کد مطلب: 

3106

وزیر ارتباطات: ضریب نفوذ کاربران اینترنت 86 درصد رشد داشته است

 وزیر ارتباطات: ضریب نفوذ کاربران اینترنت 86 درصد رشد داشته است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ضریب نفوذ کاربران اینترنت درکشور 86 درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه 21 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سیتنا به نقل از واحد مرکزی خبر، رضا تقی پور با تبیین عملکرد این وزارتخانه در صحن علنی مجلس افزود: سامانه امنیتی در همه دستگاه های اجرایی ایجاد و ایمنی شبکه ها کامل شده است.

وی مقابله موثر با حملات اینترنتی و جایگزینی محصولات و خدمات امنیتی و ضدبدافزارها با محصولات و خدمات داخلی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه دانست و اضافه کرد: البته اطلاعات بسیار کمی در این باره منتشر می شود زیرا مباحث امنیتی عموما قابل انتشار نیست.

تقی پور گفت: در موضوع ترانزیت ارتباطی باید جایگاه مناسبی در منطقه داشته باشیم اما از کشورمان تقریبا هیچ مسیر ترانزیتی عبور نکرده و این به این معناست که در گذشته غفلت کرده ایم که امیدواریم به کمک مجلس این نقص را دنبال کنیم.

وی افزود: در این زمینه توافقنامه و قراردادهایی با کشورهای مختلف برای ترانزیت از مسیر ترکیه، عراق، پاکستان، روسیه و اروپا امضا شده است که امیدواریم امسال و سال آینده آن را اجرا و نقشه جدید ترانزیتی را ظرف دو سه سال آینده ارائه کنیم.

تقی پور گفت: در زمینه تنظیم مقررات و حضور در مجامع بین المللی 8 هزار و 433 ایستگاه را در اتحادیه بین المللی مخابرات ثبت کرده ایم.

وی خارج کردن خاک کشورمان از سرویس 195 ماهواره را از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و افزود: این موضوع از این نظر بیشتر حائز اهمیت است که امروز حضور ماهواره ها در فضای کشورمان به چالشی فرهنگی اجتماعی تبدیل شده است و محافظت از این حوزه را از طریق مجامع بین المللی پیگیری می کنیم.

تقی پور به افزایش حضور و قدرت تاثیرگذاری در مجامع بین المللی را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه دانست و اضافه کرد: 80 درصد پیشنهادات ما در نشست های اتحادیه بین المللی مخابرات به ثمر رسیده است و در تنظیم مقررات جهانی حضور فعال داریم.

وی کسب سه کرسی مهم مطالعاتی در گروه های مطالعاتی مربوط به اتحادیه جهانی مخابرات را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه دانست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شاید برخی تصورشان این باشد که در کشورمان فقط یک اپراتور تلفن ثابت داریم درحالیکه در مناطق مختلف کشور 5 اپراتور به شکل رقابتی فعالیت دارند و خدمات عرضه می کنند.

تقی پور افزود: شمار اپراتورهای تلفن همراه در کشور 5 اپراتور و در مخابرات ماهواره ای 7 اپراتور است.
وی ایجاد ایستگاه های ثابت و سیار و کاهش فضای فرکانسی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه در 5 سال گذشته برشمرد و اضافه کرد: اکنون فضای فرکانسی کشور از نظر سیگنال های مزاحم به شدت کنترل می شود.

تقی پور با اشاره به نقش فناوری اطلاعات گفت: امروزه فناوری اطلاعات در عرصه کارآفرینی، آموزش مجازی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا، تجارت، بانکداری و دیگر عرصه ها بسیار اثرگذار است.

وی افزود: فناوری اطلاعات عرصه ای است که سرمایه گذاری در آن به سرعت بازدهی دارد و نه فقط این حوزه را فعال می کند که مجموعه اقتصاد کشور را به تحرک بیشتر وا می دارد.

تقی پور، موقعیت ممتاز بین المللی از طریق ترانزیت، ظرفیت اشتغال بالا، زمینه سازی برای تحقق دولت الکترونیک و دسترسی پژوهشگران به منابع علمی را از فرصت ها و مزیت های فناوری اطلاعات برای کشورمان  برشمرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف و تکالیف برنامه پنجم توسعه در عرصه فناوری اطلاعات گفت: مهمترین این اهداف ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که امیدواریم با اجرای برنامه ها در این زمینه و ایجاد این شبکه تا حد زیادی بتوانیم به این اهداف دست یابیم.

تقی پور اهداف فناوری اطلاعات را در پنج محور شامل توسعه زیرساخت های ارتباطی، فناوری اطلاعات، قانونی و حقوقی، محتوایی و خدماتی برشمرد.

وی نقش دولت را در این زمینه در عرصه هایی مانند آموزش مجازی، توسعه هوشمندسازی، کنترل مصرف انرژی، مراقبت های پزشکی و خدمات بانکی بیان کرد.

تقی پور، توسعه شبکه ملی اطلاعات در سه عرصه افزایش پنهای باند داخلی، افزایش ضریب امنیتی شبکه تبادل اطلاعات و امکان ارائه خدمات مختلف مخابراتی و خدمات ارزش افزوده به مردم را ضروری دانست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اتصال 37 هزار مدرسه با قابلیت دسترسی پرسرعت به شبکه ملی اطلاعات در سال 90، هوشمندسازی مدارس و اتصال همه دانشگاه های کشور به یکدیگر با پهنای باند بالا را از دستاوردهای شبکه ارتباطی کشور برشمرد.

تقی پور، پاسخگویی به خدمات کتابخانه های دیجیتال، اتصال به شبکه های علمی معتبر جهانی، و ایجاد سرویس ویدئوکنفرانس را برای همه دانشگاه ها  از دیگر دستاوردهای این شبکه بیان کرد.

وی گفت: امروزه شاهدیم که همه روزه به تعداد مراکز داده استانی افزوده می شود و خدمات دولت الکترونیک توسعه می یابد به نحوی که هزار و 876 خدمت به شکل الکترونیکی از طریق این شبکه در دستگاه های اجرایی به مردم داده می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-07-04 16:05

افزودن دیدگاه جدید