کد مطلب: 

243551

برنامه صندوق نوآوری و شکوفایی در سال «جهش تولید»

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: برنامه صندوق نوآوری در سال جهش تولید، تداوم روند قبلی با افزایش خواهد بود که شامل اعطای ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضمانتنامه و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و مشارکت خواهد بود.
برنامه صندوق نوآوری و شکوفایی در سال «جهش تولید»

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی فر در برنامه گفتگوی ویژه خبری، ضمن بیان برنامه های حمایتی این صندوق در راستای «جهش تولید» گفت: در سال ۹۸ که سال رونق تولید نامیده شده بود ما توانستیم به عملکرد سه برابری نسبت به کل پنج سال قبل از آن در صندوق نوآوری و شکوفایی و عملکرد ۱۰ برابری نسبت به سال قبل آن دست پیدا کنیم که شامل اعطای سه هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان ضمانتنامه از طریق بانک های عامل و ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری به معنای مشارکت در سود و زیان شرکت های دانش بنیان بود.

وی در ادامه افزود: برنامه سال جاری یعنی سال جهش تولید، تداوم روند قبلی با افزایش خواهد بود که بر این اساس ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضمانتنامه و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و مشارکت را برنامه ریزی کرده ایم.

ملکی فر در مورد برنامه های تقویت کننده سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و فناور گفت: شرکت های دانش بنیان با خدمات صندوق آشنا هستند که مثل خیلی از نهادهای مشابه خود در کشورهای پیشرفته دارای سبد متنوعی از خدمات برای تامین مالی اکوسیستم نوآوری است و خدمات متنوعی را متناسب با نیاز شرکت ها در اختیارشان قرار میدهد. یکی از مهمترین خدمات ما در کنار تسهیلات، توسعه سرمایه گذاری است؛ به این معنا که ما در سود و زیان سرمایه گذاری با شرکت های دانش بنیان شریک می شویم. کسب و کارهایی وجود دارند که ریسک بالایی در توسعه فناوری و تجاری دارند و نیازمند کمک در قالب سرمایه گذاری خطرپذیر هستند. بر همین اساس ما با کمک صندوق های پژوهش و فناوری به کمک استارت آپ ها و شرکت هایی می آییم که دنبال سرمایه گذاری خطرپذیر هستند. این خدمات صندوق در سال جهش بیمه نوآوری یا ضمانت نوآوری است؛ به این معنا که اگر سرمایه گذاری از بخش خصوصی علاقمند شد که در طرح های دانش بنیان و کسب و کارهای استارت آپی سرمایه گذاری کند بخشی از اصل سرمایه گذاری آن را بیمه می کنیم. این خدمات کمک می‌کند تا منابع مالی بخش خصوصی در توسعه و تجاری سازی فناوری این شرکت ها وارد شود.

وی ادامه داد: صندوق های پژوهش و فناوری که تعداد آنها به ۳۵ صندوق میرسد یکی از مصادیق حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری خطرپذیر در کسب و کارهای فناورانه است. صندوق های جسورانه بورسی نیز مثال دیگری هستند بنابراین در شرایط کنونی امکان حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری خطرپذیر مهیا شده است؛ این در حالی است که صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش میکند تا با بیمه سرمایه گذاری، ریسک های حضور بخش خصوصی را کمتر کند و به همین روش به جذابیت سرمایه گذاری بخش خصوصی بیافزاید.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد حضور شرکت های دانش بنیان در عرصه بازارهای رقابتی خاطرنشان کرد: ابزارهای مختلفی در صندوق نوآوری داریم که به شناساندن و معرفی محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان در داخل کشور به مشتریان کمک می کند و کلی ابزارهای تامین مالی ارزان قیمت نیز وجود دارد که به افزایش رقابت پذیری این شرکت ها کمک خواهد کرد. یکسری از خدمات صندوق معطوف به تقویت بنیه فنی، تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان میشود تا رقابت پذیری این شرکت ها در بازارهای داخلی و خارجی افزایش پیدا کند.

ایجاد ۲۵۰۰ شغل در سال ۹۸ با کمک تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی

ملکی فر در مورد میزان اشتغال ایجاد شده به سبب استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق گفت: در سال ۹۸ حدود دو هزار و ۵۰۰ شغل جدید به کمک تسهیلات و خدمات ما در شرکت های دانش بنیان ایجاد شد. ضمن اینکه تسهیلات ما به تثبیت و حفظ حدود ۲۵ هزار شغل در شرکت های دانش بنیان نیز منجر شده است.

