کد مطلب: 

3776

نگاهی به معماری جدید انویدیا‎

یکی از مهم‌ترین اهداف طراحی معماری جدید انویدیا Kepler و دارای قابلیت بهبود مصرف انرژی است.

 

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، NVIDIA با کاهش چشمگیری معماری جدید خود را روی یک Die با مساحت 295 میلی‌متر مربع پیاده‌سازی کرده است در حالی ‌که مساحت Die به‌کار رفته در نسل پیشین 520 میلی‌متر مربع بود.

 

هلشی گفت: برای اینکه بتوانیم مقایسه‌ای میان جدیدترین معماری NVIDIA و AMD داشته باشیم باید بگوییم مساحت Die پردازنده گرافیکی Radeon HD7970 که با استفاده از فناوری 28 نانومتری ساخته شده 325 میلی‌متر مربع است.

 

هلشی تصریح کرد: به گفته NVIDIA نه‌تنها Kepler سریع‌ترین میکروپردازنده‌ای است که تاکنون ساخته شده بلکه از لحاظ ساختاری نیز پیچیده‌ترین میکروپردازنده به شمار می‌رود.

 

این کارشناس محصولات رایانه‌یی، گفت: این ادعا را می‌توان با در نظر گرفتن تعداد ترانزیستورهای به‌کاررفته در معماری جدید صحیح دانست زیرا در ساخت Kepler از 7/1 میلیارد ترانزیستور استفاده شده است که در نوع خود رقمی بی‌نظیر محسوب می‌شود. تغییر دیگری که در ساخت این معماری نسبت به نسل قبلی اعمال شده، طراحی جدید واحد‌های SMX با 192 هسته CUDA به ازای هر واحد است. در حالی ‌که در معماری Fermi تنها از 32 هسته استفاده شده بود.

 

هلشی اظهار کرد: همچنین میزان حافظه کش L2 نیز از 768 کیلوبایت در Fermi به 1536 کیلوبایت در معماری Kepler افزایش یافته است. به طور کلی عملکرد Kepler در مقایسه با معماری Fermi، به ازای هر وات سه برابر بهتر ذکر شده و در مجموع کارایی این معماری جدید نسبت به نسل پنجم به میزان 20 تا 30 درصد افزایش داشته است.

 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-09-02 11:36

افزودن دیدگاه جدید