کد مطلب: 

293144

ماجراجویی در سیلیکون‌ولی

زندگی در آمریکا و دسترسی به توسعه در سیلیکون‌ولی، برای «یان کوم» خالق واتساپ، شانس بزرگی بود که توانست به بهترین شکل از آن بهره بگیرد و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان در جهان، همین واتساپ است که میلیون‌ها کاربر را در سرتاسر جهان به هم متصل می‌کند.
ماجراجویی در سیلیکون‌ولی

به گزارش سیتنا به نقل از آینده نگر، نوآوری و برهم‌زنندگی به هنجارهای اصلی در جهان پرسرعتِ سیلیکون ولی تبدیل شده‌اند. در این جهانِ نوظهور، شخصیت‌هایی توانسته‌اند به رویاهای خود رنگ واقعیت ببخشند که نامشان برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد شد. یکی از این شخصیت‌های برجسته «یان کوم» است، کارآفرین اوکراینی-آمریکایی که توانسته از شروعی متواضعانه به خلق «واتساپ» برسد و نامش را به عنوان یکی از مطرح‌ترین میلیاردرهای جهان به ثبت برساند. سفر کوم با پشتکار و صبوری آغاز شده و تحولی بزرگ را در دنیای فناوری رقم زده است. او موازنه قدرت را در دنیای فناوری به هم زده و هنجاری جدید و نوآورانه را در این جهان خلق کرده است.

سال 1976 بود که یان کوم در اوکراین به دنیا آمد. در آن زمان اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و مردم در این کشور شرایط نسبتاً سختی را سپری می‌کردند. یان هم در خانواده‌ای با شرایط مالی متوسط متولد شده بود و در نتیجه به نوعی سختی‌هایی را در زندگی در آن زمان تجربه می‌کرد. با این حال، او خوشبخت بود چرا که خانواده‌اش در اوکراین نماندند و او توانست از مسیر مهاجرت به کشوری دیگر، در مسیر پیشرفت و توسعه فردی قدم بردارد. خانواده کوم تصمیم گرفتند به آمریکا مهاجرت کنند. وقتی او فقط 16 سال داشت، این فرصت را به دست آورد که در آمریکا ساکن شود و از زندگی بهتری برخوردار شد. خانواده او به کالیفرنیا رفتند. البته در ابتدا زندگی چندان مطلوب نبود، درآمدزایی و گذران زندگی در آمریکا با چالش‌های بسیاری همراه بود. با این حال، یان توانست راهی به سوی پیشرفت باز کند و به یکی از بزرگ‌ترین کارآفرین‌های جوان تبدیل شود.

شروعی متواضعانه

سفر یان در مسیر موفقیت، در شرایطی بسیار فروتنانه بود. زندگی در دهکده‌ای کوچک در اوکراین به او آموخته بود که باید با حداقل‌ها کنار بیاید و از کوچک‌ترین فرصت‌ها به بهترین شکل بهره بگیرد. در واقع او با سختی‌های اقتصادی از دوران کودکی خو گرفته بود و در نتیجه با دشواری‌های زندگی بیگانه نبود. علاوه بر آن، زندگی در اوکراین به این خانواده یاد داده بود که حتی با سرکوب سیاسی هم کنار بیایند و در آن شرایط هم راهی به سوی موفقیت در زندگی پیدا کنند. در نتیجه این شرایط باعث شد که بیشتر قدر موقعیت خود را در آمریکا بداند و از آن نهایت بهره را ببرد. خانواده کوم از کودکی به یان آموختند که از مسیر تحصیل، موقعیت و جایگاهی برای خود در جامعه پیدا کند و در کنار آن با سختکوشی، به اهدافش دست یابد.

زندگی در آمریکا در سال 1992 آغاز شد و تلاش کل خانواده این بود که زندگی بهتری را تجربه کنند. یان رفته رفته متوجه شد که چه فرصت‌های بی‌نظیری در آمریکا پیش رویش قرار دارد و تصمیم گرفت از آن‌ها نهایت بهره را ببرد. او به هر مسئله‌ای به عنوان امر ممکنی نگاه می‌کرد که می‌شد از دل آن به هدف رسید. موانع زبانی و تفاوت‌های فرهنگی به هیچ عنوان جلوی پیشرفت یان را نگرفت. او خیلی زود خودش را با محیط مطابقت داد و توانست خودش را در سبک زندگی آمریکایی غرق کند. به این ترتیب او ارزش‌های جدید را در کشور جدید به آغوش کشید تا بتواند به زندگی ایده‌آلش دست پیدا کند. می‌توان گفت این شروع، خیره‌کننده بود و به خوبی در این زمینه موفق شد.

