کد مطلب: 

293907

دستاوردهای راهبرد فناوری و صنعتی پنج سال اخیر ترکیه

بر اساس راهبرد فناوری و صنعتی پنج سال اخیر ترکیه، بسترهای لازم برای تحول دیجیتالی در بخش های صنعتی، امور مالی و بازرگانی و فن آوری‌های 5G، زندگی هوشمند و محصولات و تکنولوژی های سالم، ماشین آلات سیار و تکنولوژی های وابسته و استراتژی استفاده از هوش مصنوعی ملی فراهم می شود.
دستاوردهای راهبرد فناوری و صنعتی پنج سال اخیر ترکیه

به گزارش سیتنا، اهم دستاوردهای برنامه راهبرد فناوری و صنعتی ترکیه در پنج سال اخیر از سال 2019 میلادی الی 2023 میلادی که در چارچوب تحول صنعتی فناوری محور در این کشور شکل گرفته و از سوی دولت مورد حمایت همه جانبه قرار گرفته است به شرح ذیل می‌باشد:

طبق این برنامه، در سال 2022 میلادی تعداد محصولات صنعتی که از سوی دولت جهت تولید در داخل حمایت می‌شد 50 محصول بود که قرار است در سال جاری به 60 محصول، در سال 2025 به 70 و در سال 2026 میلادی به 80 محصول صنعتی برسد.

بر اساس این راهبرد، بسترهای لازم برای تحول دیجیتالی در بخشهای صنعتی ، امور مالی و بازرگانی و فن آوری‌های 5G ، زندگی هوشمند و محصولات و تکنولوژیهای سالم، ماشین آلات سیار و تکنولوژیهای وابسته و استراتژی استفاده از هوش مصنوعی ملی فراهم شود.

در این دوره پنج ساله، سهم صنعت تولید از تولید ناخالص داخلی (GDP) از 18.3 درصد به 22.1 درصد افزایش یافت. صادرات کشور در سال 2023 میلادی به 241 میلیارد دلار رسید که از هدف 210 میلیارد دلاری سال  2030  نیز فراتر رفته است.

تعداد یونیکورن‌های (استارت‌آپ‌های فناوری با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) ترکیه که «Turcorn»  نیز نامیده می‌شوند، به هفت مورد افزایش یافته و سرمایه‌گذاری سالانه در کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵ میلیارد دلار بالغ شد.

در چارچوب برنامه استراتژی‌های تکنولوژیک و صنعتی پنج سال اخیر ، پروژه‌های مختلفی از فناوری پیشرفته تا تحول دیجیتال، از سرمایه انسانی تا زیرساخت انجام شد. در سال گذشته، اولین تحویل خودروی ملی به نام  TOGG که از مهمترین موضوعات تحت عنوان "فناوری بالا و نوآوری" است، انجام شد.

به منظور تقویت زیرساخت های برق رسانی در استفاده از خودروهای برقی ، دولت از 20 شرکت برای تاسیس 1572 ایستگاه شارژ سریع حمایت کرد.  به این ترتیب، ترکیه به کشوری پیشگام در ایجاد زیرساخت های شارژ در اروپا تبدیل می‌شود.

در چارچوب برنامه استراتژی‌های تکنولوژیک و صنعتی پنج سال اخیر ، پروژه‌های مختلفی از فناوری پیشرفته تا تحول دیجیتال، از سرمایه انسانی تا زیرساخت انجام شد.ر

در چارچوب اجرای "برنامه فضایی ملی"،  اولین ماموریت فضایی کشور توسط یک فضانورد ترک صورت گرفت. دولت با اجرای برنامه‌های «حرکت صنعتی متمرکز بر فناوری» و «تحول دیجیتال و حرکت صنعتی» از 182 طرح مختلف با ارزش افزوده بالا حمایت کرد.

در سال 2021 میلادی، پروژه "منطقه صنعتی سبز" که برای دستیابی به یک صنعت پایدار و در سال 2023 میلادی پروژه " صنعت سبز ترکیه" با حمایت و تامین مالی از سوی بانک جهانی آغاز شد.

تقویت اکوسیستم سرمایه انسانی و کارآفرینی و نیز تشویق جوانان به فعالیت در بخش علم و فناوری سبب شد تا تعداد درخواست جوانان برای شرکت در مسابقات علمی و فناوری در نمایشگاه بین المللی علوم تکنولوژی و فناوری موسوم به تکنو فستTEKNOFEST که در سال 2018 میلادی 20 هزار مورد بود، در سال 2023 میلادی به بیش از یک میلیون مورد برسد. برنامه جذب استعدادهای بین المللی نیز اجرا شد و بر اساس آن در سال 2022 میلادی به بیش از دو هزار نفر خارجی دارای مدرک دکترا مجوز کار داده شد.

در سال 2020 میلادی برای تقویت جوانان خلاق در حوزه‌های صنعتی و فن آوری و حمایت مالی آنها در اجرای پروژه‌های مرتبط، صندوقی تحت عنوان «صندوق فناوری و نوآوری» با سرمایه 475 میلیون لیر ایجاد شد. برنامه ای تحت عنوان TURCORN 100  (استارت‌آپ‌های فناوری با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) در حوزه مورد نظر راه اندازی شد و تعداد استارت‌آپ‌هایی که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی درخواست داده‌ شد پنج برابر افزایش یافت.

در راستای اجرای برنامه استراتژیهای تکنولوژیک و صنعتی پنج سال اخیر ترکیه،  تعداد مراکز لجستیک به 13 مرکز افزایش یافت. تاسیس انستیتوی هوش مصنوعی TÜBİTAK BİLGEM، انتشار سند ملی استراتژی هوش مصنوعی و ایجاد پلتفرم هوش مصنوعی در بخش صنایع دفاعی از جمله گام های برجسته ترکیه در زمینه هوش مصنوعی بود.

تبیین استراتژی ‘’ راهبرد بهره وری انرژی 2030 و دومین برنامه عملی بهره وری انرژی در سطح ملی ‘’ از جمله اقدامات انجام شده در پنج سال گذشته می‌باشد. گام های برداشته شده در راستای اجرای برنامه استراتژیهای تکنولوژیک راه را برای پروژه‌های جدید در صنعت ملی و حرکت های فناوری هموار ساخت و ترکیه قصد دارد در دوره جدید که از سوی دولتمردان این کشور «قرن ترکیه» خوانده می‌شود، با تمرکز بر پروژه‌های تکنولوژیک و صنعتی با ارزش افزوده بالا نسبت به افزایش تولید محصولات های تک اقدام نموده و صادرات خود را بیش از پیش در بازارهای بین المللی افزایش دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-04-28 09:51

افزودن دیدگاه جدید