کد مطلب: 

288829

از کارافتادن پیشرفته‌ترین دوربین گرمایی جهان در فضا

شرکت SatVu، سازنده و اپراتور ماهواره HOTSAT-1 اعلام کرد دوربین نوآورانه این ابزار که همواره تصاویری بسیار دقیق از نحوه تغییر دما ارائه می‌داد و موجب شگفتی جهان بود، از کار افتاد.
از کارافتادن پیشرفته‌ترین دوربین گرمایی جهان در فضا

به گزارش سیتنا، نخستین تصویر ماهواره HOTSAT-1 در اوایل اکتبر سال جاری میلادی منتشر و جزییاتی دقیق در شیوه تغییر دما روی سطح زمین آشکار کرد.

حساسیت این دوربین به حدی بود که می‌توانست از فضا با توجه به نشانگرهای گرمایشی قطارها، آن‌ها را ردیابی کند اما اکنون در حالیکه فقط ۶ ماه از ارسال ماهواره به فضا گذشته، این ابزار آزمایشی از رده خارج شده است.

این شرکت در بیانیه‌ای که منتشر کرده، ماهیت اختلال را مشخص نکرده اما خبرگزاری BBC طی گزارشی اعلام کرد این سیستم در اوایل هفته گذشته از کار افتاده است.

اگرچه مهندسان همچنان با این ابزار در ارتباط هستند، اما طبق پیش‌بینی‌ها مشخص نیست که به این زودی این دوربین مجددا راه‌اندازی شود و بتواند باز هم کار کند.

نخستین تصویر ثبت شده این ماهواره در اوایل اکتبر ۲۰۲۳ با ابعاد یک در یک متر از سوی این شرکت منتشر شد. محققان با استفاده از تصاویر این دوربین ماهواره تاثیرهای گرمایشی پارکینگ‌های شهری بر ساختمان‌های اطراف یا تاثیر تجهیزات خنک‌کننده بر بنادر را مشاهده کردند.

این دوربین همچنین چشم‌اندازی به آتش‌سوزی جنگل‌ها برای محققان فراهم کرد و حتی در یک اقدام خارق‌العاده تاثیر گرمایشی یک قطار در خط اصلی راه‌آهن در شیکاگو را نیز ثبت کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-12-16 17:14

افزودن دیدگاه جدید