وی به تمهیدات صندوق نوآوری و شکوفایی برای افزایش فروش محصولات شرکت های دانش بنیان با برگزاری رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه و ارائه تسهیلات لیزینگ به خریداران اشاره کرد و گفت: سلسله رویدادهایی در صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری سایر نهادها و بازیگران زیست بوم نوآوری کشور برگزار شد که هدف آن معرفی نیازها و تقاضاهای فناورانه کشور اعم از صنایع بزرگ و دستگاه های اجرایی به شرکت دانش بنیان و به صورت متقابل معرفی دستاوردها، محصولات، خدمات و توانمندی های شرکت های دانش بنیان به طرف تقاضا در بازار بود. در این رویداد هزار شرکت دانش بنیان در بیش از ۱۰ رویداد صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت کردند که منجر به عقد ۴۵۰۰ میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد در سال ۹۸ شد و انشالله این رویدادها با قوت و شدت بیشتری در سال جاری ادامه خواهد داشت.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی مخاطبان تسهیلات و خدمات این صندوق را شرکت های دانش بنیان معرفی کرد و گفت: حدود ۵ هزار شرکت دانش بنیان در عرصه صنعت و فناوری در سراسر کشور پراکنده هستند و همگی می توانند از تسهیلات و خدمات صندوق بهره مند شوند و هیچ محدودیتی برای استفاده از تسهیلات صندوق برای آنها وجود ندارد. صندوق با تسهیلات متنوع مانند تسهیلات قرض الحسنه، نمونه سازی برای تامین هزینه های تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان روی محصولات دانش بنیان خدمات خود را آغاز میکند و به تسهیلات تولید صنعتی میرسد که شرکت ها با استفاده از آن موفق به ساخت نمونه آماده تولید میشوند.

ملکی فر افزود: تسهیلات صنعتی نیز شامل تجهیز و آماده سازی کارگاهی خط تولید محصول در مقیاس انبوه و عرضه به بازار است. تسهیلاتی ۱۱ درصد که بازه تنفس و پرداخت آن در مواردی تا هفت سال هم طول میکشد. خدمت دیگری که به شرکت های دانش بنیان ارائه میدهیم تسهیلات سرمایه در گردش است که متناسب با شرایط، به طور میانگین با نرخ ۱۱ تا ۱۲ درصد پرداخت می شود. هدف آن تامین کسری نقدینگی شرکت ها برای تولید است. تسهیلات لیزینگ نیز بیشتر مشمول خریداران شرکت دانش بنیان میشود. همه خریداران محصولات شرکت های دانش بنیان تا ۷۰ یا ۸۰ درصد مبلغ خرید از شرکت ها را می توانند با استفاده از تسهیلات با بهره ۹ درصد با دوره تنفس و بازپرداخت سه ساله پرداخت کنند. تسهیلات مبتنی بر اوراق خزانه اسلامی است و شرکت ها می توانند تا ۵۰ درصد اوراق خزانه را از صندوق تسهیلات قرض الحسنه دریافت کنند.

وی درباره تسهیلات لیزینگ صندوق نوآوری و شکوفایی برای خرید محصولات دانش بنیان نیز گفت: زمانی که متقاضی محصول دانش بنیان نقدینگی برای خرید ندارد در قالب قرارداد سه جانبه شرکت دانش بنیان محصول یا خدمت را به مشتری ارائه میکند و مشتری ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغ قرارداد را به شرکت دانش بنیان تحویل می دهد و الباقی آن را ما در صندوق تامین کرده و در اختیار شرکت دانش بنیان قرار میدهیم تا این شرکت دغدغه ای از لحاظ مالی نداشته باشد. این ۷۰ یا ۸۰ درصد تسهیلات ارائه شده به شرکت دانش بنیان را ما در قالب اقساط سه ساله با نرخ ۹ درصد از خریدار دریافت می کنیم و طبیعی است که، چون خریدار، گیرنده تسهیلات است وثایق را تامین میکند.

تشریح اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی در جبهه مقابله با کرونا

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره حمایت این صندوق از شرکت های دانش بنیان که در عرصه مبارزه با ویروس کرونا فعالیت می کنند، گفت: اقدامات صندوق در سه محور انجام شد. یکی ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان اقلام، محصولات و خدمات مرتبط با مدیریت کرونا بود. ما فراخوانی را در سال گذشته منتشر کردیم که طی آن ۴۰۰ شرکت دانش بنیان اعلام آمادگی کردند تا محصولات خود شامل کیت های تشخیصی، ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستگاه ضدعفونی کننده، دستگاه اکسیژن ساز، ونتیلاتور، نرم افزارهای شبیه سازی و اپلیکیشن ها را ارائه کنند. صندوق نیز در قالب تسهیلات کرونایی، ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی را برای تولید این محصولات اختصاص داد که تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان آن به بیش از ۶۰ شرکت دانش بنیان اعطا و محصولات مختلفی به بازار عرضه عرضه شده است.

وی ادامه داد: محور بعدی خدمات صندوق شامل امهال سه ماهه بازپرداخت تسهیلات جاری شرکت های دانش بنیان بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شدهاند؛ اطلاعات این شرکتها در حال جمع آوری است و به زودی اطلاعات و آمار آن ارائه خواهد شد.

ملکی فر با اشاره به اقدام سوم صندوق نوآوری و شکوفایی در جبهه مقابله با ویروس کرونا گفت: سومین اقدام ما ارائه تسهیلات سرمایه در گردش فوری به شرکت هایی بود که کسب و کارشان آسیب دیده است. شرکت های استارت آپی که در حوزه خدمات کار می کردند مثل خدمات گردشگری و حمل و نقل شهری، فروش آنلاین بلیط یا حوزه توزیع غذا از جمله شرکت هایی بودند که بسیار آسیب دیده اند و ما با سرمایه در گردش فوری با نرخ ۱۱ درصد قصد داریم به آنها کمک کنیم.

کرونا نشان داد امکان «جهش تولید» در کشور وجود دارد

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی درباره تجربه کسب شده در شرایط کرونایی کشور، تاکید کرد: اقدام سریع برای تولید محصولات مرتبط با کنترل بیماری کرونا نشان داد که امکان جهش تولید در کشور وجود دارد به طوری که شرکت های دانش بنیان خیلی زود منابع و تجهیزات خود را بسیج کردند و ما هم ظرف ۱۵ روز ۲۰۰ میلیارد تومان به کسب و کار آنها تزریق کردیم بنابراین ما می توانیم در مرزهای دانش و فناوری محصولات پیشرفته تولید کنیم محصولاتی که دارای استانداردهای روز دنیا هستند و فراتر از بازارهای ملی، در بازارهای صادراتی و بین المللی نیز عرضه کنیم.

بسته پیشنهادی صندوق نوآوری برای حمایت مالی از همه کسب وکارهای فناورانه آسیب دیده بر اثر کرونا

وی افزود: ما در صندوق یک بسته پیشنهادی را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه کرده‎ایم و طبق آن همه شرکت های دانش بنیان و استارت آپی را که در زمینه کرونا تولیدات دارند یا آسیب دیده اند کمک خواهیم کرد؛ البته منابع مالی صندوق محدود است و اگر بخواهیم همه این بار را برداریم نیازمند تزریق منابع مالی جدید هستیم.

ملکی فر ادامه داد: نگاهی که به شرکت های دانش بنیان در گذشته وجود داشت این بود که این شرکت ها خیلی کوچک و ناچیز هستند و از دل دانشگاه درآمده اند در حالی که بیش از نیمی از شرکت های دانش بنیان شرکت های تولیدیای هستند که از مرحله اولیه چرخه عمر خود عبور کرده و وارد بازار شده اند و می توانند محصول کیفی با استانداردهای روز دنیا را تولید و به بازار عرضه کنند. برای تغییر این باور، دستگاه های ترویجی و تبلیغی مثل صدا و سیما با معرفی دستاوردهای آنها می توانند کمک کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز همگام با سایر دستگاه ها کمک می کند تا این دستاوردها به مردم، دستگاه های اجرایی و خریداران معرفی شود و برای محصولات شرکت های دانش بنیان تقاضا ایجاد کنیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد ضمانت نامه ها و وثائق تسهیلات نیز خاطرنشان کرد: ریسک طرح ها و ریسک اعتباری شرکت ها با هم متفاوت است. وثیقه یا ضمانت نامه یک طرح را میزان ریسک آن طرح و آن شرکت تعیین می کند که شامل ریسک بازار، ریسک فنی، ریسک خود شرکت، سابقه و تاریخچه شرکت است.

وی در پایان ضمن معرفی خدمات بلاعوض توانمندسازی صندوق نوآوری، گفت: کمک به شرکت های دانش بنیان برای خدماتی که نیاز دارند مثل حضور در نمایشگاه های داخلی تا سقف ۴۰ میلیون تومان، حضور در نمایشگاه های خارجی تا سقف ۸۰ میلیون تومان، دریافت مجوز مالکیت فکری مثل ثبت پتنت در هر کجای دنیا تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان و همچنین دریافت استانداردهای مختلف داخلی و خارجی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در سال گذشته، از جمله خدمات توسعه بازار و توانمندسازی صندوق نوآوری است که به صورت بلاعوض به این شرکت ها ارائه می شود. خدمات گسترده ای نظیر خدمات آموزشی، خدمات مشاوره ای و عارضه یابی به شرکت های دانش بنیانی که به هر دلیل به ورشکستگی نزدیک می شوند و با مشکلات جدی مواجه هستند نیز از این دسته است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-04-12 15:34

افزودن دیدگاه جدید