کد مطلب: 

258156

حمایت‌های بلاعوض صندوق نوآوری برای توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان، کمک‌های بلاعوضی به شرکت‌های دانش بنیان می‌کنیم تا آنها بتوانند توانمندی‌ها و محصولات خود را در نمایشگاه‌های خارجی عرضه کنند.
حمایت‌های بلاعوض صندوق نوآوری برای توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در یکشنبه‌های صادراتی «پذیرش هیات تجاری از کشور کنیا» با بیان اینکه امروز 6 هزار و 33 شرکت دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند، گفت: تعدادی از این شرکت‌ها در حوزه تجهیزات ‌پزشکی، دارویی و زیست فناوری و 40 درصد آنها در حوزه نفت، پتروشیمی و نانو فعالیت دارند.

وی افزود: در ایران فقط شرکت‌هایی می‌توانند به عنوان دانش بنیان شناخته شوند که از حداقل‌های قابل توجهی در زمینه توسعه تکنولوژی برخوردار باشند و عمده شرکت‌ها  در لبه تکنولوژی کار می‌کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد زیادی دانشگاه داریم که فارغ‌التحصیلان را به شرکت‌های دانش بنیان تزریق می‌کنند، بیان کرد: امروز در حدود 45 پارک علم و فناوری، 200 مرکز رشد و به همین تعداد مرکز شتابدهنده بخش خصوصی در ایران مشغول به فعالیت هستند. همچنین  450 شرکت دانش‌بنیان داریم که حدود یک میلیارد دلار صادرات دارند.

وی افزود: حدود هشت سال از تولد صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان می‌گذرد و امروز ما با 60 ابزار و سرویس مالی در خدمت شرکت‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان، کمک‌های بلاعوضی به شرکت‌های دانش بنیان می‌کند تا آنها بتوانند توانمندی‌ها و محصولات خود را در نمایشگاه‌های خارجی عرضه کنند.

راه اندازی خانه نوآوری در کنیا

در ادامه جعفر برمکی، سفیر ایران در کنیا با اشاره به راه‌اندازی خانه نوآوری ایران در کنیا، گفت: خانه نوآوری در فوریه سال ۲۰۲۰ با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راه‌اندازی شد و در مدت کوتاهی توانست تجهیزات پزشکی را وارد بازار کنیا کند.

وی افزود: برای داشتن یک رابطه تجاری پایدار نباید فقط به دنبال صادرات باشیم. اگر فقط به صادرات بپردازیم و موردی رخ دهد که یک رقیب شما جنس را با کیفیت بالاتر و ارزان‌تر به کشور هدف به بازار ارائه کند به راحتی می‌تواند طرف مقابل را کنار گذارد.

برمکی به راه‌اندازی شهرک منطقه‌ای پردازش اقتصادی ایران در کشور کنیا اشاره کرد و گفت: به زودی جلسه‌ای با شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این شهرک را دارند، برگزار خواهد شد. تحقیقات بسیار گسترده‌ای برای راه‌اندازی این شهرک از سال گذشته آغاز کردیم که طی یک ماه گذشته به نتیجه رسید. این شهرک تا پایان امسال راه اندازی می‌شود.

سفیر ایران با اشاره به ایجاد منطقه آزاد درون قاره‌ای در آفریقا نیز گفت: در حال حاضر ۱۶ درصد از تجارت آفریقا میان کشورهای این قاره انجام می‌شود و یکی از اهداف این منطقه ارتقای سطح همکاری‌ کشورهای افریقایی از ۱۶ درصد به ۶۰ درصد است.

برمکی با اشاره به اینکه کنیا زیر ساخت‌های بهتری نسبت به سایر کشورهای آفریقا دارد، اظهار‌کرد: جمعیت کنیا ۴۵ میلیون نفر است و ۲۵ درصد جمعیت این کشور در طبقه متوسط قرار دارند. به دلیل ایجاد دو آژانس تخصصی از سوی سازمان ملل در کنیا، هیات‌های تجاری زیادی به منظور شرکت در جلسات محیط زیست سازمان ملل متحد و اسکان ملل متحد به این کشور می‌آیند و این امر بازار مناسبی را در کنیا ایجاد کرده است، ضمن آنکه ‌این کشور عضو بازار مشترک کشورهای شرق و جنوب آفریقا (کومسا) است که شامل ۲۲ کشور می‌شود.

در ادامه این رویداد نیز ماکی، کاردار کنیا در ایران بر ضرورت توسعه شرکت‌های دانش بنیان و صادرات آنها اشاره کرد و به دنبال آن دکتر حسینی، دبیر میز آفریقای وزارت امورخارجه به معرفی بازار کنیا پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که کنیا در صادرات، حرف اول را می‌زند.

در ادامه این نشست، حاضران در جلسه سوالات خود را مطرح کردند و سفیر ایران در کنیا به طور آنلاین به آنها پاسخ داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-06-14 11:45

افزودن دیدگاه جدید