کد مطلب: 

4938

تلاش برای طراحی سامانه‎‎ی ایجاد آرشیو بهینه از وب

به منظور طراحی سامانه‎ای جهت ایجاد یک آرشیو بهینه از وب، تفاهم نامه ای میان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی منعقد شد.

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در راستای طراحی سامانه ای جهت ایجاد یک آرشیو بهینه از وب، با قابلیت جستجو و بازیابی اطلاعات سایت ها و به منظور استفاده در پروژه های داده کاوی و تحقیقاتی موافقت نامه ای میان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، در نسشتی با حضور دکتر براری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی در روز دوشنبه 27 آذرماه سال جاری در کتابخانه به امضاء رسید.

بنا بر این گزارش در این موافقت نامه مقرر گردید سه طرف در راستای طراحی، ایجاد و توسعه سامانه به منظور ایجاد و راه اندازی یک آرشیو بهینه از وب با قابلیت جستجو و بازیابی اطلاعات سایت ها، ایجاد امکان جستجو در آرشیو وب، قابلیت دسترسی اطلاعات ذخیره شده و مقایسه تاریخچه یک سایت و بررسی تحولات آن در طول زمان و همچنین استفاده بهینه از فضای مورد نیاز، با توجه به حجم بسیار زیاد محتوای وب همکاری های لازم را داشته باشند.

این گزارش حاکی است به عنوان اولین گام در تحقق تفاهم نامه مذکور پروژه‌ای با عنوان "طراحی و پیاده سازی آرشیو وب سازمان اسناد وکتابخانه ملی" که از چندی پیش مطالعات و امکان سنجی آن آغاز گردیده بود توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف گردیده است و در آستانه اجرا می باشد.

گفتنی است در این پروژه هدف پیاده سازی آرشیو وب برای سازمان های متولی مانند کتابخانه ملی و سازمان های مشابه از طریق جمع آوری و حفظ اسناد موجود در وب (دولتی یا غیر دولتی) با فراهم آوری شرایط و امکانات مناسب برای دسترسی کاربران می باشد.

شایان ذکر است تکنولوژی مورد استفاده در این پروژه به روز بوده و تمهیدات لازم برای توسعه و مقیاس پذیری آن در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-12-19 15:58

افزودن دیدگاه جدید