کد مطلب: 

183116

تشریح برنامه های سازمان نصر در زمینه تسهیلات مجوز خدمات پس از فروش

سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی، تسهیلات خود به اعضای صنف در زمینه دریافت مجوز خدمات پس از فروش را معرفی و تشریح کرد.
تشریح برنامه های سازمان نصر در زمینه تسهیلات مجوز خدمات پس از فروش

به گزارش خبرنگار سیتنا، دراین نشست خبری که صبح امروز شنبه پنجم دی ماه 94 با حضور ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، علیرضاپورنقشبند، عضو هیات مدیره و عضو کمیسیون سخت افزار سازمان، حجت اله مسعودی، عضو هیات مدیره و نائب رئیس کمیسیون سخت افزار سازمان، اصغر رضانژاد،  عضو هیات مدیره ودبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و حضور پرشور رسانه های تخصصی حوزه ICT و اقتصاد برگزار شد، موضوع ارائه تسهیلات سازمان به اعضا برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش دراین حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الزام عضویت فروشگاه های رایانه ای در سازمان
درابتدای این نشست ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، ضمن تشریح مستندات قانونی مصوب درخصوص الزام عضویت تمام فعالان حوزه ICT در سازمان و همچنین دستورالعمل عضویت فروشگاه ها گفت: براساس دستورالعمل عضویت فروشگاه ها در آئین نامه تشکیل نظام صنفی رایانه ای، تمام افرادی که در قالب فروشگاه های عرضه محصولات سخت افزاری، نرم افزاری، حامل های حاوی اطلاعات، قطعات و مواد مصرفی قصد فعالیت داشته و می خواهند پروانه کسب دریافت کنند، باید ابتدا برای دریافت مجوز فعالیت به نظام صنفی رایانه ای استان مراجعه کنند.
سعادت بااشاره به اینکه موضوع الزام عضویت فروشگاه های رایانه ای در سازمان برخلاف شرکت ها و مشاوران فاوا، مورد غفلت واقع شده گفت: به دلیل اینکه اتحادیه ها قبل از سازمان فعالیت داشته اند ، این الزام قانونی درخصوص عضویت فروشگاه ها در سازمان، مغفول واقع شده بود.البته مکاتباتی در این زمینه با اتحادیه فناوران رایانه تهران انجام داده ایم و هم اکنون در حال پیگیری های لازم برای جذب این فروشگاه ها و تسهیل فرایند عضویت آنها در سازمان نظام صنفی رایانه ای هستیم.
