کد مطلب: 

279190

استقبال خانواده‌های ایرانی از سرویس اینترنت ایمن برای کودکان و نوجوانان؛ مدیریت دسترسی فرزندان به اینترنت امن و سالم بومی توسط والدین

با گذشت شش ماه از راه‌اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (456) و ارائه بسته‌های سرویس و خدمات از سوی اپراتورها و فعالان حوزه تولید محتوای کودک با هدف فراهم ساختن امکان دسترسی فرزندان به اینترنت امن و سالم بومی توسط والدین، داده‌های دریافتی سیتنا از اپراتورهای تلفن همراه نشان می‌دهد که این سرویس مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.
اینترنت امن 456

به گزارش خبرنگار سیتنا، بر اساس سند بالادستی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که از سوی شورای‌عالی فضای مجازی به تصویب رسید، سرانجام در شهریورماه سال 1401، آنچه با عنوان سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس 456) نامیده شده بود، از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد. سرویس «6، 5، 4» سامانه‌ای است که والدین می‌توانند دسترسی فرزندان خود را به سایت‌های مختلف اینترنتی مدیریت کنند.

بر اساس آنچه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در جلسه رونمایی از این سرویس عنوان کرده بود، با راه‌اندازی این سرویس، امکان مدیریت کودکان در فضای مجازی برای خانواده‌ها فراهم می‌شود تا از طریق آن، کودکان‌ در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرند.

با شماره‌گیری #456* یا از طریق سایت https://456.ir و یا از طریق اپلیکیشن 456 این امکان برای خانواده‌ها فراهم‌ شده است تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. به همین منظور چهار سطح دسترسی تعریف شده است که در قالب چهار رنگ سبز، سفید، زرد و نارنجی تعریف شده است.

والدین می‌توانند در اپلیکیشن این سامانه که از طرق مختلف قابل دسترسی است، انتخاب کنند که چه سرویس، چه سایت یا چه اپلیکیشینی برای کودکان فعال شود و برای هر کدام از اعضای خانواده می‌توانند سطح دسترسی ویژه مربوطه را تعریف کنند.

456

همانطور که وزیر ارتباطات پیشتر نیز اعلام کرده بود، امکان دیگر این سامانه نیز در نمونه مشابه،‌ در کشورهای اروپایی فعال ‌شده است و در کشور ما هم به مرور زمان تکمیل می‌شود و این اقدام، دسترسی ایمن به خدمات پایه و مهم مثل موتورهای جست‌وجو و دانش نامه‌ها را فراهم می‌کند تا از طریق آن، کودک در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرد.

زارع پور، همچنین گفته بود که از روز نخست حضور در وزارت ارتباطات، چندین جلسه با اپراتورها و فعالان حوزه تولید محتوای کودک برگزار کرده که جمع‌بندی‌های این جلسات در قالب راه‌اندازی پنجره ای واحد به آدرس family.ict.gov.ir با هدف معرفی ظرفیت‌های موجود در معرض دید عموم، به‌ویژه خانواده‌ها قرار گرفت.

بر اساس تکالیف در نظر گرفته‌ شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی، یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا آنها کمتر در معرض محتواهای نامناسب قرار گیرند.

تکلیف دیگر وزارت ارتباطات در این سند، ایجاد محیط امن متناسب با سن و محتوایی است که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و خوشبختانه با همکاری خیلی خوب خانواده ارتباطات کشور و در رأس آن اپراتورهای تلفن همراه، این امکان فراهم شد.

به گزارش سیتنا، همانطور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: حفاظت از کودکان در فضای مجازی راهبرد جدی این وزارتخانه است و معتقدند که باید سرویسی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد متفاوت باشد. سرویس 456 یک امکان اختیاری است و هیچ اجباری در استفاده از آن وجود ندارد و این سرویس تنها ابزاری است در اختیار خانواده‌ها که بتوانند حضور کودکان در فضای مجازی را مدیریت کنند.

سرویس اینترنت کودک و نوجوان همراه اول

سرویس اینترنت کودک و نوجوان برای ایجاد فضای امن اینترنت به منظور استفاده کودکان و نوجوانان از محتوای آموزشی مورد نیاز خود ارائه شده است. تمامی مشترکین دائمی و اعتباری همراه اول (به غیر از مشترکین انارستان) می توانند با استفاده از کدهای دستوری جدول زیر از این سرویس استفاده کنند.

