کد مطلب: 

293929

دهقانی: بیش از ۹۰ درصد دارایی شرکت‌های دانش بنیان از جنس دارایی‌های نامشهود است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌ جمهور گفت: بالای ۹۰ درصد دارایی شرکت های دانش بنیان از جنس دارایی های نامشهود است که نخست باید ارزیابی و ارزش گذاری و در ادامه تبدیل به اعتبار شوند تا شرکت‌ها بتوانند از این اعتبار برای گرفتن تسهیلات استفاده کنند.
دهقانی: بیش از ۹۰ درصد دارایی شرکت‌های دانش بنیان از جنس دارایی‌های نامشهود است

به گزارش سیتنا، رویداد «مالکیت فکری و توسعه پایدار؛ خلق آینده مشترک با نوآوری و خلاقیت» به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

روح‌الله دهقانی طی سخنانی در این رویداد با بیان اینکه توجه جدی به موضوع مالکیت فکری در شرایط امروز کشور، امری مغتنم است، اظهار داشت: اگر قرار باشد بنایی تحت عنوان بنای اقتصاد دانش بنیان ساخته شود، بی تردید، بن سازه آن موضوع مالکیت فکری است.

به گفته او، دارایی های فیزیکی از این جهت که مشهودند،  قابل اندازه گیری هستند اما اندازه گیری ارزش، اهمیت و دستاوردهای فکر انسان، کاری به غایت دشوار است.

دهقانی ادامه داد: قبل از اینکه ساختمان را بسازیم باید پی آن را بسازیم. ما سال های سال در خصوص اقتصاد دانش بنیان و توسعه شرکت های دانش بنیان کار کردیم، غافل از اینکه قبل از اینکه شرکت های دانش بنیان تاسیس شوند، باید نظامی ایجاد کنیم که از رهگذر آن بتوانیم دستاوردهای این شرکت ها را که عمدتا از جنس نامشهود است اندازه گیری و اعتبار دهی کنیم.

وی با بیان اینکه بالای ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ فناوری در دنیا از جنس نامشهود است، تصریح کرد: آنچه ارزش تولید می کند، دارایی انسانی، اختراعات، فناوری های، اقتدار و برند نام یک شرکت است. اینها است که به اصل تبدیل شدن علم به ثروت هویت می‌دهد.

دهقانی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع( مالکیت فکری) باید با سرعت بیشتری در موضوع مالکیت فکری، ارزیابی و اعتبار دهی آن، کار کنیم.

وی همچنین، به دیدار خود در سال گذشته با مدیرکل وایپو در ژنو هم گریز زد و گفت: در این دیدار توافق شد تا یک سری دوره های مشترک مورد تایید وایپو در کشور برگزار شود که به مجموعه های کارگزاری سرتیفیکیت دهد تا آنها بتوانند ارزیابی مالکیت فکری را انجام دهند. اگر ارزیابی به درستی انجام نشود، بعداً اعتبار و ساختار آن ارزش گذاری هم از بین خواهد رفت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به عزم جدی ای که در  مرکز توسعه فناورهای راهبردی و کانون مدیریت دارایی های فکری شاهد هستیم امیدوارم امسال چندین تجربه موفق را در این حوزه کسب کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-04-28 13:06

افزودن دیدگاه جدید