کمیسیون تاکسیهای اینترنتی؛ نارضایتی همزمان رانندگان و مسافران
بررسیها نشان میدهد سهم تاکسیهای اینترنتی از کرایه سفرها، به بروز نارضایتی گسترده در میان رانندگان و مسافران منجر شده و روند قیمتگذاری را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
به گزارش خبرنگار سیتنا، در سالهای اخیر تاکسیهای اینترنتی به یکی از اصلیترین ابزارهای حملونقل شهری تبدیل شدهاند، اما گزارشهای میدانی حاکی از آن است که میزان کمیسیون این پلتفرمها، تعادل میان هزینه پرداختی مسافر و درآمد دریافتی راننده را برهم زده است.
بر اساس مشاهدات، در برخی مسیرها مسافر مبلغی در حدود ۱۹۰ هزار تومان پرداخت میکند، در حالی که سهم نهایی راننده از این سفر به حدود ۱۵۰ هزار تومان میرسد. این اختلاف، بهعنوان کمیسیون توسط تاکسی اینترنتی کسر میشود؛ موضوعی که رانندگان آن را فاقد توجیه اقتصادی میدانند.
رانندگان معتقدند با توجه به افزایش هزینههای جاری از جمله سوخت، استهلاک خودرو و تعمیرات، پذیرش سفرهایی با کرایه پایینتر صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل، بسیاری از درخواستها با کرایههای اولیه پایین پذیرفته نمیشود و رانندگان ترجیح میدهند منتظر افزایش نرخ باشند.
این شرایط به معطلی مسافران منجر شده است. مسافری که ابتدا با کرایهای در حدود ۱۲۰ هزار تومان درخواست سفر ثبت میکند، در موارد متعددی با عدم پذیرش از سوی رانندگان مواجه میشود و پس از گذشت چند دقیقه، سیستم قیمتگذاری کرایه را بهتدریج افزایش میدهد؛ بهگونهای که در نهایت مبلغ سفر به ۲۰۰ هزار تومان یا بیشتر میرسد.
کارشناسان حوزه حملونقل شهری معتقدند این روند میتواند به کاهش اعتماد عمومی به تاکسیهای اینترنتی منجر شود. به گفته آنان، انتظار طولانی برای پذیرش سفر و افزایش ناگهانی کرایهها، مزیت سرعت و سهولت استفاده از این خدمات را تحتالشعاع قرار داده است.
از سوی دیگر، ادامه این وضعیت میتواند بر میزان تقاضا نیز تأثیرگذار باشد. برخی مسافران در شرایط اضطراری ناچار به پرداخت کرایههای بالاتر میشوند، اما در بلندمدت ممکن است به استفاده از روشهای جایگزین حملونقل روی آورند.
در همین حال، نبود شفافیت کافی در نحوه محاسبه کمیسیون و قیمتگذاری سفرها، ضرورت بازنگری در سازوکار نظارتی این حوزه را بیش از پیش مطرح کرده است؛ موضوعی که به گفته فعالان این بخش، نیازمند ورود جدی نهادهای مسئول است.
اسنپ: افزایش کمیسیونی نداشته ایم
سیتنا در پیگیری این موضوع از روابط عمومی اسنپ درخواست پاسخ رسمی به کامنت های کاربران ذیل این مطلب را داشت که تاکنون دریافت این پاسخ محقق نشده است، اما تاکید شد که اسنپ طی پنج سال اخیر افزایش کمیسیونی نداشته است.
پیگیری این موضوع ادامه دارد…
انتهای پیام
گزارش از سارا استوار
دیدگاهها
سپاس که نظرات منوملاحظه میکنید.به امیداصلاح چنین مدیریتهای سوئ ویطرفه ایی
والسلام
یعنی اگر یک سفر تلفنی گرفته شده باشه و مبلغش ۵۰ هزار تومان باشه ۹ تومن کسر میکنند بابت تماس و از ۴۱ تومن الباقی ۲۲ درصد کمسیون و عوارض کسر میکنند و در نهایت ۳۱۹۸۰ به اون راننده میرسه.
ظلمی که این پلتفرم ها به رانندگان میکنند حاصل ناکارآمدی دولت ها و بی تفاوتی اونهاس وگرنه اینها نباید اینطوری خون رانندگان را بمکند.
من جانباز هستم نباید در کمیسیون فرقی گذارند
مبدا راهم دروغ میگویند با اختلاف ۴تا۵ دقیقه
به فکر عاقبت بخیری خودشان هم باشند۰۰۰
بعد تعیین کرایه مثلا برای 100کیلومتر زده 138هزارتومن ک یک ساعت و ده دقیقه راه هستش یا بزای مسیر 35کیلومتری زده 65هزارتومن اگه پورسانتشم برداره چیزی میمونه؟
مثلا بعدی تعیین قیمت گذاریش هستش مثلا از قزوین تا رباط کریم تهران 160کیلومتر تقرییا زده520تومن کرایه اما از قزوین تا قم 270کیلومتر تقریبا زده 450تومن این چطوری محاسبه شده ؟
اسنپ ب کسی جوابگو نیس راحت جولان میده کسیم از راننده چیزی بگه بیچارش میکنه چون برنامه و گوشی مسافر هک داره میتونه راحت بدهکارش کنه؟!همه دولتی ها هم میدونن اما کاری نمیکنن!
مدیر اسنپ و تپسی که جیبش راحت پر میشه چی میدونه ما بدبختا چی میکشیم.
کرایه 14 هزاری یه ادامس موزی نمیشه گدا قبول نمیکنه. اخه مگه کورین. ایشااله حرومتون بشه و به سزای اعمالتون برسین یروز
کمپین نه به کمیسیون ناعادلانه۲۰درصدی اسنپ و تپسی
نه به کرایه های ریالی و هزینه های دلاری
یکی نیست بگه آخه بیشعور . کل زمان سفر ۴۵ دقیقه. چرا مسافت رو نمیزنی
اسنپ هم راننده رو گلابی فرض میکنه
هیچ تلفن پاسخگویی نداره همشون میگن از دست ما کاری برنمیاد
حروم زاده ها پس چه گوهی میخورید
Pagination
افزودن دیدگاه جدید