کد مطلب: 

288698

مشروح گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت با سیتنا: پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها لازمه توسعه صنعت در آینده است

مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت، گفت: با توجه به تکنولوژی روز دنیا، پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها که لازمه توسعه صنعت ارتباطات در آینده است به درستی توسط دولت سیزدهم در کشور کلید خورد.
صیدی - مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت

مهندس علیرضا صیدی، مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت پیرامون روند توسعه و پیشبرد پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها با سیتنا به گفت‌وگو نشسته است که مشروح آن به قرار ذیل است:

پروژه توسعه شبکه فیبرنوری لازمه توسعه صنعت در آینده است

صیدی پیرامون لزوم توسعه پروژه شبکه فیبرنوری در کشور، گفت: همه جای دنیا بیشترین ترافیک مصرفی در شبکه ثابت است، یعنی 70 تا 80 درصد بر روی شبکه ثابت و 20 تا 30 درصد بر روی شبکه همراه است، اما در ایران این نسبت از سال‌های گذشته برعکس بوده است.

وی ادامه داد: تعرفه‌های همراه و ثابت و بدون تغییر ماندن تعرفه‌ها در صنعت ارتباطات از دلایل این موضوع است که باعث شده سرمایه گذاری لازم در حوزه شبکه ثابت انجام نشود و این اتفاق رخ دهد.

مدیرعامل مبین نت، اظهار کرد: در دولت سیزدهم وزیر ارتباطات از ابتدای دولت این برنامه‌ریزی را داشتند که میزان استفاده از شبکه ثابت و همراه برعکس شود؛ یعنی 70 درصد ترافیک شبکه به سمت شبکه ثابت و 30 درصد به سمت شبکه همراه سوق یابد که این موضوع نیاز به تحول در صنعت ارتباطات کشور داشت و زیرساخت های لازم مهیا نبود.

وی ادامه داد: در همین راستا، به درستی پروژه فیبرنوری که لازمه توسعه صنعت ارتباطات در آینده است در کشور کلید خورد و با توجه به تکنولوژی روز که در دنیا و ایران مطرح است و نیاز به شبکه هم روزافزون می‌شود و همچنین بحث هوشمندسازی و 5G که نیاز به پروژه فیبر دارد، این پروژه مطرح شد. شرکت مبین نت هم برای آنکه بتواند نقش خود را در این حوزه ایفا کند و سرویس‌های متنوعی به مشترکین خود ارائه دهد، باید در این حوزه نقش ایفا می کرد.

صیدی به سیتنا خاطرنشان کرد: تبدیل پروانه اپراتورهای ثابت به UNSP مطرح بود تا هر اپراتوری بتواند نقش خود را در این حوزه ایفا کند ولذا مبین نت هم که یکی از بزرگترین اپراتورهای سرویس ثابت در کشور است، برای تکمیل سبد ارتباطی خود در این حوزه حضور یافت تا هم بتواند پروانه را دریافت کند و هم به مشترکین سازمانی و دیگر مشتریان خود پاسخ ارتباطی لازم را ارائه دهد.

باید به موازات توسعه شبکه فیبرنوری، توسعه محتوایی نیز انجام شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت پیرامون چالش های پیش‌روی توسعه شبکه فیبرنوری در کشور، گفت: یکی از چالش‌های پروژه فیبرنوری این است که باید نیاز کاربران شبکه افزایش پیدا کند و این نیاز هم زمانی افزایش می‌یابد که استفاده کاربر از شبکه افزایش یابد.

وی، ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های ما در این پروژه، محتوای مناسب برای فیبر است که اگر اپراتورها صبر می‌کردند این محتوا آماده شود تا بعد شبکه را گسترش دهند، ممکن بود با خطا مواجه شوند ولذا تصمیم بر این شد که شبکه گسترش یابد تا نیاز نیز افزایش پیدا کند و این شبکه بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

صیدی، افزود: از طرفی مشوق‌های لازم را به مردم ارائه می‌دهیم تا از شبکه استفاده کنند و دولت هم مشوق‌هایی به اپراتورها در توسعه شبکه فیبر داده است تا شبکه گسترش یابد.

مدیرعامل مبین نت، خاطرنشان کرد: محتواهای لازم برای ارائه سرویس، مهمترین چالش است و در دنیا بیشترین استفاده در شبکه پرسرعت بحث ویدیو و گیم است که در ایران به وفور این موضوع را نداریم و لذا به موازات توسعه شبکه، باید توسعه محتوایی هم در کشور انجام شود و هرچه نیاز مردم بیشتر شود، پهنای باند بیشتر می‌شود و اپراتور هم هزینه‌های خود را جبران می‌کند.

