کد مطلب: 

292318

ممنوعیت فعالیت تیک‌تاک در آمریکا، در صورت عدم واگذاری!

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که در صورت نهایی شدن در مجلس سنا، می‌تواند به ممنوع شدن استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک در این کشور منجر شود.
تیک تاک

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند،با اکثریت قاطع طرحی را تصویب کرد که به بایت دنس، مالک چینی شبکه اجتماعی تیک‌تاک شش ماه فرصت می‌دهد تا زیرساخت‌های کنترلی و نظارتی خود را بفروشد و آنها را واگذار کند. در صورت خودداری از واگذاری، فعالیت تیک‌تاک در آمریکا ممنوع خواهد شد.

این طرح با حمایت هر دو حزب و با رای بالای ۳۵۲ موافق در برابر ۶۵ مخالف به تصویب رسید، با این حال، این مصوبه برای اینکه به قانون بدل شود باید در مجلس سنا نیز به تصویب برسد و پس از آن، رییس‌جمهوری آمریکا آن را امضا کند.

این طرح در حالی به تصویب رسید که شماری از کاربران و چهره‌های شناخته‎ شده در تیک‌تاک در مقابل ساختمان کنگره آمریکا دست به تظاهرات زدند. تیک‌تاک اعلام کرده که هزینه سفر آنها به واشینگتن را تقبل کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در مجلس سنا، شماری از سناتورها از رویکردی متفاوت برای تنظیم و تدونین قوانین مربوط به برنامه‌های متعلق به خارجی‌ها هستند که نگرانی‌هایی امنیتی درباره فعالیت آنها وجود دارد. چاک شومر، رهبر اکثریت سنا گفته است که سنا این قانون را بررسی خواهد کرد.

قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا بر این باورند که شرکت بایت دنس با چین در ارتباط است و براساس قوانین امنیت ملی چین موظف است که در صورت درخواست، داده‌ها و اطلاعات شخصی کاربران آمریکایی را در اختیار چین قرار دهد.

تیک‌تاک در آمریکا نزدیک به ۱۷۰ میلیون کاربر دارد و همواره اتهام دادن اطلاعات کاربران آمریکایی به دولت چین را رد کرده است.

رویترز گزارش داده که تیک‌تاک در متنی خطاب به کارمندان خود گفته است:«ما به طور خستگی‌ناپذیر برای ادامه آموزش سنا در مورد تأثیر این قانون پیشنهادی بر ۱۷۰ میلیون آمریکایی که از خدمات ما استفاده می کنند، کار می کنیم. استراتژی ما یکسان است. ما همچنان معتقدیم که بهترین راه برای رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد امنیت ملی، حفاظت شفاف و مبتنی بر قوانین آمریکا از داده‌های کاربران آمریکایی است.»

سرنوشت تیک‌تاک، به موضوعی اصلی در واشینگتن تبدیل شده است. به گفته نمایندگان مجلس بسیاری از کاربران نوجوان با دفاتر نمایندگان تماس می‌گیرند و مخالفت خود با ممنوع شدن این شبکه اجتماعی را ابراز می‌کنند.

در پی تصویب این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا، یک سخنگوی تیک‌تاک گفت پیش‌نویس این طرح به‌صورت پنهانی با سرعتی غیرعادی آماده شد و طرح به رای گذاشته شد.

او افزود: «ما امیدواریم که مجلس سنا حقایق را مدنظر قرار دهد، به رای‌دهندگان خود گوش دهد و به ابعاد اقتصادی چنین تصمیمی توجه کند. هفت میلیون شرکت اقتصادی کوچک و بیش از ۱۷۰میلیون آمریکایی از خدمات ما استفاده می‌کنند.»

گزارش شده که شماری از دموکرات‌های برجسته در مجلس نمایندگان با این طرح مخالفت کرده‌اند.

با این همه، جو بایدن، اعلام کرده است که اگر کنگره این قانون را تصویب کند، آن را امضا خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن نیز گفته است که هدف سلب مالکیت تیک‌تاک از چین است نه ممنوع کردن آن.

این در حالی است که کارزار انتخاباتی جو بایدن ماه پیش به تیک‌تاک پیوست.

دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود به دنبال ممنوع کردن تیک‌تاک و وی‌چت دیگر برنامه مهم و پرطرفدار چینی بود. اما دادگاه در سال ۲۰۲۰ با ممنوعیت فعالیت این شبکه‌ها مخالفت کرد.

با این حال، او در هفته‌های اخیر از ممنوع شدن تیک‌تاک اظهار نگرانی کرده و گفته بود چنین کاری به سود فیسبوک تمام خواهد شد.

پیش‌بینی شده که واگذاری اجباری تیک‌تاک با چالش‌های قانونی فراوانی همراه باشد.

در همین حال اعلام شد که مدیرعامل تیک‌تاک، در سفری از قبل برنامه‌ریزی شده روز چهارشنبه در ساختمان کنگره حاضر شد و با شماری از سناتورها صحبت کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-03-14 10:17

افزودن دیدگاه جدید