او با تاکید براینکه اتحادیه ها در راستای سازمان نظام صنفی رایانه ای حرکت می کنند، افزود: قانون گذار در این زمینه می گوید متقاضیان فروشگاه های رایانه ای قبل از این که پروانه کسب خود را از اتحادیه دریافت کنند باید اول مجوز فعالیت خود را از سازمان  نظام صنفی رایانه ای بگیرند؛ درحقیقت یکی از مدارکی که باید به اتحادیه برای دریافت پروانه فروشگاهی عرضه شود، مجوز فعالیت این فروشگاه ها از سازمان است.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای دراین رابطه ادامه داد: اتحادیه ها تعریف قانونی مشخصی دارند؛ طبق قانون، اتحادیه ها  با شرکت ها سروکار ندارند و به مشاغلی همچون فروشگاه ها که با اماکن عمومی در ارتباط هستند مرتبط اند.
سعادت با بیان اینکه شرکت ها به صورت کلی طبق قانون تجارت، درمسیر قانونی مشخص فعال هستند گفت: اتحادیه ها از نظر قانون نمی توانند و حق ندارند مدعی نظارت و حتی ارتباط با شرکت ها باشند. در وظیفه مشخص  و قانونی اتحادیه ها، قانون گذار به آنها اجازه نداده که در رابطه با شرکت ها تصمیم بگیرند و قطعا نمی توان براساس سلیقه دراین خصوص اظهارنظر کرد.
 او درخصوص جایگاه مجوز سازمان نظام صنفی رایانه ای برای فروشگاه های رایانه ای به ذکر مثالی پرداخت و گفت : همان طورکه هر اغذیه فروشی قبل از دریافت پروانه از اتحادیه مربوطه، باید از طرف وزارت بهداشت مجوز بگیرد  و سپس برای پروانه اتحادیه اقدام کند، درحقیقت سازمان نظام صنفی رایانه ای همان وظیفه وزارت بهداشت را در حوزهICT برعهده دارد؛ چراکه سازمان مجموعه ای از آحاد دست اندرکاران صنعت ICT، چه اشخاص حقیقی چه حقوقی است که این دست اندرکاران مانند  سازمان نظام پزشکی حافظ سلامت صنعت ICT هستند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای در این رابطه ادامه داد: مجوز فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای ، مدرک معتبر فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. دریافت مجوز  این سازمان  برای متقاضیان فعالیت در حوزه فروشگاهی تایید می کند که متقاضی، حائز شرایط اولیه فعالیت است و این موضوع در واقع کار اتحادیه ها برای صدور پروانه را تسهیل می کند. ضمن اینکه سازمان می تواند بانک اطلاعاتی متمرکز و جامعی از تمام فعالان حوزه ICT ایجاد کند تا از طریق این بانک اطلاعاتی می توان علاوه بر استخراج آمارهای موردنیاز صنعت فاوا، از صحت و سلامت فعالیت و ارائه خدمات در این حوزه اطمینان حاصل کرد.
سعادت درخصوص ادعاهای مطرح شده از سوی اتحادیه مبنی بر پلمپ شرکت هایی که مجوز فعالیت از اتحادیه ندارند، تاکید کرد: شرکت ها هم مانند فروشگاه ها و اشخاص حقیقی  زیرمجموعه سازمان هستند  و همان تاکیدات قانونی دارند؛ شرط لازم و کافی فعالیت این فعالان طبق قانون مصوب مجلس، عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای است و اتحادیه ها نمی توانند در خصوص جلوگیری از فعالیت آنها تصمیم گیری کنند.

