کد مطلب: 

10514

وزیر ارشاد: فیلترینگ اثری در دسترسی آزاد به اطلاعات ندارد

وزیر ارشاد: فیلترینگ اثری در دسترسی آزاد به اطلاعات ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانطور که با پارازیت و ممانعت از نصب دیش نتوانستیم جلوی دسترسی به شبکه‌های بیگانه را بگیریم، فیلترینگ هم اثری در دسترسی آزاد به اطلاعات ندارد.

 

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی جنتی در مراسم نشست فعالان رسانه‌های دیجیتال، با بیان اینکه به هیچ روشی نمی‌توان مانع ارتباطات جهانی و با فیلترینگ نمی‌‌توان مانع دسترسی آزاد به اطلاعات شد، اظهار کرد: چاره‌ای جز تولید محتوا نداریم. همان‌گونه که در شبکه‌های تلویزیونی نتوانستیم با ایجاد پارازیت و ممانعت از نصب دیش، دسترسی به این شبکه‌ها را محدود کنیم با فیلترینگ هم نمی‌شود، اثری در دسترسی به اطلاعات گذاشت.

 

وی افزود: باید به فکر تولید محتوا و روش‌های دیگر باشیم تا به عنوان مثال مخاطب به سمت شبکه‌های تلویزیونی بیگانه کشیده نشود و همین بحث را برای رسانه‌های دیجیتال داریم و از این طریق می‌توانیم از فرهنگ بومی‌مان حراست کنیم؛ البته باید بدانیم که رسانه‌های آن‌لاین تأثیر بسیاری در انتقال تفکر دارند و در ایران هم منابع قدرتمندی داریم که باید از آن‌ها استفاده کنیم.

 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره‌ای به استفاده دیگر کشورها از IT داشت و ابراز کرد: کشورهای پیشرفته بهترین استفاده را از فناوری اطلاعات می‌کنند و آثار این استفاده در رشد تولید ناخالص ملی آن‌ها مشهود است.

 

وزیر ارشاد افزود: نقش فناوری اطلاعات، امروزه در سلطه کشورها نیز تأثیرگذار است و آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین بهره را از این فناوری می‌برد، امروزه شاهد هستیم که از طریق شنود مکالمه‌های سران کشورهای اروپایی، اطلاعات آن‌ها را به دست آورده و در جهت منافع ملی خود استفاده می‌کند.

 

جنتی حوزه فناوری و رسانه‌های دیجیتال را در سه بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوایی خلاصه کرد و گفت: کشور ما در بخش سخت‌افزار نقشی صفر درصدی دارد، در حوزه نرم‌افزار با پیشرفت اندکی روبروست اما در بخش محتوا و با توجه به ریشه‌های ملت، میدان وسیعی روبروی آن قرار دارد که می تواند از آن بهترین بهره را ببرد.

 

او اشاره‌ای هم به نقش شورایعالی فضای مجازی داشت و اذعان کرد: تأسیس این شورا بنا به دستور مقام معظم رهبری بوده است و مرکز ملی فضای مجازی نیز اجرای دستورالعمل‌های شورا را بر عهده دارد هرچند که ممکن است برخی گمان کنند هدف از تشکیل این شورا، ایجاد نوعی فیلترینگ در فضای مجازی بوده است درحالیکه براساس دستورالعمل آن باید گفت که نقاط مثبت آن بیشتر است.

 

وی با ورود به بحث‌های مخابراتی و ارتباطی، ابراز کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 120 درصد و تعداد دامنه‌های دات آی‌ار نیز از مرز 400 هزار گذشته است.

 

او افزود: صادرات نرم‌افزار کشور براساس آمار، حدود 400 میلیون دلار است.

 

جنتی در پایان اذعان کرد: ما به هیچ‌ عنوان نمی‌خواهیم تصدی‌گری کنیم بلکه تنها باید سیاست‌گذار و ناظر باشیم و براین اساس می‌توانیم به رسالت توسعه صادرات و حضور پررنگ‌تر در بازارهای جهانی در حوزه رسانه‌های دیجیتال دست یابیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-11-05 08:49

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
پس چرا فیلتر میکنی؟
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید