کد مطلب: 

4532

موبایل و اینترنت در چابهار به کما رفت

قطع مکرر اینترنت و تلفن همراه در شهرهای جنوبی سیستان‌وبلوچستان، مشکلات فراوانی را برای مردم به ویژه تجار چابهار و کنارک به وجود آورده است.

به گزارش سیتنا، مشکل قطعی‌های مکرر تلفن همراه و اینترنت در شهرستان چابهار مصداق این ضرب‌المثل است «من نبودم دستم بود، تقصیر آستینم بود و پیدا کنید پرتقال فروش را؟» این مشکل ارتباطی و آن هم در شرایطی که در کشورهای همسایه سرعت اینترنت و دیگر خدمات ارتباطی و مخابراتی از رشد بالایی برخوردار است، این امر در استان سیستان‌وبلوچستان و به ویژه در شهرستان بندری چابهار و قطب اقتصادی شرق کشور با مشکلاتی مواجه شده که همه روزه و بدون اطلاع قبلی ارتباط شبکه اینترنت و خطوط تلفن همراه تا 12 ساعت نیز در خاموشی به سر می‌برد.

مردم چابهار که از مرکز استان 800 کیلومتر فاصله دارند، حال باید تبعات این دوری از مرکز و عدم نظارت دقیق بر دستگاه‌های متولی برقراری این ارتباطات را نیز پذیرا باشند و این در حالی است که اکنون و به دلیل اختلال در ارتباط خطوط تلفن و اینترنت برخی فعالیت‌های تجاری و اجتماعی این شهرستان مختل شده است.

تعداد زیادی از مردم چابهار در تماس با خبرگزاری فارس خواستار پیگیری علت این قطعی‌های مکرر و دامنه‌دار بوده و اظهار داشتند: در چابهار خدمات دهی دستگاه‌های دولتی همانند شرکت مخابرات هر روز نسبت به گذشته علاوه بر اینکه با رشد همراه نیست، بلکه شاهدیم خدمات ساده‌ایی همانند تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت که در کشور چندین نسل از این فناوری‌ها گذشته، اما در چابهار هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

یکی از شهروندان چابهاری که خود را دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد معرفی کرد، گفت: ما دانشجویان که در بسیاری از موارد درسی باید دسترسی به شبکه اینترنت داشته باشیم، از این امکان محروم و محدود به دانشگاه شده‌ایم و در شهر چابهار کمتر از چند کافی نت فعال وجود دارد که آنها هم اکثرا به دلیل قطعی شبکه اینترنت در کما به سر می‌برند و این شرایط به حدی نامناسب است که این مراکز که در دولت الکترونیک باید جایگاه مطلوبی داشته باشند، در حال تعطیلی مخربی قرار دارند.

محمد براهویی با انتقاد شدید از مسئولان شهرستان چابهار افزود: چرا ما دانشجویان و مردم چابهار از امکانات پیش پا افتاده‌ای همانند اینترنت و خطوط تلفن همراه هم در هفته‌ای هفت روز به طور تقریبی چندین ساعت در روز را با قطعی ارتباطات به سر بریم که این مهم نشان از عدم حس مسئولیت‌پذیری و ارزش قائل نشدن برای وقت مردم در شهر به اصطلاح قطب اقتصادی استان و شرق کشور را مشخص می‌کند.

یکی از بازاریان فعال چابهاری که برای ثبت سفارش و پیگیری کارهای تجاری خود نیازمند اینترنت است، گفت: من نمی‌دانم چرا ما که برای توسعه اقتصادی استان و کشور در تلاش هستیم از امکانات اولیه همانند اینترنت باید بی‌بهره باشیم و همیشه با استرس قطعی چند ساعته آن، به سر بریم.

وی که خود را سعید بلوچ معرفی کرد، افزود: جای بسی تأسف دارد به جای اینکه توان خود را برای بهبود اقتصاد و پویایی آن هزینه کنیم اکثرا باید در باتلاق ضعف شدید امکانات ارتباطی و اینترنتی دست و پا زده و آیا با این شرایط می‌توان در رقابت با رقبایی که ثانیه به ثانیه بازار را رصد می‌کنند، وارد شد و حرفی برای گفتن داشت؟

وی معتقد است: مسئولان که همیشه خود را داعیه‌دار حمایت از تولید کنندگان و صادر کنندگان داخلی عنوان می‌کنند، چرا برای حل این مشکل ابتدایی و تلخ که تاکنون ضررهای مالی زیادی را به ما تجار که در کار صادرات  وابسته به اینترنت هستیم، وارد کرده، گوش شنوایی نیست و اقدامی نمی‌کنند؟

بلوچ بیان کرد: اگر این مشکلات ادامه داشته باشد به طور حتم این ضعف در ساختار ارتباطی می‌تواند روند توسعه اقتصادی شهر بندری چابهار که قطب اقتصادی، صنعتی و تجاری استان سیستان و بلوچستان و شرق کشور است را با چالش‌های متعددی همراه کند.

قطع اینترنت موجب روی آوردن برخی از کافی‌نت‌دارهای چابهار به شغل‌های کاذب شده است

برای اطلاع دقیق از مشکلات دامنه‌دار این قطعی‌های مکرر در شهر بندری چابهار خبرنگار فارس به سراغ کافی نت‌داران این شهر رفته که از چند کافی نت فعال شهر تنها دو مغازه در ظاهر امر با تابلوی «باز است» باز بود.

فضای سوت و کور داخل کافی نت به همه چیز شبیه بود جز یک مرکز ارتباطی! از مسئول کافی نت علت این سکوت معنادار را جویا شده که با چهره‌ایی ناراحت، سوال خبرنگار ما نیز مزید بر علت شد و با لهجه زیبای چابهاری گفت: احتمالا شما در شهر چابهار نیستید که از نبود اینترنت و خطوط تلفن همراه حسابی کسب فیض کنید و در اوج کسب و کارت، یک دفعه شبکه اینترنت قطع شود و مردم هم به جای اینکه از ما راضی باشند با ناراحتی از مغازه خارج شده و مغازه را که با وام خوداشتغالی به راه انداخته‌ام، الان به لطف بی‌توجهی مسئولان مخابرات که هیچ‌کس هم دلش برای ما نمی‌سوزد، چندین ماه است که نتوانستم اقساط وامم را پرداخت کنم.

«عبدالله» جوانی 30 ساله که فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هم است، ادامه داد: فقط اجاره مغازه‌ام ماهی 300 هزار تومان است که در ابتدا که وام اشتغال‌زایی را گرفتم با تلاش و لطف خدا وضع کسب و کار خوب بود و این روند ادامه داشت تا اتفاقات بمب‌گذاری تاسوعای حسینی سال 89 و پس از آن شبکه اینترنت در چابهار با مشکلات و قطعی‌های مکرر مواجه شد.

از وی درباره وضعیت سایر هم صنف‌هایش جویا شده که اظهار داشت: طی این یک ساله که شبکه اینترنت و خطوط تلفن همراه مشکل پیدا کرده چندین مغازه به دلیل مشکلات مالی ناشی از این بی توجهی‌ها مجبور به بستن مغازه و بعضا روی آوردن به شغل‌های کاذب شدند.

این جوان تحصیل کرده چابهاری با بیان اینکه با پیگیری‌های مکرر، حرف ما به گوش مسئولان نرسید اما از طرف صنف کافی‌نت‌داران و جوانان چابهاری از شما می‌خواهیم اگر به فکر مردم و حل مشکلاتشان هستید خواهشاً این مشکلات را به مسئولان منتقل کنید تا شاید از بیکار شدن ما جوانان چابهاری که واقعاّ خواهان توسعه شهر هستیم، جلوگیری شود.

درصد زیادی از مردم چابهار که از خدمات اینترنتی شرکت «مبین نت» نماینده انحصاری ارائه اینترنت وایمکس در چابهار قرار دارد نیز با گلایه‌مندی از وضع موجود می‌گویند: ما هر ماه هزینه‌های بالایی را برای دسترسی به اینترنت پرداخت می‌کنیم اما در اکثر مواقع به دلایل نامعلوم شبکه خطوط همراه که قطع شده، شبکه اینترینت وایرلس این شرکت نیز قطع شده و در این بین ما مشترکان این شبکه با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شده‌ایم.

احمد اربابی یکی از مشترکین این شبکه اظهار داشت: بنده با توجه به نیاز خود مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا شده‌ام تا از این طریق اینترنت مطلوب را برای انجام کارهایم داشته باشم، متأسفانه با این قطعی های مستمر و بی ضابطه با ضررهای مالی زیادی مواجه و پس از شکایت از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت آنها اظهار داشته‌اند «مشکل از مخابرات بوده که بنا به دلایل مختلف آنتن دهی شبکه را قطع می‌کند!»

یکی دیگر از شهروندان چابهار نیز گفت: این قطعی‌های دامنه‌دار بنا به دلایل امنیتی بوده و هنگام مراسمات و یا حضور مسئولان کشوری یا استانی در چابهار شبکه اینترنت و خطوط تلفن همراه اول در خاموشی تلخی فرو می‌روند و مردم باید متضرر شده و آیا از این طریق می‌توان امنیت را برقرار کرد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد استقبال مردم چابهار از اینترنت در این شهرستان در مقایسه با سایر شهرهای استان در جایگاه بالاتری قرار دارد، متأسفانه به دلیل ضعف در زیر ساخت‌های شبکه، این افراد باید برای بهره‌مندی از خدمات نامطلوب و همیشه در تلاطم اینترنت و خطوط تلفن همراه، باز هم باید چندین ماه در صف‌های چند کیلومتری مشتاقان بهره‌مندی از شبکه جهانی اینترنت باید آنلاین باشند تا برای دست یافتن به همین شبکه اینترنتی که اکثرا در کما بوده و باید برای سلامتیش دعا و خواستار بیداری مسئولان از خواب ناز خرگوشی بود، باید کماکان در انتظار باشند و در رویاهای خود از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند!