تسهیل و تسریع دریافت مجوز خدمات پس از فروش
حجت اله مسعودی، عضو هیات مدیره و  قائم مقام کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به فعالیت های این کمیسیون به منظور ساماندهی موضوع گارانتی های حوزه ICT گفت: از مدت ها قبل کمیسیون سخت افزار پیگیر موضوع ضوابط اجرایی قانون حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حوزه خدمات پس از فروش تجهیزات رایانه ای بود تا موضوع گارانتی ها به ویژه در حوزه سخت افزار ساماندهی شود؛در واقع سازمان مدت ها به دنبال ایجاد انسجام میان خود و اتحادیه به عنوان بازوهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بود؛ این موضوع پیگیری شد تاجایی که نهایتا به دلیل عدم هماهنگی های موجود موضوع ساماندهی گارانتی به نتیجه دلخواه نرسید.
مسعودی در این خصوص ادامه داد: درنهایت سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه هر یک به موازات خود این موضوع را پیگیری کردند تا در نهایت یک جلسه مشترک میان سازمان نظام صنفی رایانه ای، اتحادیه و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برگزار شد.  با موافقت سازمان حمایت،مقرر شد  سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و اتحادیه فناوران رایانه تهران به عنوان بازوهای کارشناسی سازمان حمایت در حوزه ارائه مجوز خدمات پس از فروش به اعضای فعال در صنف کمک کنند.
او درخصوص فرایند دریافت مجوز خدمات پس از فروش درحوزه ICT گفت: درحال حاضر اعضای سازمان که متقاضی دریافت مجوز ارائه خدمات پس از فروش هستند در ابتدا می توانند  با مراجعه به سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، درخواست خود را ارائه کنند .سازمان در این مرحله به کمک بازوهای کارشناسی خود و براساس بندهای خدمات پس از فروش، درخواست شرکت های متقاضی را برای دریافت مجوز ارائه خدمات پس از فروش بررسی و پیش ممیزی می کند.
مسعودی ادامه داد: درصورتی که طبق آئین نامه خدمات پس از فروش، این شرکت ها دارای شرایط  لازم باشند ، سازمان متقاضیان را به شرکت بازرسی موردتایید سازمان حمایت معرفی خواهد کرد.
او درخصوص تفاهم سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با شرکت بازرسی موردتایید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: جلسات مختلفی با شرکت مدنظر بازرسی داشتیم که این موضوع منجر به عقد تفاهم نامه ای میان سازمان و شرکت بازرسی شد تا این شرکت با دریافت یک هزینه پایین و معقول، ارزیابی شرکت ها برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش را انجام دهد.
قائم مقام کمیسیون سخت افزار سازمان، با اشاره به اینکه روش دریافت مجوز گارانتی برای اعضای صنف از این طریق بسیار تسهیل و تسریع شده، ادامه داد:با پیگیری های سازمان نظام صنفی رایانه ای ، درحال حاضر ابتدا پیش ممیزی درخواست ها در دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران انجام می شود و بخش دیگر توسط شرکت بازرسی انجام می شود نهایتا از طریق گزارش موردتایید شرکت بازرسی ،متقاضیان واجد شرایط و دارای صلاحیت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان معرفی می شوند تا در نهایت سازمان حمایت این مجوزها را صادر کند.
در این نشست مسعودی به عنوان عضو شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در مورد نظارت بر ارائه خدمات پس از فروش کالاهای فناوری اطلاعات و سخت افزار، تاکید کرد: در صورتی که خریداران و کاربران شکایتی در زمینه های مرتبط با کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشند می توانند شکایت خود را به این شورا ارائه دهند.
به گفته وی، شورای انتظامی یکی از ارکان سازمان است که برای رسیدگی به شکایات و تخلفات اعضای صنف و فعالان قانونی این صنعت در حوزه فاوا تشکیل شده و بر حسن ارائه خدمات در این حوزه نظارت می کند.

