کد مطلب: 

272272

رئیس سازمان نصر کشور: شرکت مخابرات، مصداق خصوصی سازی بد است

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، گفت: شرکت مخابرات واقعا مصداق خصوصی سازی بد است، چرا که فقط به ظاهر خصوصی سازی شد، اما نه فقط شیوه خصوصی سازی این شرکت در سال 1388 همچنان محل بحث است، بلکه عملکرد این شرکت هم جای نقد بسیاری دارد.
رئیس سازمان نصر کشور: شرکت مخابرات، مصداق خصوصی سازی بد است

به گزارش خبرنگار سیتنا، هفته گذشته بود که پس از انتشار خبر تعدیل تعرفه های پایه تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران، مهندس سیدحسن هاشمی توییتی منتشر کرد و نوشت: «مخابرات، مصداقِ خوبِ خصوصی‌سازی بد است». او همچنین درباره جزئیات این تحلیل خود توییت کرد: «افزایش آبونمان! کیفیت پایین خدمات، انحصار فیبر نوری، بی‌تفاوتی به 5G، سال‌ها عدم توسعه و بی‌توجهی به بهره‌وری، نامتناسب بودن ابعاد شرکت با تعداد نیرو و خدمات و ...، نباید مخابرات را خروجی عملکرد بخش خصوصی و خصوصی‌سازی دانست».

در همین راستا سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نصر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا توضیح داد: سالهاست ما فعالان بخش خصوصی فریاد می‌زنیم که باید دولت خودش را از حوزه اجرا کنار بکشد و با خصوصی‌سازی عمده فعالیت‌ها، صرفا در زمینه سیاست‌گذاری و نظارت فعال باشد. خوشبختانه اصل 44 قانون اساسی هم بستر قانونی این کار را فراهم کرده است، اما متاسفانه اجرای این قانون به گونه‌ای بوده که ذهن همه را نسبت به خصوصی سازی منفی کرده است.

رئیس سازمان نصر کشور ادامه می‌دهد: شرکت مخابرات واقعا مصداق خصوصی سازی بد است، چرا که فقط به ظاهر خصوصی سازی شد، اما نه فقط شیوه خصوصی سازی این شرکت در سال 88 همچنان محل بحث است، بلکه عملکرد این شرکت هم جای نقد بسیاری دارد.

هاشمی می افزاید: این ادعا، استدلال‌های متعددی دارد و به عنوان مثال، نادرست نیست اگر بگوییم اینترنت ثابت شرکت مخابرات، شاید پایین‌ترین کیفیت را در کشور داشته باشد و به همین دلیل است که کاربران این سرویس به شدت ناراضی هستند، اما گاهی چاره‌ای به جز استفاده از این سرویس ندارند.

وی تصریح می‌کند: دلیل این ناچاری هم این است که عمده کانال‌ها و لوله‌گذاری‌های مخابراتی در خیابان‌ها و معابر اصلی شهرها، از سالها قبل در اختیار مخابرات است و یک نوع انحصار روی آن‌ها ایجاد شد، حالا هم هرچند روی کاغذ امکان استفاده سایر اپراتورهای بخش خصوصی از این بستر مخابراتی وجود دارد، اما نوع تعاملات و قراردادها به‌گونه‌ای است که دیگر اپراتورها، ترجیح می‌دهند قید این همکاری را بزنند.

رئیس نصر کشور می افزاید: با این وضعیت این نگرانی وجود دارد که آیا وعده تحویل 20 میلیون پورت فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم محقق خواهد شد یا نه؟!

هاشمی در ادامه به سیتنا می‌گوید: یا مثلا در حوزه 5G به عنوان نسل‌ جدید اینترنت، سرعت عمکرد مخابرات بسیار کند است و در مقابل؛ سایر اپراتورها انگیزه خوبی برای کار در این حوزه دارند، اما باز هم همان انحصارها مانع کار می‌شود و کار را مشکل می کند، حالا بماند که جهان در حال حرکت به سمت اینترنت ماهواره‌ای است، اما ما هنوز برای توسعه فیبر نوری و 5G هم گرفتار هستیم و انحصارها مانع ارائه خدمات بهتر به مردم شده است.

