کدخبر :3640 پرینت
31 مرداد 1391 - 15:40

ارائه‎ی مدل سیستمی برای تعیین قیمت اینترنت پرسرعت

متن خبر

پروژه‎ی "ارائه مدل سیستمی قیمت گذاری" که در موسسه‎ی تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و به درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 90 آغاز شده بود، نهایتا به پایان رسید.


به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا)، در این پروژه با شناخت حوزه‎ی اینترنت، خدمات پهن باند و وضعیت فعلی آن در ایران و در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت فعلی قیمت‎ها و جهت گیری های کلی صورت گرفته در آن مشخص شده و با شناسایی مدل مناسب قیمت گذاری خدمات اینترنت پرسرعت، زمینه‎ی لازم برای ارائه‎ی استراتژی‎ها و سیاست های قیمت گذاری و تعیین تعرفه در این حوزه فراهم شده است.


تعرفه‎ی سرویس‎های مخابراتی یک حلقه‎ی زنجیره وار میان سازمان تنظیم مقررات، شرکت‎ها و مصرف کننده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تعرفه به عنوان یک ابزار اصلی برای کنترل کلان شرکت‎های مخابراتی استفاده می‎کند. شرکت‎های مخابراتی نیز از تعرفه به عنوان پوشش دهنده‎ی هزینه‎های ارائه‎ی خدمات، تنظیم کننده‎ی تقاضای بازار استفاده می‎کنند و با توجه به تقاضا، بازار خود را توسعه می‎دهند.

 

در این میان مصرف کننده خواهان تامین نیاز مخابراتی خود با بهترین سرویس و ارزانترین قیمت می باشد. روند کنونی قیمت گذاری سرویس های مخابراتی که دارای محدودیت های درونی عمده ای می‎باشد نه تنها موجب کندی روند توسعه‎ی سرویس‎های مخابراتی بوده است بلکه بر سود شرکت‎ها و رفاه اجتماعی جامعه نیز تاثیر گذاشته و موجب زیان رسیدن به منافع مصرف کننده شده است، لذا با توجه به این نیاز و با تکیه بر اهداف تعیین شده در این حوزه، این پروژه تعریف شد.


شایان ذکر است مولفه های مهم در نظر گرفته شده در تعیین قیمت و تعرفه خدمات اینترنتی شامل دسترسی فیزیکی، حجم دسترسی، کیفیت دسترسی، مدت زمان دسترسی و سرعت دسترسی می باشد.


این گزارش می افزاید ، در اجرای هر کدام از سناریوها روشی اتخاذ گردیده که در میان مدت (در طی سالهای برنامه پنجم) برخی از این مولفه‎ها آزاد شده و بر اساس مکانیسم بازار مورد رقابت قرار گیرند و در بلند مدت (تا انتهای برنامه ششم) تمامی مولفه ها به رقابت گذاشته شود.


گفتنی است در تعیین قیمت‎ها و تعرفه‎های خدمات اینترنتی، سادگی مدل مد نظر بوده و در عین حال مدل به کار گرقته شده استنباطی از آنالیز سیستمی می باشد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.