مشروح گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت با سیتنا: پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها لازمه توسعه صنعت در آینده است

اختلاف تعرفه اینترنت ثابت و همراه باعث انتقال کاربران به شبکه ثابت می‌شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت با بررسی میزان اختلاف تعرفه سرویس اینترنت ثابت و همراه در دنیا و ایران و ترغیب مردم به استفاده از شبکه ثابت، گفت: وقتی شما بخواهید الگوی 70 به 30 که میزان استفاده از اینترنت ثابت و همراه در دنیا است را با هم برعکس کنید، باید شبکه ثابت این ظرفیت را داشته باشد، اما این ظرفیت تا کنون در کشور وجود نداشته و با توسعه پروژه فیبرنوری در حال پیش روی است، لذا پس از اجرای این ظرفیت، به دنبال اصلاح تعرفه می‌رویم.

وی، ادامه داد: مشخص است زمانی که کاربری با همان بسته‌ و حجمی که اینترنت همراه خریداری می‌کند، بتواند کار خود را انجام دهد، دیگر سراغ شبکه ثابت نمی‌رود؛ با وجود آنکه هم قیمت هم باشند، ولی اگر اختلاف قیمت قابل توجه باشد کاربر زمانی که در معرض دسترسی به شبکه ثابت قرار گیرد ترجیح می‌دهد از اینترنت ثابت استفاده کند.

صیدی، اظهار کرد: اختلاف قیمت وقتی بالا باشد، کاربر از شبکه موبایل خارج شده و از ثابت استفاده می‌کند، اما این اختلاف تعرفه با وجود آنکه در دنیا وجود دارد، اما در ایران این اختلاف اندک است و در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برنامه های برای اصلاح تعرفه دارد که اجرای آن کمی زمان بر است تا کامل عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت مبین نت، خاطرنشان کرد: طی سال های مختلف شبکه ثابت به صورت کامل پاسخگوی نیاز مردم نبوده و الان باید این شبکه را گسترش دهیم تا پاسخگوی نیاز مردم باشد و انتظار داشته باشیم که مردم از شبکه ثابت به جای شبکه موبایل استفاده کنند.

تکمیل بسته‌های ارائه شده به مشتریان با گسترش شبکه فیبرنوری

مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت پیرامون اعطای پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP به تعدادی از اپراتورها به سیتنا، گفت: شرکت‌های FCP که در حوزه ثابت کار می کردند و غیر وایرلسی بودند وقتی این پروانه را می گیرند، باید به سمت فیبر هم بروند، اما مبین نت به دلیل آنکه پروانه ثابت وایرلسی را داشته، باید به سمت گسترش فیبر هم برود.

وی، ادامه داد: مبین نت حدود 550 هزار مشترک وایرلس دارد که از سیم کارت های وایرلس خودمان خدمات دریافت می کنند و بیش از 40 هزار نود سازمانی داریم که از ما سرویس می‌گیرند و اگر بخواهیم محصولاتمان را در آینده با این پروانه UNSP کامل کنیم، با پروژه فیبر می‌توانیم سرویس جدید به مشتری‌های سازمانی ارائه دهیم و بسته خود را برای مشتریان کامل کنیم.

مشروح گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت با سیتنا: پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها لازمه توسعه صنعت در آینده است

تعامل با شهرداری‌ کلان‌شهرها از چالش‌های پروژه فیبرنوری است

مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت پیرامون چالش‌های موجود در پروژه فیبرنوری به سیتنا گفت: در عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری یکی از چالش‌های موجود بحث تعاملات با شهرداری ها است که در شهرهای کوچک در حال رفع است و پروژه پیش می‌رود، اما در کلان شهرها هنوز بحث داریم و با حمایت‌هایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام می‌دهد، امیدواریم این مشکلات رفع شود.

وی، اظهار کرد: چالش بعدی بحث تعرفه ها و محتوای قابل ارائه در شبکه به مردم است که اپراتورها اقداماتی انجام داده‌اند، بنابراین از جمله چالش های آینده این پروژه، دو بحث تعرفه و محتوا خواهد بود.

استفاده از فیبرنوری در شبکه، انگیزه سارقین را از بین می‌برد

مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت پیرامون کاهش سرقت‌ از شبکه با جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی، گفت: با استفاده فیبرنوری در شبکه، انگیزه سارقین از بین می‌رود؛ چراکه در شبکه مسی انگیزه سرقت ایجاد می‌شود چون که قیمت مس در ایران و دنیا بالا می‌رود ولذا انگیزه سارقین بیشتر می‌شود، ولی سرقت فیبر، برای سارقین به صرفه نیست.