او می‌افزاید: در نقد عملکرد شرکت مخابرات ایران، مصادیق متعدد دیگری هم وجود دارد، از عدم توسعه و بی‌توجهی به بهره‌وری بگیرید، تا نامتناسب بودن ابعاد این شرکت با تعداد نیرو و خدمات؛ چرا که میزان املاک و ساختمانی های اداری این شرکت و همچنین سرانه متراژ فضای کاری به ازای تعداد کارکنان بسیار بالاست، اما خروجی کار و خدمات ارائه شده، وضعیت متناسب و مشابهی ندارد. درباره نوع مواجهه با نیروی کار هم که طی سال‌های اخیر بارها و بارها شاهد تجمعات کارکنان این شرکت بوده‌ایم و مشخص است که خروجی این بخش هم قابل قبول نبوده است.

رئیس سازمان نصر ادامه می‌دهد: اقدام اخیر و تغییر شیوه تعرفه‌گذاری تلفن ثابت هم که در نوع خود مصداق یک بی‌عدالتی است، به این دلیل که چندین میلیون مشترک را مجبور می‌کند ماهانه یک مبلغ ثابت را حتی بدون استفاده از تلفن خود پرداخت کنند.

هاشمی می‌افزاید: شرکت مخابرات در زمان فروش خط تلفن ثابت، هزینه آن را از مشترک دریافت کرده و حالا هم مشترک حق دارد که بخواهد فقط به میزان همان استفاده خودش هزینه پرداخت کند، اما حالا تعرفه گذاری طوری شده که مثلا در شهر تهران شما باید حتما 4444 دقیقه از تلفن خودتان استفاده کنید و به ازای آن هم 20 هزار تومان بپردازید، اما اگر مثلا 2000 دقیقه استفاده کنید، باز هم باید پول همان 4444 دقیقه را بدهید و هزینه تان کمتر نمی شود.

هاشمی می‌گوید: طبیعی است که به دلیل توسعه ارتباطات اینترنتی و تمایل مردم به استفاده از خدماتی مانند تماس صوتی و تصویری با اینستاگرام، واتس‌اپ و دیگر نرم‌افزارهای مشابه، انگیزه کمتری برای استفاده از تلفن ثابت دارند، اما این دلیل نمی‌شود که مجبور باشند هزینه بیشتری به عنوان آبونمان خط تلفنشان بپردازند.

وی تصریح می‌کند: وقتی درآمد ثابت شرکت مخابرات از این محل کم شده، این شرکت باید درآمدش را از محل ارائه خدمات جدید و با کیفیت جایگزین کند نه اینکه مشترکان را وادار کند آبونمان ثابت بیشتری بپردازند.

رئیس نصر کشور ادامه می‌دهد: در مجموع با توجه به همه این مصادیق، واضح است که خصوصی سازی شرکت مخابرات خروجی مناسبی نداشته و این اتفاق باعث شده کلیت خصوصی سازی شرکت های دولتی هم زیر سوال برود، در حالی که اگر به شکل درست و دقیق، اصل 44 قانون اساسی اجرا شود، باید شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم که البته نمونه‌هایی از آن هم وجود دارد.

وی در ادامه به سیتنا می‌گوید: شاید یک راهکار منطقی این باشد که شرکت مخابرات املاک و امکانات فراوانی که در اختیار دارد را به شکل قرارداد اجاره در اختیار بخش خصوصی واقعی قرار بدهد، البته فروش آن و تبدیل به سرمایه برای توسعه خدمات به مشترکان هم یک راه حل دیگر است و در مجموع راهکار فروش یا اجاره املاک مخابرات می‌تواند خروجی مثبتی داشته‌ باشد.

 هاشمی ادامه می‌دهد: هرچند که شاید هم به دلیل این که بخش زیادی از درآمد مخابرات از بخش دولتی است، قرار است با طرح هایی مانند افزایش تعرفه ها، صرفا پولی از این جیب به آن جیب شود و در این بین فقط بدنامی اش برای بخش خصوصی یماند.

رئیس سازمان نصر کشور می‌افزاید: در هر صورت به نظر می‌رسد باید یک راه انتخاب کنیم، شرکت مخابرات یا باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود، یا به همین شکل خصولتی فعلی باقی بماند، اما چیزی که روشن است این که، وضعیت فعلی، نه تنها الگوی مناسبی از خصوصی‌سازی نبوده، بلکه سابقه کاری بخش خصوصی را هم خراب کرده است.

هاشمی تصریح می‌کند: ما معتقدیم بخش خصوصی قوی و کارآمد کشور می‌تواند تعداد الگوها و مصادیق خوب خصوصی سازی در کشور را افزایش دهد و ظرفیتش نیز وجود دارد، اما لازمه آن، ایجاد بستر مناسب، حمایت دولت از بخش خصوصی و پرهیز از خصولتی سازی به جای خصوصی سازی است.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-09-11 15:24

افزودن دیدگاه جدید