کد مطلب: 

4838

تهدید امنیتی برای مشترکان ایرانسل و لزوم هوشیاری نهادهای مسوول

تهدید امنیتی برای مشترکان ایرانسل و لزوم هوشیاری نهادهای مسوول

بر اساس اخبار رسانه‌ها «رسول ابراهیم» سفیر آفریقای جنوبی در ایالات متحده امریکا،​ با تمام توان برای MTN تلاش می کند تا از سقوط این شرکت در دام تحریم های بسیار دشوار و دور از دسترس امریکا علیه ایران و کسانی که با این کشور داد و ستد می کنند، جلوگیری کند.

به گزارش سیتنا به نقل از بولتن نیوز، با این حال، واشنگتن تایمز در گزارشی که از این ماجرا نوشته به دو راهکار سفیر افریقای جنوبی اشاره کرده است که راهکار دوم، می‌تواند عملا یک تهدید امنیتی برای ایران در حوزه مخابراتی باشد و مسوولان این بخش باید بطور جدی موضوع را پیگیری و صحت و سقم این مسئله را بررسی کنند.

بر اساس گزارش واشنگتن تایمز، «رسول» با توجه به منابع دیپلماتیک، دو بار موفق شد تا دولت ایالات متحده را از قرار دادن نام MTN در فهرست اخیر نهادهایی که باید مشمول تحریم شوند، منصرف کند. آخرین بار درست در اواخر ماه نوامبر، قبل از روز شکرگزاری بود.

قرارداد خدمات تلفن همراه MTN با ایران دارد - که تنها با یک شرکت دولتی دیگر در منافع آن شریک است- بخش سودآور کسب و کار MTN را تشکیل می دهد، اما این قرارداد در سال جاری به طور جدی از دو جبهه تهدید می شود.

اولین مورد اتهاماتی است که توسط ترک‌سل؛ شرکت خدمات تلفن همراه ترک، در دادگاهی در امریکا مطرح شده مبنی بر اینکه این شرکت به مقامات دولت ایران و آفریقای جنوبی رشوه داده تا اطمینان حاصل کند که تهران قرارداد ترک‌سل را به نفع ام‌تی‌ان ایرانسل لغو می کند و عملیات اپراتور دوم تلفن همراه خود را به این شرکت واگذار می کند. که این پرونده همچنان از طریق سیستم قضایی ایالات متحده در حال پیگیری است.

اما تهدید دیگر و احتمالا شدیدتر علیه MTN، بسته‌ی کامل و تهاجمی تحریم هایی است که رئیس جمهوری امریکا باراک اوباما، از اوایل سال جاری به ایران تحمیل کرده است، تحریم هایی که برای تحت فشار قرار دادن ایران طراحی شده است.

ویژگی خاص این تحریم ها تاثیری است که بر روی کشورهای جهان سوم می گذارد، اساساً هر دولت خارجی و یا شرکتی که با ایران داد و ستد کند، به طور بالقوه با تحریم های ایالات متحده در ستیزه و ضدیت قرار می گیرد و در نتیجه از انجام هرگونه فعالیت تجاری با امریکا محروم می شود.

سرمایه گذاران امریکائی سهام زیادی در MTN دارند، بنابر این اثر بالقوه‌ی این تصمیم بر شرکت مذکور، بسیار شدید است. در ضمن MTN از طریق قراردادهای خدماتی با شرکت های تلفن همراه امریکایی و غیره کسب و کارهای بسیار زیاد دیگری هم با ایالات متحده دارد.

«رسول ابراهیم» سفیر آفریقای جنوبی در آمریکا

 

به همین دلیل «رسول» کار خود را رها کرده و تلاش می کند تا جایی که می تواند MTN را از فهرست تحریم ها بیرون نگه دارد.

به گفته دیپلمات های مطلع در این زمینه، رسول دو خط مشی متفاوت را برای مقابله با این موضوع در پیش گرفته است: اول اینکه با دولت ایالات متحده استدلال می کند که شرکت MTN، یک شرکت سالم و ماندگار بخش کلیدی صنعت مخابراتی آفریقاست، چرا که این شرکت در چندین کشور عمده در سرتاسر این قاره سخت مشغول فعالیت است، که مهمترین آنها نیجریه است و اینکه اگر MTN رگ حیاتی خود را در ایران از دست بدهد، توانایی این شرکت برای کمک به گسترش خدمات تلفن همراه در سرتاسر قاره افریقا عملا فلج شده و از دست خواهد رفت.