همراه اول

  • در صورتیکه مشترک سرویس اینترنت کودک و نوجوان را فعال و یا غیرفعال کند، بسته‌های اینترنت فعال و یا رزرو مشترک هیچگونه تغییری نخواهد داشت.
  • با فعالسازی و یا غیرفعالسازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان، تعرفه و نحوه محاسبه هزینه اینترنت تعرفه آزاد و یا بسته اینترنت تغییری نخواهد کرد.
  • به منظور اطلاع از جزئیات کامل و دریافت برنامه کاربردی به نشانی 456.ir مراجعه فرمایید.
  • سیم کارت انارستان: سیم کارت اعتباری رایگان است که برای سنین 6 تا 18 سال در نظر گرفته شده است. والدین گرامی می توانند برای ایجاد امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم و مطمئن و متناسب با نیازمندی های دانش آموزان، این سیم کارت را برای فرزندان خود تهیه کنند و از امکانات ویژه این سیم کارت بهره مند شوند. جهت اطلاع از جزئیات سیم کارت انارستان به سیم کارت کودک و نوجوان انارستان مراجعه فرمایید.

سرویس اینترنت کودک و نوجوان ایرانسل

ایرانسل

با استفاده از سرویس اینترنت کودک و نوجوان ایرانسل، فرزند شما می‌تواند به‌راحتی به اینترنت امن ویژه کودکان و نوجوانان دسترسی داشته باشد.

برای فعال‌سازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان، مراحل زیر را انجام دهید:

  • شماره‌گیری کددستوری #۴۵۶*
  • انتخاب «فعال‌سازی اینترنت کودک و نوجوان»
  • انتخاب دسته‌بندی‌های رنگی موردنظر
  • تایید فعال‌سازی

نکات مهم:

  • استفاده از خدمات اینترنت کودک و نوجوان کاملا رایگان است و در تمام سیم‌کارت‌های ایرانسل قابل فعال‌سازی است.
  • غیرفعال‌سازی نیز از طریق شماره‌گیری کددستوری #۴۵۶* انجام می‌شود.
  • برای فعال‌کردن این سرویس کافیست سیم‌کارت به نام خودتان باشد.
  • در صورت فعال‌سازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان، بسته‌های اینترنت فعال مشترک هیچ‌گونه تغییری نمی‌کند.
  • سطح دسترسی اینترنت سیم‌کارت به صورتی است که فقط سایت‌های برگزیده‌ و مناسب کودکان و نوجوانان قابل‌بازدید باشند. فهرست رده‌بندی سنی و سطوح دسترسی آنها از طریق کد‌دستوری #۴۵۶* در دسترس است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رنگ‌بندی سطوح دسترسی به اینترنت کودک و نوجوان به سایت 456.ir مراجعه کنید.

سرویس کودک و نوجوان رایتل

رایتل

سرویس کودک و نوجوان رایتل این امکان را در اختیار مشترکین رایتلی قرار می‌دهد تا با اطمینان و آرامش خاطر امکان دسترسی فرزندان‌ خود به اینترنت امن و سالم بومی را فراهم کنند.

استفاده از این سرویس هیچ هزینه‌ای ندارد و در تمام سیم‌کارت‌های رایتل قابل فعال‌سازی است. همچنین تعرفه استفاده از اینترنت پس از فعال‌سازی سرویس کودک و نوجوان رایتل، تغییری نخواهد کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رنگ بندی سطوح دسترسی به اینترنت کودک و نوجوان می توانید به سایت 456.ir مراجعه نمایید.

روش فعال‌سازی سرویس کودک و نوجوان توسط والدین

  • شماره‌گیری کد دستوری #456*
  • انتخاب گزینه فعال‌سازی اینترنت کودک و نوجوان
  • انتخاب یکی از دسته بندی های رنگی دسترسی به اینترنت
  • وارد کردن اطلاعات زیر شامل:
  1. شماره سیم‌کارت موردنظر جهت فعال‌سازی سرویس
  2. کدملی مالک سیم‌کارت

پس از وارد کردن اطلاعات درخواستی، پیامک فعال‌سازی نهایی سرویس تا 48 ساعت آینده برای شما ارسال خواهد شد.

روش غیرفعال‌سازی سرویس کودک و نوجوان توسط والدین

  • شماره‌گیری کد دستوری #456*
  • انتخاب گزینه غیرفعال‌سازی
  • وارد کردن اطلاعات زیر شامل:
  1. شماره سیم‌کارت مورد نظر جهت غیرفعال‌سازی سرویس
  2. کد‌ملی مالک سیم‌کارت

غیرفعالسازی سرویس کودک، حداکثر 48 ساعت پس از ثبت درخواست صورت می پذیرد.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-04-09 11:35

افزودن دیدگاه جدید