رئیس اداره مخابرات شهرستان چابهار در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر علت قطعی‌های اینترنت و تلفن همراه اظهار داشت: این مشکلات به ما ربطی نداشته و علت اصلی این مشکلات بر می‌گردد به قطعی فیبر نوری ایرانشهر که در حال حاضر ارتباط اینترنت چابهار از طریق شبکه فیبر نوری ایرانشهر به چابهار تأمین می‌شود.

 

محمد رضا غفاری افزود: تا زمانی که شبکه فیبر نوری چابهار از مسیر شبکه فیبر نوری ایرانشهر تأمین شود به دلیل حفاری‌های غیر مجاز برخی سازمان‌ها، تیراندازی روستاییان به فیبر نوری و همچنین معضل سرقت فیبر نوری، باید کماکان شاهد ادامه این قطعی‌های مکرر در شهرستان چابهار باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تغییر مسیر ارتباط دهی فیبر نوری به شهرستان چابهار برنامه‌ایی دارید، گفت: با تلاش شبانه‌روزی نیروهای متخصص شبکه زیر ساخت در صدد هستیم تا شبکه فیبر نوری را از شهرستان نیکشهر به چابهار متصل کنیم که در صورت عملیاتی شدن این طرح به طور چشمگیری قطعی‌های موبایل و اینترنت در چابهار کاهش یافته و سرعت اینترنت نیز با افزایش همراه خواهد بود.

رئیس مخابرات چابهار ادامه داد: شرکت مخابرات به عنوان بخش خصوصی فقط ارائه دهنده خدمات مخابراتی و ارتباطی بوده و متولی رفع مشکلاتی همچون قطعی موبایل و کاهش سرعت اینترنت شرکت دولتی زیر ساخت قرار دارد و این در حالی است که در اذهان عمومی مردم شرکت مخابرات را عامل این مشکلات می‌دانند.

غفاری تصریح کرد: ما نیز در راستای حل این مشکلات در تلاش هستیم اما تا بستر لازم توسط بخش دولتی مهیا و در اختیار مخایرات به عنوان بخش خصوصی قرار نگیرد، توانایی کاهش نارضایتی مردم از خدمات ارتباطی را نخواهیم داشت.

قطع اینترنت مردم نیکشهر را هم دچار سرگردانی کرده است

شماری از مردم نیکشهر هم در اعتراض به قطعی مکرر تمامی ارتباطات تلفنی ازجمله تلفن همراه ایرانسل و روستایی به خبرنگار فارس در نیکشهر گفتند: اینترنت چند روزی است که به طور کامل قطع شده و دچار سرگردانی مردم منطقه شده است.

شهروندان افزودند: در زمانی که اینترنت هم وصل است سرعتی لاک پشتی دارد، قطعی تلفن‌های ثابت نیز گاهی مزید بر علت و موجب قطعی خطوط اینترنت می‌شود.

فرماندار نیکشهر در این زمینه اظهار داشت: زندگی مردم شهرستان نیکشهر و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی روزمره آنان مختل و دچار مشکل شده است.

صاحب‌گل صالحی افزود: قطعی تمامی ارتباطات تلفنی و اینترنت طی چند روز گذشته در شهرستان نیکشهر سبب بروز اختلال در کارهای روزمره و ارتباطات هزاران نفر از شهروندان این شهرستان شده است.

وی بیان داشت: اختلالات اینترنت در این شهرستان طی هفته‌های اخیر برای مردم مشکل ساز شده و به قطع مکرر آن عادت کرده‌اند و حتی رفته رفته از آن قطع امید می‌کنند.

فرماندار نیکشهر از مسئولان مربوطه خواست هر چه سریع‌تر به حل این مشکل به صورت کارشناسی اقدام کنند تا هر چند وقت شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

رئیس اداره مخابرات نیکشهر هم گفت: در محور جکیگور فیبر نوری از صبح روز جمعه توسط یکی از ارگان‌ها یا به اشتباه و یا صورت عمدی قطع شده بود که این مشکل در شهرهای جنوبی استان به خصوص چابهار، کنارک و نیکشهر موجب قطعی کامل تلفن و اینترنت شده است.

درویش رئیسی افزود: متأسفانه شرکت زیرساخت باید فیبر نوری که از طریق جاده ترانزیتی ایرانشهر به نیکشهر و ادامه آن به چابهار است و اکنون تمامی کارهای آن در شهرستان نیکشهر انجام شده است، از پیمانکار تحویل بگیرد.

وی تصریح کرد: چندین ماه است که کار فیبر نوری به شهرستان نیکشهر انجام شده است ولی اقدامی برای اتصال و تحویل از پیمانکار انجام نمی‌شود.

رئیس مخابرات نیکشهر گفت: اگر ارتباطات فیبر نوری نیکشهر از طریق ایرانشهر انجام شود، هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت.

منبع: فارس

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-11-05 13:24

افزودن دیدگاه جدید