این استدلال برای دولت اوباما که دوست و همراه افریقای جنوبی محسوب می‌شود، نسبتا قانع کننده است اما این ترفند، در نهاد های گسترده تر سیاست ایالات متحده که سخت‌گیرتر هم هستند- به عنوان مثال در کنگره‌ی امریکا که جمهوریخواهان قوی نیز در آن حضور دارند- چندان اثر نمی کند و استدلالی که برای این گروه گسترده تر از مخاطبان مطرح می شود، باید تمرکز بیشتر و عمیق تری بر منافع ملی ایالات متحده داشته باشد.

بنابراین، رسول استدلال کرده که اگر قرار باشد ایران از بعضی جهات به سمت دموکراتیک شدن متمایل شود -نتیجه ای که احتمالا مورد نظر واشنگتن است- آیا ایالات متحده ترجیح می دهد که تنها یک شرکت دولتی ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در ایران باقی بماند، یا بهتر این است که یک شرکت مستقل تلفن همراه، یعنی ام تی ان ایرانسل نیز در آن کشور حضور داشته باشد؟

این استدلال نیز، در ظاهر، به اتهاماتی که ام تی ان ایرانسل پذیرفته بوده اشاره دارد - در وهله اول به عنوان شرطی برای گرفتن این قرارداد- اینکه اجازه دهد تا دولت ایران بر صدا، داده ها، فکس و پیام های متنی مشترکان خود نظارت داشته باشد، چیزی که MTN از اظهار نظر در موردش خودداری کرده است.

میت نکوانا ماشابانه ، وزیر روابط و همکاری های بین المللی به تازگی به همتای خود در ایالات متحده امریکا هیلاری کلینتون، نامه نوشت تا این مورد را برای MTN در سطحی بالاتر درنظر بگیرد.

آفریقای جنوبی ، در جبهه‌ی مشابه دیگری نیز مبارزه می کند و آن اجتناب از درگیر شدن در تحریم های نفتی است که بخشی از همان بسته‌ی تحریم های ایالات متحده را تشکیل می دهد، اگرچه در این مورد، توانسته با کاهش واردات نفت خود از ایران تا حدودی از شمول این تحریم ها و مجازات های متعاقب آن در امان بماند.

این گزینه برای MTN سودمند نیست که خود را در یک چالش بزرگ دیپلماتیک غرق کند و در ضمن، نمونه ای مناسب از اهمیت داشتن روابطی خوب با ایالات متحده است که آفریقای جنوبی در همه موارد از آن برخوردار نبوده است، و برخی در درون دولت این کشور همواره تمایل داشته اند تا آن را به عنوان امری غیر ضروری، بی اعتبار جلوه دهند.

در این شرایط به نظر می‌رسد مسئولان امنیتی و مخابراتی کشور و همچنین کارگزار داخلی ایرانسل باید هوشیاری بیشتری به خرج دهند تا به یک‌باره افریقای جنوبی و سفیر آن، وعده‌های واهی در مورد در اختیار قرار دادن اطلاعات مشتریان ایرانی به سرویس‌های جاسوسی امریکا را ندهند؛ نکته‌ای در گزارش واشنگتن تایمز تلویحاً به آن اشاره و عبور شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-12-09 19:40

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
تو از نویسنده هم نادون تری
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
حالا مثلا مشتریان ایرانی و اطلاعاتشون چه سودی واسه آمریکا میتونه داشته باشه، آخه نویسنده باهوش فکر کردی خط ایرانسل هم مثل ایمیل حائظ اهمیت هستش که چهار ساعت نشستی اینارو نوشتی یا اینکه فکر کردی افراد خاص تو ایران مکالماتشون رو با ایرانسل انجام میدند اصلا؟!!!
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
خدایی خیلی دل خوشی داشتی نشستی این چرندیات رو نوشتی ها!
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر جاهل
به نظر دهندگان بالایی: اگر بتونن مکالمات مردم ایران رو کنترل کنند، میتونن خیلی آمار و ارقامی که هیچ وقت هیچ جا منتشر نمیشه رو داشته باشند... به نویسنده خبر: آیا ام تی ان یک سرویس دهنده غیر دولتی محسوب میشه در راستای دموکراسی با اون سهامدارانی که داره؟ جالبه نمیدونستم
ارسال شده توسط جاهل در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید