کد مطلب: 

292957

درخواست مایکروسافت برای رفع انحصار نرم‌افزاری کنسول‌های بازی

مدیرعامل اکس‌باکس، که تولیدکننده کنسول بازی مشهور زیرمجموعه «مایکروسافت» است، اعلام کرد می‌خواهد برای اولین بار در تاریخ بازی‌های کامپیوتری به توسعه‌دهندگان مستقل اجازه بدهد تا بدون کنترل مایکروسافت بازی‌های‌شان را در اکس‌باکس بفروشند.
درخواست مایکروسافت برای رفع انحصار نرم‌افزاری کنسول‌های بازی

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، طی چند دهه اخیر که بازی‌های کامپیوتری به یک پدیده جدی بدل شده‌اند، یکی از تمایزات آشکاری که میان بازی در کنسول‌ با رایانه وجود داشته است این بوده که کنسول‌ها، مثل «پلی‌استیشتن»، «اکس‌باکس»، و «نینتندو»، فقط به بازی‌های خودشان مجوز می‌دهند و امکان استفاده از بازی‌های دیگر را محدود می‌کنند.

اخیرا فیل اسپنسر، مدیرعامل اکس‌باکس، که تولیدکننده کنسول بازی مشهور زیرمجموعه «مایکروسافت» است، اعلام کرد می‌خواهد این محدودیت را از بین ببرد و برای اولین بار در تاریخ بازی‌های کامپیوتری به توسعه‌دهندگان مستقل اجازه بدهد تا بدون کنترل مایکروسافت بازی‌های‌شان را در اکس‌باکس بفروشند.

به گفته اسپنسر، مدل فروش بازی در کنسول‌ها «تبعیض‌آمیز» است و این مدل در روزگار معاصر بیشتر و بیشتر معنای خود را از دست می‌دهد. مدیرعامل اکس‌باکس پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نزدیک مدل ارائه بازی‌های کامپیوتری در کنسول‌ها تغییرات بنیادی بیابد و بازتر شود.

مایکروسافت در گذشته چند حرکت کوچک به سمت باز کردن اکوسیستم بازی‌های اکس‌باکس انجام داده است. این شرکت در سال 2013 به توسعه‌دهندگان مستقل اجازه داد تا بازی‌های خود برای «اکس‌باکس وان» را بدون پشتوانه یک ناشر بزرگ، که پیشتر مورد نیاز بود، منتشر کنند.

برنامه اخیر اکس‌باکس برای اجازه دادن به توسعه‌دهندگان مستقل تا بازی‌های‌شان را در بازار اکس‌باکس منتشر کنند، به طرز چشمگیری فراتر از گام‌های پیشین می‌رود و کنترل مالی و محتوایی توسط مایکروسافت را به شدت کاهش می‌دهد.

سونی و نینتندو نیز برخی سیاست‌های مشابه در قبال کنسول‌های بازی خود پیش گرفته‌اند، که منجر به انفجار انتشار بازی‌های تولیدشده توسط شرکت‌های مستقل در بازارهای آنها و بازتر شدن فضای بازی‌های کامپیوتری شده است.

افزایش نظارت دولتی بر کمپانی‌های فناوری نقش مهمی در کاهش انحصار این شرکت‌ها بر بازار داشته است. مثلا، اتحادیه اروپا تحت قانون جدید «بازارهای دیجیتال» خود شرکت «اپل» را مجبور کرد کنترل سیستم عامل مشهور خود به نام «آی.‌او.اس» برای گوشی‌های موبایل و مک‌بوک را رها کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-04-03 15:22

افزودن دیدگاه جدید