المللی انجام می‌دهد، نیاز دارد که سطح دسترسی مشخصی برای مبادلات تجاری در اختیارش قرار گیرد. همینطور استاد دانشگاهی که باید از ظرفیت‌های کتابخانه‌های دیجیتال سراسر دنیا، پژوهشکده‌ها و وبگاه‌های آماری در دنیا استفاده کند، نمی‌توانیم سطح دسترسی‌اش را محدود کنیم. اما دانش‌آموزی که نیازمند این سطح از دسترسی نیست و به یک سری از داده‌ها در سطح ملی نیاز دارد، خب سطح دسترسی برای دانش آموز باید مشخص باشد.

اما حسینعلی افخمی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه اعتقاد دارد طرح طبقه‌بندی اینترنت نمی تواند راهکار درستی برای دسترسی به اینترنت باشد و از همین ابتدا محکوم به شکست است.

او در این باره به خبرآنلاین می گوید: الان سیاستی که در ایران در میان مسئولان مربوطه اتخاذ شده در حقیقت مدلی چینی است اما باید گفت که نمی‌شود چین را الگو قرار داد این کشور دو تفاوت عمده با ایران دارد؛ یک آنکه یک نظام برنامه ریزی شده‌ای است با یک سیستم تک حزبی کمونیست و یا سوسیالیست که قدرت تصمیم گیری و اجرایی را آن حزب دارد و قدرت قانون گذاری را نیز در اختیار دارد اما در ایران ما نه حزب واحدی داریم که قدرت مطلقه داشته باشد و در وهله دوم نظام رفاه عمومی ما نیز مانند کشور چین نیست که بهداشت رایگان داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات در ادامه می افزاید: ما از نظر امکانات و دسترسی به موهبات الهی در این کشور نابرابر هستیم و حال به این نابرابری اگر طبقه بندی اینترنت را نیز اضافه کنیم به نقطه انفجار خواهیم رسید؛ طبقه‌بندی دنیای مجازی در فضای اجتماعی ایران پاسخگو نخواهد بود و اگر چنین طرحی ارائه شده است قطعا از همین حالا شکست خورده به حساب می آید. با چه ملاکی می‌توان گفت که چه افرادی نباید به اینترنت بین الملل دسترسی داشته باشند؟ قطعا این نابرابری که در دسترسی به وجود خواهد آمد مشکل ساز خواهد شد.

انتهای پیام

گزارش از مسعود فاتح

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 1
2022-10-24 00:28

دیدگاه‌ها

تصویر Anonymous
ی چیز شروریه قطعا هم شکست خواهد خورد
ارسال شده توسط Anonymous در 02 آبان 01 - 12:43

افزودن دیدگاه جدید