ساماندهی گارانتی های حوزه ICT
در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتس، علیرضا پورنقشبند عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران بااشاره به مشکلات حوزه سخت افزار در فقدان قانون مدون خدمات پس از فروش گفت: در نبود صاحبان برندهای اصلی سخت افزاری در کشور، کالاهای موردنیاز ICT وارد کشور می شوند و این کالاها نیاز مبرمی به خدمات پس از فروش و نگهداری دارند؛ از آنجاییکه به دلیل بحث تحریم صاحبان اصلی برندها نمی توانند به صورت مستقیم موضوع خدمات پس از فروش را در ایران تامین کنند، شرکت های واردکننده ناچارند این خدمات را خود برای مشتریان فراهم کنند.
پورنقشبند دراین رابطه ادامه داد: شرکت های حوزه تجهیزات رایانه ای، سال هاست که با یک خلاء قانونی روبه رو هستند.طبق قانون تمام واردکنندگان کالا باید نمایندگی از شرکت مادر تولیدکننده برند داشته باشند و خدمات پس از فروش ارائه کنند و این مجوزها باید به ثبت  وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده باشند؛ اما در عمل هیج شرکتی طی یک دهه اخیر نتوانسته نمایندگی رسمی از این شرکت های بین المللی اخذ کند  و تقریبا  هیچ برندی از کالاهای IT ایران طی دو دهه گذشته نماینده رسمی نیستند.
عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان با اشاره به تدوین آئین نامه های مختلف گارانتی های ICT در این کمیسیون گفت: این مشکلی است که ما همیشه در کمیسیون سخت افزار سازمان با آن درگیر بودیم ناچار بودیم آئین نامه های مختلفی تهیه کنیم و با سازمان های متولی به شکل مستمری در تعامل باشیم؛ جلسات متعددی برگزار کردیم تا این شرکت های متقاضی بتوانند به صورت قانونی فعالیت کنند.
به گفته پورنقشبند، ضوابط اجرایی قانون حمایت از پدیدآورندگان در بخش خدمات پس از فروش لوازم خانگی تنها آئین نامه ای بود که وجود داشت و کالاهای IT را هم فقط به این آئین نامه ارجاع می دادند. این ضوابط درباره  فناوری اطلاعات  بسیار ناقص بود و درباره فاوا مصداق نداشت؛ این شد که درخواست دادیم راهکار و چاره ای برای موضوع خدمات پس از فروش  اندیشیده شود تا اینکه سازمان حمایت قدم های مثبتی برداشت و از سازمان و اتحادیه به عنوان نهادهای متولی صنف دعوت به همکاری کرد و مذاکرات ما برای ساماندهی  مجوز گارانتی های حوزه رایانه شروع شد.
پورنقشبند با بیان اینکه شرایط دریافت مجوز گارانتی با حضور و پیگیری های سازمان نظام صنفی رایانه ای و توافقات صورت گرفته بسیار تسهیل شده، افزود: ما از طریق تعامل سازنده با سازمان حمایت و امضای توافق نامه ای با تنها شرکت بازرسی فعال در زمینه ICT موفق شدیم هزینه بازرسی شرکت های رایانه ای  عضو سازمان را به حد چشم گیر و منصفانه ای کاهش دهیم.
او در این خصوص تاکید کرد :شرایط ارزیابی  برای ارائه مجوز خدمات پس از فروش کالاهای ICT ، کاملا براساس قانون و ضوابط خدمات پس از فروش است و فعالیت های کارشناسی بسیاری روی آن صورت گرفته است.شرکت ها براساس قوانین و استانداردهای موجود باید امکانات و شرایط فنی کافی برای ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشند.
نظارت سازمان بر عملکرد شرکت بازرسی و ارزیابی خدمات پس از فروش
در این کنفرانس مطبوعاتی اصغررضانژاد، عضو هیات مدیره و دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به تشریح ایفای نقش این سازمان به عنوان بازوی کارشناسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت و گفت: روح حاکم بر قانون حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در نهایت حمایت از مصرف کنندگان است ؛ سازمان برای اجرایی شدن این قانون به میان آمده تا با نظارت بر بحث ممیزی به اجرای صحیح قانون کمک کند.قطعا با اجرای صحیح قانون و موضوع ساماندهی خدمات پس از فروش، هم حقوق شرکت های فعال قانونی این حوزه و هم حقوق مصرف کنندگان به درستی رعایت خواهد شد.
رضانژاد در این رابطه ادامه داد: سازمان درانجام رسالت خود موظف است تسهیلاتی را برای فعالیت شرکت های عضو خود درنظر بگیرد تا با هزینه کمتر قانون خدمات پس از فروش را رعایت کنند.سازمان با تمام قوای کارشناسی خود بر عملکرد شرکت بازرسی خدمات پس از فروش نظارت دارد تا دغدغه شرکت های فعال حوزه ICT از بابت ممیزی شان در این شرکت مرتفع شود.
دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به اینکه سازمان بر عملکرد شرکت بازرسی کاملا نظارت دارد، افزود: در ضوابط قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در زمینه خدمات پس از فروش، حداقل های لازم برای شرکت های متقاضی خدمات پس از فروش درنظر گرفته شده است.
رضانژاد با بیان اینکه هیچ نهاد و یا تشکل دیگری غیر از سازمان حمایت از مصرف کنندگان، طبق قانون، مجاز به صدور این مجوزها و کارت هایی به نام کارت گارانتی به شرکت های متقاضی نیست گفت: بنابراین ادعای هر تشکل یا نهاد دیگری مبنی بر صدور مجوز ارائه خدمات پس از فروش برای شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کاملا واهی است و شرکت های متقاضی تنها باید این مجوز را از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.
او نقش سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران را در این طرح، احراز صلاحیت و ممیزی اولیه برای شرکت های متقاضی مجوز گارانتی عنوان کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-27 16:27

افزودن دیدگاه جدید