کد مطلب: 

292083

افزایش سرمایه گذاری چین در حوزه تکنولوژی‌های نوظهور

طبق اعلام کمیسیون نظارت و اداره دارایی‌های دولتی چین، شرکت‌های دولتی چین در سال 2023 بیش از 302 میلیارد دلار در حوزه صنایع استراتژیک نوظهور سرمایه گذاری کردند.
افزایش سرمایه گذاری چین در حوزه تکنولوژی‌های نوظهور

به گزارش سیتنا، طبق آمار اعلامی، طی سه سال 2021 تا 2023، کشور چین به میزان 106 میلیارد دلار در بخش مدارهای مجتمع سرمایه گذاری داشته است.

همچنین شرکت های دولتی چین طی سال 2023 میلادی، بیش از 302 میلیارد دلار در حوزه صنایع استراتژیک نوظهور هزینه کردند. این آمار در حالی است که مشکلات اقتصادی ناشی از بحران مسکن، خروج سرمایه خارجی و کسری بودجه دولت های محلی همچنان پابرجاست. چین با تکیه بر مزیت های خود در محیط پویای توسعه تکنولوژی‌های نوظهور، در پی تحقق هدف خوداتکایی در حوزه فناوری و نوآوری و رفع موانع و محدودیت های داخلی و خارجی است.

طبق اعلام کمیسیون نظارت و اداره دارایی‌های دولتی چین SASAC شرکت های دولتی چین در سال 2023 بیش از 302 میلیارد دلار در حوزه صنایع استراتژیک نوظهور سرمایه گذاری کردند. با تبدیل شدن تکنولوژی به کلید واژه اصلی در رقابت استراتژیک چین و ایالات متحده طی سه سال گذشته، استفاده از ظرفیت شرکت های دولتی چین مانند بسیج امکانات و نیروی انسانی، استفاده از دارایی‌های قابل توجه- 11700 میلیارد دلار دارایی تا پایان سال 2022- و بهره برداری از توانایی همکاری با شرکت های کوچک و متوسط نقشی مهم در خودکفایی چین در حوزه فناوری دارد.

طبق متن برنامه چهاردهم توسعه چین از سال 2021 تا 2025، طی این دوره «خودکفایی فناوری به عنوان رکن استراتژیک در توسعه ملی چین تبدیل خواهد شد»؛ بر همین اساس و براساس گزارش موسسه CSIS، در دوره سه ساله از 2021 تا 2023 چین در مجموع 106 میلیارد دلار در بخش مدارهای مجتمع سرمایه گذاری داشته که علاوه بر سوبسیدهای ارائه شده از سوی دولت است.

علی رغم روند کاهشی در رشد اقتصادی، بحران مسکن، اثرات اجرای سیاست کوید صفر و کسری بودجه دولت های محلی، هزینه‌های دولت چین در بخش خودکفایی تکنولوژی به عنوان بخش اصلی در سیاست چرخه دوگانه، از نقش تعیین کننده این بخش در هرم فکری دولت این کشور حکایت دارد. این در حالی است که بسته حمایتی دولت آمریکا در بخش مدارهای مجتمع طی پنج سال، تنها 50 میلیارد دلار تعیین شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-03-09 13:12

افزودن دیدگاه جدید