کد مطلب: 

292231

رویکرد ایلان ماسک در هدایت «سیلیکون‌ولی» به سمت جناح راست غرب!

رویکرد سیاسی ایلان ماسک تا مدت‌ها در قاموس سیاسی سنتی، قابل تعریف نبود، اما اکنون چرخش انکارناپذیری به سمت راست افراطی در منش سیاسی او را می‌توان تشخیص داد، زیرا ماسک از پلتفرم «ایکس» برای طرح مسائلی استفاده می‌کند که از اولویت نزد محافظه‌کاران و جنبش‌های راست افراطی در کشورهای غربی برخوردار است.
رویکرد ایلان ماسک در هدایت «سیلیکون‌ولی» به سمت جناح راست غرب!

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، از زمان مالکیت بر توییتر، چرخش سیاسی آشکاری به سمت جناح راست داشته است.

هدف او از این رویکرد، شکستن این کلیشه غالب است که سیلیکون‌ولی، کانون صنایع فناوری ایالات متحده آمریکا، دژ لیبرال‌های ثروتمند است که در کسب این جایگاه، مدیون دموکرات‌ها است.

رویکرد سیاسی ماسک تا مدت‌ها در قاموس سیاسی سنتی، قابل تعریف نبود، اما اکنون چرخش انکارناپذیری به سمت راست افراطی در منش سیاسی او را می‌توان تشخیص داد، زیرا از پلتفرم «ایکس» برای طرح مسائلی استفاده می‌کند که از اولویت نزد محافظه‌کاران و جنبش‌های راست افراطی در کشورهای غربی برخوردار است.

تازه‌ترین نمونه برای این رویکرد ماسک در پست هفته گذشته او بود که تکرار نظریه توطئه است که امری متداول در چت‌روم‌های راست افراطی به‌شمار می‌آید. ماسک در این پست، اقدام جو بایدن، رئیس جمهوری در آوردن مهاجران به کشور برای دستیابی به رای آنها را زمینه‌ساز بروز حادثه‌ای بسیار بدتر از حوادث 11 سپتامبر توصیف کرد.

همراهی دیگر چهره‌های مهم با ماسک

صرف نظر از پست‌های ماسک در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری بر این باورند که او در این رابطه تنها نیست و دیگر شخصیت‌های سیلیکون‌ولی نیز مدافع نظرات محافظه‌کارانه در مکانی هستند که سالها به عنوان کانون برجسته انتخاباتی لیبرال‌ها، شناخته شده است.

چه‌بسا یکی از برجسته‌ترین چهره‌های این دگردیسی سیاسی، مارک اندرسن از غول‌های نخستین اینترنت و بنیان‌گذار «نتسکیپ» باشد که اکنون در مدیریت شرکت «اندرسن هورویتز» از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مشارکت دارد.

به‌رغم روابط تنگاتنگ پیشین اندرسن با محافل چپ میانه‌رو و مشخصا آل‌گور، معاون پیشین رئیس جمهوری، او اکنون به‌شدت با رویکردهای چپ‌گرایانه، به‌ویژه جنبش «ووک»(بیدار) درخصوص برابری و شمول در محیط‌های کار مخالفت است.

به گزارش «فرانس‌پرس»، اندرسن سال گذشته، در یک مانیفست 5200 کلمه‌ای «دیدگاه خوش‌بینانه برای آینده فناوری»، چشم‌انداز تکنولوژیک آرمان‌گرایانه از آینده ارائه کرد که مفاهیم دولت منتخب، مقررات و نگرانی از نگره‌های تبعیض یا برابری را به‌مثابه دشمن طبقه‌بندی کرد.

گارد قدیم

در این زمینه، کارولینا میلانسی، تحلیلگر بخش فناوری، معتقد است که «این صراحت لهجه نوظهور بیش از آن که ناشی از تقلید از ماسک باشد، بیانگر نگرانی گارد قدیم از محوشدن در وضعیت موجود است.»

میلانسی افزود: «در حالی که مردم از بیداری در مسائل مربوط به تنوع، برابری و شمول یا پایداری صحبت می‌کنند، این مسائل اساسا وضعیت کنونی را تهدید می‌کنند.»

شاید همین نارضایتی، انگیزه راه‌اندازی یک برنامه گفت‌وگوی موفق رادیویی (پادکست) به نام«آل-این» بود که طی آن 4 نفر از چهره‌های برجسته عرصه فناوری و برخی از دوستان ماسک در مورد اوضاع جهان و آخرین پیشرفت‌های فناوری صحبت کردند.

در این پادکست دیوید ساکس، یکی از اعضای «مافیای پی پال» که گروهی از افراد، از جمله ماسک است نیز حضور داشت که در اواخر دهه 1990 در این استارت آپ کار می‌کرد. این گروه از آن زمان به نماینده حلقه کوچک اما رو به رشد راست‌گرایان در سیلیکون‌ولی تبدیل شدند.

«پی پال» همچنین دربرگیرنده پیتر تیل، از سرمایه‌گذاران کهنه‌کار متولد آلمان است که با ورود ترامپ به کاخ سفید به او نزدیک شد ولی بعد از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در سال 2021 ، اعلام کرد که دخالتی در سیاست نخواهد داشت و عملا به اندیشمند برجسته جناح راست در سیلیکون‌ولی تبدیل شد.

گاف هوش مصنوعی

به نظر می‌رسد که قدرت گارد جدید با افول شرکت‌های فناوری که از تنوع حمایت می کنند به دلیل انتقادات وارده به سانفرانسیسکو در پس‌زمینه گسترش مواد مخدر و جنایت یا در اثر دفاع مبالغه‌آمیز هوش مصنوعی از این مفاهیم، در حال بالا‌آمدن است.

ساندار پیچای، مدیر عامل «گوگل»، ماه گذشته با انتقاداتی مواجه شد و سهام شرکتش، بخشی از ارزش خود را از دست داد، زیرا مشخص شد اپلیکیش«جیمینی ای‌آی» جدیدترین محصول این شرکت، تصاویر گوناگونی از نیروهای نازی‌ با نژادهای مختلف درجنگ جهانی دوم و دیگر موارد غلط را تولید کرده که سندیت تاریخی ندارند.

پیچای در موضعی حاکی از تشدید نفوذ محافظه کاران، این تصاویر تولیدشده با «هوش مصنوعی» را به‌عنوان عامل آشوب و «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد. سرگئی برین، یکی از بنیانگذاران گوگل نیز گفت: «ما قطعاً در تولید چنین تصاویری از «چپ افراطی»، اشتباه کردیم.»

گفتنی است که سهم ترامپ از آرای سیلیکون‌ولی در سال 2020، کمتر از 25 درصد بود، اما به نظر می‌رسد اکنون کمی افزایش یافته است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-03-12 13:30

افزودن دیدگاه جدید