کد مطلب: 

289876

لزوم استفاده از توان تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حوزه هوش مصنوعی

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، گفت: با تصویب سند ملی هوش مصنوعی باید کنشگران اثرگذار در بخش خصوصی به درستی شناسایی و از تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری این حوزه استفاده شود.
لزوم استفاده از توان تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حوزه هوش مصنوعی

دکتر داوود ادیب، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون تصویب سند ملی هوش مصنوعی، گفت: اینکه با تصویب این سند، اقدامات اجرایی مناسبی صورت پذیرد، می‌تواند اثر بخش باشد. چون ما سند‌های زیادی در کشور داریم که نتیجه بخش نبوده و بودجه‌های کلانی در آن خصوص از بین رفته است. در کنار این موضوعات، این یک واقعیت است که در رابطه با تکنولوژی‌های جدید جریان بزرگی راه افتاده است که کشور‌های توسعه با آن همگام و هم مسیر شده‌اند و متأسفانه ما عقب افتاده‌ایم.

وی ادامه داد: Chat GPT به عنوان یکی از سازه‌های هوش مصنوعی تحولات قابل توجهی را در موتور‌های جست‌وجو ایجاد کرده است. حدود سه سال پیش، دولت امارات وزارت هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرد و اولین وزیر هوش مصنوعی دنیا در آنجا منصوب شده است. هند، عربستان و امارات بسیار با انگیزه در داووس حضور داشته‌اند، ولی اثری از ما در این رویداد‌ها و رویداد‌های مشابه جهانی نبوده است، بنابراین اگر پیشران‌های توسعه هوش مصنوعی به درستی به کار گرفته شوند و تصمیماتی از بخش دولتی خارج و به بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط با آن‌ها سپرده شود، می‌توان انتظار اثربخشی قابل توجهی را از تدوین و اجرای این سند پیش‌بینی کرد.

ادیب گفت: به عبارتی دیگر اگر این سند با یک برنامه‌ریزی استراتژیک مناسب و سپس با یک برنامه‌ریزی عملیاتی قابل اجرا، نهادینه شود و اگر از بخش‌های خصوصی در ترکیب شورا به نحو درستی و نه گزینشی جهت‌دار استفاده شود، می‌تواند زمینه ساز بستر فناوری‌های نوین در کشور شود؛ از این‌رو با این سند به استقبال پذیرش فناوری‌های روز دنیا رفته و به آن‌ها نزدیک می‌شویم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که عدم پذیرش فناوری‌های نوین، اصرار به تفکرات سنتی، بی‌توجهی به روند‌های توسعه و شبکه‌سازی جهانی، کشور را در چند سال آینده دچار فرسایش و انزوای ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک می‌کند، پس بدیهی است که این روند به عقب‌ماندگی کشور از توسعه منجر و برنامه هفتم توسعه محقق نخواهد شد.

وی گفت: سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشورمان در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی که از سال ۱۳۸۴ و در قالب چهار برنامه توسعه پنج ساله است، این هدف‌گذاری را کرده است که کشورمان در سال ۱۴۰۴ به رتبه اول منطقه تبدیل شود. ما امروزه نیازمند توسعه نظام‌مند و پایدار هستیم، مقایسه شاخص‌های توسعه کشورمان با میانگین جهانی به طور قابل توجهی معنی‌دار است و مبین این موضوع است که در ۱۸۶ شاخص از مجموع ۳۷۳ شاخص توسعه بیش از ۱۰ نمره، پایین‌تر از میانگین جهانی قرار گرفته و فقط در ۴۴ شاخص بیش از ۱۰ نمره بالاتر از میانگین جهانی قرار گرفته‌ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران  گفت: این موضوع نگران کننده است که در مقایسه با میانگین جهانی در ۲۶۲ شاخص از ۳۷۳ شاخص توسعه، پایین‌تر از میانگین جهانی هستیم و این موضوع نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب کشورمان در توسعه در مقایسه با سایر کشورهاست از این‌رو که باید در راستای بهبود آن اقدام کنیم.

وی در پایان پیرامون موارد مورد اهمیت در سند ملی هوش مصنوعی، اظهار کرد: در مرحله اول باید کنشگران واقعی پیش‌رو و اثرگذار در بخش خصوصی به درستی شناسایی و از تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری استفاده شود. درگیر کردن ساختار‌های بوروکراتیک دولتی در این شورا، همان طور که در اقدامات دیگر هم شاهد بوده‌ایم به نظر می‌رسد کارا و مفید نبوده و تجربه‌های تلخ شورا‌ها و مراکز ملی دیگر را تکرار خواهد کرد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2024-01-13 10:14

افزودن دیدگاه جدید