کد مطلب: 

288936

کاهش آسیب‌های جاده‌ای با بهره‌گیری از راهکارهای فناورانه دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌ جمهور از تعریف و اجرای برنامه ملی کاهش آسیب‌ها و تلفات جاده‌ای با استفاده از راهکارهای فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.
کاهش آسیب‌های جاده‌ای با بهره‌گیری از راهکارهای فناورانه دانش‌بنیان‌ها

به گزارش سیتنا، هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سرتیپ کمال هادیان‌فر، رییس پلیس راهور فراجا گشایش یافت.

دهقانی در مراسم افتتاح این رویداد که با امضای توافق‌نامه همکاری در راستای کاهش آسیب‌های جاده‌ای همراه بود با اشاره به به نقش و اهمیت بالای راه‌های ایمن در توسعه و رونق اقتصاد گفت: امیدوارم حوزه حمل و نقل که نقشی کلیدی در توسعه اقتصاد کشور ایفا می‌کند، با ایمن‌ شدن به کمک راه‌کارهای فناورانه نوآورانه دانش‌بنیان‌ها، زمینه‌ساز رونق بیش از پیش اقتصاد کشور شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این‌که ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌های جاده‌ای علاوه بر ضرورت‌های اقتصادی، دارای الزامات و پیوست های اجتماعی و از جنس مساله سرمایه‌های مغزافزاری است، ادامه داد: آسیب های جاده‌ای یک کلان مساله است که ابعاد، آسیب ها و اثرات آن بیش‌تر و فراتر از چیزی است که در آمارها دیده می شود. 

دهقانی با بیان این‌که پیامدهای این مساله تنها در اقتصاد، تولید ناخالص داخلی و زیرساخت‌ها خلاصه نمی‌شود، ادامه داد: حوادث جاده‌ای علاوه بر آسیب‌هایی که به زیرساخت‌ها و اموال عموم مردم وارد می‌کند، نه تنها آسیب‌های مالی را به خانواده‌ای تحمیل می‌کند دربردارنده پیامدها و آسیب‌های روحی و درگیر شدن یک یا چند عضوی از خانواده با عواقبی جبران‌ناپذیر است. آسیب‌هایی که ساحت جامعه را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.‌ وقع بیماری، نقض عضو و یا فوت عضوی از خانواده ناشی از حوادث جاده‌ای، عواقب و پیامدهای عمیقی را برجای می‌گذارد که اگرچه ممکن است در آمارها مشهود نباشند و به چشم نیایند اما سال های سال مضرات و پیامدهای جبران ناپذیر خود را بر جای می‌گذارند.

وی افزود: در اثر حوادث جاده ای نیروهای نخبه، توانمند و ارزنده‌ای را از دست داده‌ایم که هرکدام از آنان ثمره دهه‌ها سال تلاش، سرمایه گذاری و پرورش بوده و هرکدام سرمایه‌های تکرار ناپذیری در حوزه خود به شمار می‌رفته‌اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با تاکید بر این که کاهش آسیب‌های جاده‌ای یک‌ضرورت ملی است که می‌باید در قالب یک برنامه کلان ملی و با مشارکت همه دستگاه‌ها، شتابان پیگیری شود، ادامه داد: باید دستگاه‌های ذی‌ربط این موضوع را در دستور کار و اولویت‌های اصلی و راهبردی خود قرار دهند که جاده‌ها ایمن شوند و حوادث کاهش بیابد تا شاهد حفظ سرمایه‌های مادی و انسانی باشیم.

دهقانی با اشاره به انعقاد توافق‌نامه‌ای برای اجرای برنامه ملی کاهش آسیب‌های جاده‌ای با نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: معتقدم امروز مهم‌ترین، ارزان‌ترین و کارآمدترین راهکارها برای حل این مساله و سایر مسایل مبتلابه جامعه، راهکارهای فناورانه هستند. حل مشکلات جاده‌ای صرفا در رفع نقاط حادثه خیر خلاصه نمی شود بلکه پیشگیری از وقوع حادثه، بررسی و تحلیل‌های عواقب حادثه و شناخت ابعاد آن پس از وقوع را در بر می‌گیرد. راهکارهایی که شرکت‌های دانش‌بنیان در ارائه آن‌ها توانمند هستند.

وی با اشاره به اجرای برنامه ملی راهکارهای دانش‌بنیان برای کاهش آسیب‌های جاده‌ای با عزم جدی وزارت راه و شهرسازی و حمایت و هماهنگ‌کنندگی معاونت علمی افزود: امید داریم در معاونت علمی به عنوان یک دستگاه هماهنگ کننده بتوانیم شرکت های دانش بنیان را که امروز به بیش از ۱۰ هزار شرکت رسیده اند به سمت کاهش آسیب های جاده ای و بهبود وضعیت حمل و نقل هدایت کنیم.

دهقانی در پایان ابراز امیدواری کرد که همگام با نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، این برنامه هم با قوت ادامه پیدا کند و بتوان به صورت فصلی گزارش‌های پیشرفت این برنامه را به مردم ارائه کرد.

گفتنی است هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با مشارکت بیش از ۸۵ شرکت دانش‌بنیان و فناور در کنار سایر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، از امروز تا ۲۹ آذرماه در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-12-19 11:59

افزودن دیدگاه جدید