کد مطلب: 

3905

با بهره گیری از IT شاهد استقبال بین المللی از طب بومی کشور هستیم

با بهره گیری از IT شاهد استقبال بین المللی از طب بومی کشور هستیم

معاونت فناوری اطلاعات موسسه تحقیقات حجامت ایران در استان خراسان رضوی، گفت: بهره گیری از فناوری اطلاعات کلید ایجاد اقتصاد پویا در حوزه صنعت بهداشت و درمان است.
 
به گزارش سیتنا، مهندس نوید کمالی اظهار داشت: با توجه به وابستگی‌های ما در عرصه بهداشت و درمان و حجم گسترده تحریم‎های بین المللی و رفتار ضد انسانی تحریم گران بین المللی در تحریم داروها و تکنولوژی های پزشکی، دانشگاه‌ها در زمینه تربیت نیروی متخصص می‌توانند با بهره گیری از الگوهای نوین جهانی و بهره گیری از منابع ملی و اسلامی کسانی را تربیت کنند که نه تنها دروس علمی را فرا بگیرند بلکه ابتکار و خلاقیت در تولید هم داشته باشند.
 
وی ادامه داد: این افراد می‌توانند هم تولید کننده علم پزشکی باشند و هم اقداماتی که جنبه کاربردی و مقابله با تحریمهای دارویی و پزشکی دارد را انجام دهند که این خود گامی در راستای خود کفایی در حوزه بهداشت و درمان خواهد بود.

قائم مقام ستاد برگزاری ستاد سلسله همایشهای طب کلنگر در استان خراسان رضوی، گفت: وابستگی پزشکی ما در جنبه‌های نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی و داروهاست که خوشبختانه در زمینه نیروی انسانی متخصص در اکثر رشته‌های مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی به حد خودکفایی رسیده‌ایم و کسانی که تربیت‌کننده نیروی انسانی مورد نیاز هستند، خود در همین دانشگاه‌ها تخصص دیده‌اند. توان این افراد در حدی است که می‌تواند خلاقیت و ابتکار خود را در زمینه‌های مختلف علمی رشته‌های پزشکی به منصه ظهور برسانند.

وی ادامه داد: می‌توان با هماهنگی بین رشته‌ای گروه‌های پزشکی که استفاده‌کننده تجهیزات هستند با گروه‌های غیر پزشکی و حتی صنعتی و همچنین همکاری بین‌بخشی و علمی، مقدمات طراحی و تولید تجهیزات در کشور با الگوی خارجی و حتی بدون الگوی خارجی فراهم شود. این امر تولید داخلی و قطع وابستگی‌ها در این زمینه را به همراه خواهد داشت.

مهندس کمالی خاطرنشان کرد: با وجود دانش بومی و ملی طب سنتی و اسلامی و نسخه تجمیع شده آن یعنی طب کلنگر می‌توان در زمینه بومی سازی فرایند بهداشت و درمان با بهره گیری از الگوهای نوین مبتنی بر فناور یاطلاعات برنامه‌ریزی کرد و به سمت خودکفایی پیش رفت.

وی اظهار داشت: فناوری اطلاعات به عنوان یکی از سه فناوری نوین متحول کننده در سالیان اخیر است. این فناوری کاربردها و قابلیت هایی دارد که تا حد زیادی از دید مدیران و مسئولان تصمیم ساز کشور ما مغفول مانده و یا حداقل شرایط لازم را فراهم نیاورده ایم تا از این قابلیت ها بهره گیریم البته در سه دهه یعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ما شاهد فعالترین دولت مبتنی بر فناوری اطلاعات در دولتهای نهم و دهم هستیم که این خود یکی از بزرگترین دستاوردهای ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این راستا فناوری اطلاعات به همراه سایر فناوری های نوین درتحول و پیشرفت جهان، نقش مهمی ایفا کرده است.

عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران  گفت: طبق مفاهیم و استانداردهای جهانی طور کلی عملکرد سازمان ها اعم از بنگاههای اقتصادی و دولت ها که وظایف ملی را به عهده دارند از جمله ، با دو عنصر اثر بخشی (Effectiveness) و کارایی (Efficiency) ارزیابی می شود. اثربخشی به این معنا است که یک سازمان به اهداف ازپیش تعیین شده دست یابد که بنا بر این تعریف ، در حوزه بهداشت و درمان کشور بالا رفتن سطح بهداشت و درمان در بین شهروندان و امت اسلامی را می توان یکی از اهداف مهم و اساسی نامید.

وی ادامه داد: امروزه با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از موهبت‎هایی هزاره سوم که امروز با هزینه بسیار پایین در دسترس عموم شهروندان ایران اسلامی قرار گرفته است می توان علاوه بر نهادینه کردن آموزش عمومی بهداشت در بین خانواده های ایرانی ، از این فرصت جهت تشویق و ترغیب پزشکان و داروسازان کشور جهت پرداختن به حوزه طب کلنگر بهره جست.

وی گفت: فناوری اطلاعات فرصتی برای ایجاد رابطه بین علوم قدیم و جدید و ایجاد ارزش افزوده از این ادغام دانش در راستای منافع ملی و اقتصاد مقاومتی است که در این راستا ما مهرماه سال جاری با مشارکت معاونت فناوری اطلاعات موسسه تحقیقات حجامت ایران در استان خراسان رضوی شاهد برگزاری چهارمین همایش بزرگ طب کل نگر در منطقه شرق کشور با حضور مراجع علمی کشور و همکاری گسترده بخش خصوصی در شهر مقدس مشهد خواهیم بود.

لازم به ذکر است چهارمین سلسله همایش طب کلنگر کشور 14 مهر ماه سال جاری در شهر مقدس مشهد در راستای ارائه دست آوردهای علوم پزشکی در حوزه طب سنیت و اسلامی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
http://www.citna.ir

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-09-10 19:07

افزودن دیدگاه جدید