مشروح گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت با سیتنا: پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها لازمه توسعه صنعت در آینده است

کانال کشی شبکه فیبرنوری به الزامات پروانه ساختمان تبدیل شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت پیرامون اصلاح مقررات ساختمان و الزام سازندگان به کانال کشی مختص فیبرنوری در داخل ساختمان‌ها به سیتنا، گفت: استانداردهایی که نظام مهندسی ساختمان در حال حاضر برای ساختمان ها در نظر گرفته، در بحث کابل کشی داخل ساختمان و سیم مسی است و تمام پیمانکاران این حوزه کمتر به شبکه فیبر داخل ساختمان توجه می‌کنند، ولی سیم برق و تلفن و سیم مسی استاندارد دارد و لذا باید در ساختمان‌ها استاندارد سیم مسی به فیبر تبدیل شود و در نتیجه هزینه کمتری برای ساختمان دارد و در آینده مشکل ارتباطی هم وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با سازمان نظام مهندسی ساختمان در حال مذاکره هستیم تا این موضوع قانونمند شود و در پروانه ساختمان یکی از الزامات، شبکه فیبر استاندارد در داخل ساختمان باشد تا در آینده و با توسعه شبکه فیبر، مردم مشکل کابل کشی در ساختمان نداشته باشند.

حمایت دولت از اپراتورها برای توسعه شبکه ثابت در مناطق کم‌برخوردار بسیار موثر است

مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت پیرامون یارانه دولت به اپراتورها برای توسعه پروژه فیبرنوری هم به سیتنا، گفت: اقدامی که دولت برای حمایت از ایجاد شبکه ثابت در کشور انجام داد، کار بزرگی بود که در مرحله نخست، برای توسعه در مناطق کم برخوردار و مناطق کوچک می‌تواند موثر باشد.

وی، ادامه داد: در کلانشهرها برای توسعه شبکه استاندارد مورد نظر سازمان [تنظیم مقررات] مشوق وجود ندارد، ولی در شهرهای کوچک و کم برخوردار این مشوق وجود دارد و تا حدودی هزینه های اپراتور را پوشش می دهد، ولی اگر ادامه این راه با اصلاح تعرفه ها و افزایش محتوای مورد نیاز مردم اتفاق نیفتد، می‌تواند یکی از چالش های آینده حوزه فیبر باشد.

مشروح گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت با سیتنا: پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها لازمه توسعه صنعت در آینده است

مبین‌نت دومین اپراتور از لحاظ تعداد تعهد پوشش شبکه فیبرنوری است

علیرضا صیدی، پیرامون میزان تعهد این اپراتور در تکمیل پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها هم به سیتنا، گفت: تعهد ما ایجاد پوشش فیبرنوری برای سه میلیون خانوار و کسب‌وکار در کشور است و همان‌طور که می‌دانید سیاست وزارت ارتباطات توسعه شبکه در حد پوشش بوده که مبین‌نت دومین اپراتور از لحاظ تعداد تعهد پوشش است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما وارد این پروژه شده‌ایم، باید در استان‌های مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان، خوزستان و چهار کلان‌شهر، طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات، عملیات شبکه‌سازی را انجام دهیم که در ده شهرستان تقریبا این مرحله را عملی کرده‌ایم.

مدیرعامل مبین‌نت اظهار کرد: در استان مازندران، شهر بابلسر تقریبا به مرحله بهره‌برداری فیبر نوری رسیده‌ایم، در شهر ساری شبکه‌سازی آغاز شده و در استان آذربایجان شرقی هم شبکه‌سازی شهر باسمنج در حال اتمام است تا به بهره‌برداری کامل برسد. در شهر مراغه پروژه عملیاتی فیبر نوری شروع شده و در شهر اردبیل نیز برای آغاز عملیات اجرایی پروژه در حال مذاکره هستیم. همچنین در کردستان نیز در حال امضای قرارداد با شهرداری‌ هستیم.

صیدی افزود: یکی از چالش‌های اصلی این پروژه، قراردادها با شهرداری‌ها است که با همکاری‌های وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات این مشکلات در حال رفع شدن است. در سه کلان‌شهر کرج، اهواز و اصفهان اگر مشکلاتمان با شهرداری‌ها برطرف شود، عملیات اجرایی پروژه در این کلان‌شهرها را نیز آغاز می‌کنیم. این تعهدات سه‌ساله است و فرایند پیش‌روی پروژه در مقاطع سالانه مشخص شده است.

سرویس فایبرلینک مبین نت ارتباطی به تعهد ما در طرح فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها ندارد

وی در ادامه به سیتنا گفت: مبین‌نت به‌عنوان اپراتوری که در آستانه ۱۵ سالگی فعالیت خود در حوزه اینترنت ثابت قرار دارد و در حال حاضر نیز بنابر سوابق قبلی مشارکت خود با شهرداری و مخابرات ایران دارای شبکه فیبرنوری در نقاط مختلفی از جمله حدود ۲۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری در سطح شهر تهران را داراست، تصمیم گرفت که از زیرساخت موجود خود جهت سرویس‌دهی به مشترکین استفاده نماید. بر این اساس سرویس ویژه‌ای را تحت عنوان «سرویس فایبرلینک» جهت سرویس‌دهی به برج‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری بالای ۵۰ واحد ارائه کرد.