تب فناوری

یان از دوران کودکی علاقه زیادی به فناوری نشان می‌داد. همین علاقه هم باعث شده بود که به صورت خودآموخته شیوه‌های برنامه‌نویسی را یاد بگیرد. ساعت‌ها وقت صرف کامپیوتر و نرم‌افزارهای جدید می‌کرد تا آن‌ها را رمزگشایی کند و از دل آن‌ها به اهداف خودش برسد. تب شدید فناوری در وجود او باعث شد که وارد مناسب‌ترین فضا برای توسعه فناوری شود: سیلیکون ولی. او خودش را وارد محیطی رقابتی کرد تا بتواند بختش را بیازماید و به اهدافش برسد. زندگی در آمریکا و دسترسی به توسعه در سیلیکون‌ولی، برای او شانس بزرگی بود که توانست به بهترین شکل از آن بهره بگیرد.

سال 2009 بالاخره تلاش‌های یان به ثمر رسید. او توانست به همراه تیمی خلاق از برنامه‌نویس‌ها از برنامه پیام‌رسانی موبایلی‌اش رونمایی کند، برنامه‌ای محبوب و معروف با عنوان «واتساپ». این اپلیکیشن به معنای واقعی انقلابی در سطح روابط انسانی در دنیای مجازی فراهم کرد. یان از تجربه‌هایش در سرتاسر زندگی بهره گرفت و به واتساپ رسید. تولد واتساپ به همه نشان داد که یان فردی معمولی نیست، کارآفرینی برجسته است که می‌خواهد نامش را در تاریخ ماندگار سازد. هنوز پس از گذشت سال‌ها از ساخت این برنامه پیام‌رسان، شاهد توسعه آن هستیم و می‌بینیم که تقریباً جای پیام‌رسانیِ سنتی را در بسیاری از کشورها گرفته است.

چالش‌ها برای تولد واتساپ بی‌شمار بود. یان و تیمش از همان روزهای نخست با چالش‌های بسیاری مواجه شدند. برای مثال، آن‌ها باید با موانع مالی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. علاوه بر آن، موانع فنی هم وجود داشتند که برای آن‌ها عبور از این چالش ساده‌تر از چالش مالی بود. از آن‌جا که یان خودش را فردی مصمم و مقاوم نشان می‌داد، سرمایه‌گذاران به او اعتماد می‌کردند و در نتیجه او می‌توانست بر این موانع غلبه کند و به مسیرش برای توسعه واتساپ و دستیابی به اهداف بزرگ‌تر، ادامه دهد.

انقلاب واتساپی

طولی نکشید که کاربران به واتساپ هجوم آوردند. این برنامه پیام‌رسان در زمینه حفظ حریم شخصی، بسیار موفق عمل کرد. در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان در جهان، همین واتساپ است که میلیون‌ها کاربر را در سرتاسر جهان به هم متصل می‌کند. بسیاری از خانواده‌هایی که از هم دور هستند، با این برنامه با هم متصل می‌شوند.

در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان در جهان، همین واتساپ است که میلیون‌ها کاربر را در سرتاسر جهان به هم متصل می‌کند.

در سال 2014 فیسبوک به سراغ واتساپ رفت و آن را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرد. خبر این خرید، به سرخط خبرهای فناوری در جهان تبدیل شد. این رقم بسیار زیاد بود و این خرید یکی از گران‌ترین خریدهای حوزه فناوری در تاریخ به شمار می‌رفت. با این حال، یان اصرار داشت که تعهد خود را به برنامه‌ای که ساخته نشان دهد. او همچنان روش‌های مختلف برای حفظ امنیت داده‌های کاربران را معرفی کرده است تا همه بتوانند از این برنامه همچنان با خیالی آسوده استفاده کنند.

در حال حاضر واتساپ بیش از 2 میلیارد کاربر در سرتاسر جهان دارد و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان در دنیا شناخته می‌شود. داستان موفقیت یان از اوکراین به آمریکا و ایده‌اش برای راه‌اندازی واتساپ، یکی از ایده‌های دلگرم‌کننده برای کارآفرینانی است که در ابتدای مسیر خلق و نوآوری در دنیای فناوری هستند. او نشان داد که با کمی خوش‌شانسی و پشتکار بسیار، می‌توان به اهدافی بزرگ در جهان دست پیدا کرد و رویاهای بزرگ را به واقعیت رساند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-04-08 14:48

افزودن دیدگاه جدید