وی ادامه داد: مبین‌نت همچنین در برخی نقاطی که پوشش فیبر زمینی در مرحله عملیات اجرایی بوده و هنوز این سرویس به صورت کامل راه‌اندازی نشده‌است، به‌صورت موقت از طریق تجهیزات رادیویی به ارائه محدود سرویس به مشترکین برج‌ها می‌پردازد تا به موازات و پس از نهایی شدن عملیات اجرایی، به تمام مشترکین آن مجتمع‌ها سرویس‌دهی نماید. در این راستا مشوق‌ها و تخفیف‌هایی به ساکنان برج‌ها و مجتمع‌های متقاضی ارائه کردیم که آن‌ها بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر به سرویس دسترسی پیدا کنند.

وی به سیتنا گفت: از سویی با توجه به اینکه مبین‌نت به این موضوع واقف بود که باید وارد فضای اپراتوری فیبر نوری شود، پروژه‌ فایبرلینک را آغاز کرد تا بتواند زنجیره ارائه سرویس فیبرنوری خود از بحث خدمات امور مشتریان گرفته تا بازاریابی را تکمیل کند تا مقدمه‌ای برای ورود به حوزه FTTH باشد.

مشروح گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت با سیتنا: پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها لازمه توسعه صنعت در آینده است
 
صیدی ادامه داد: لازم به ذکر است این سرویس کاملا از سه میلیون تعهد مبین‌نت در پروژه ملی فیبر نوری مجزا بوده و بر اساس شرط سازمان تنظیم مبنی بر داکت‌کشی هفت کاناله، این سرویس شامل آن نمی‌شود. در واقع پروانه UNSP مبین‌نت و مشوقی که سازمان برای اپراتورها در نظر می‌گیرد، فقط برای شبکه‌سازی و مطابق با استانداردهای سازمان تنظیم است؛ این استانداردها سخت‌گیرانه است و اگر آن‌ها را رعایت نکنیم مشوقی هم دریافت نمی‌کنیم.

 مدیرعامل مبین‌نت در انتهای گفت‌وگو به سیتنا گفت: در مجموع چون ما دارای شبکه فیبر هستیم و شبکه‌سازی قبلا انجام شده، می‌توانیم به‌طور موقت به برخی از مشترکین از شبکه فیبر خود سرویس‌دهی کنیم و برای آن مشوقی هم نداریم. البته ما پس از انجام عملیات اجرایی استاندارد و دریافت تاییدیه سازمان تنظیم می‌توانیم مشترکین فعلی خودمان را به شبکه استاندارد سازمان تنظیم منتقل کنیم. در کل اپراتور مبین‌نت تا این لحظه به مرحله استفاده از مشوق دولت نرسیده است؛ چراکه نهایی شدن پوشش هنوز محقق نشده و پس از این مراحل، به مرحله دریافت مشوق در مناطق کم‌برخوردار می‌رسیم و این موضوع ارتباطی با پروژه پیشین ندارد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید.

بخش اول گفت‌وگو: پروژه توسعه شبکه فیبرنوری لازمه توسعه صنعت در آینده است

بخش دوم گفت‌وگو: باید به موازات توسعه شبکه فیبرنوری، توسعه محتوایی نیز انجام شود

بخش سوم گفت‌وگو: اختلاف تعرفه اینترنت ثابت و همراه باعث انتقال کاربران به شبکه ثابت می‌شود

بخش چهارم گفت‌وگو: تکمیل بسته‌های ارائه شده به مشتریان با گسترش شبکه فیبرنوری

بخش پنجم گفت‌وگو: تعامل با شهرداری‌ کلان‌شهرها از چالش‌های پروژه فیبرنوری است

بخش ششم گفت‌وگو: استفاده از فیبرنوری در شبکه، انگیزه سارقین را از بین می‌برد

بخش هفتم گفت‌وگو: کانال کشی شبکه فیبرنوری به الزامات پروانه ساختمان تبدیل شود

بخش هشتم گفت‌وگو: حمایت دولت از اپراتورها برای توسعه شبکه ثابت در مناطق کم‌برخوردار بسیار موثر است

بخش نهم گفت‌وگو: تعرفه‌های صنعت ICT همگام با تورم رشد نکرده است؛ این چالش با حمایت دولت رفع می‌شود

بخش دهم گفت‌وگو: سرویس فایبرلینک مبین نت ارتباطی به تعهد ما در طرح فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها ندارد

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-12-13 11:09

افزودن دیدگاه جدید