کد مطلب: 

282404

لزوم دقت نظر سازمان‌های بزرگ به امنیت سایبری، همراه با امنیت شبکه

مدیرعامل شرکت امن افزار گستر شریف، معتقد است: در سازمان‌های کوچک وجود امنیت شبکه ضروری است، اما امنیت سایبری الزامی نیست؛ در حالی که در سازمان‌های بزرگتر علاوه بر وجود امنیت شبکه، امنیت سایبری را نیز باید در برنامه خود قرار دهند.
هاشم حبیبی

دکتر هاشم حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون مفاهیم امنیت سایبری و امنیت شبکه، گفت: عده ای در خصوص مفهوم امنیت سایبری و امنیت شبکه دچار اشتباه می‌شوند و گاهی این دو مفهوم را یکی می دانند.

مدیرعامل شرکت امن افزار گستر شریف، ادامه داد: با ساخت رایانه‌ و ورود داده ها به آن، بحث امنیت رایانه ها از اهمیت زیادی برخوردار شد و زمانی که رایانه ها به هم متصل نبودند و شبکه نیز وجود نداشت امنیت فیزیکی حرف اول را می‌زد و افراد برای جلوگیری از سرقت و آسیب به دستگاه، با دقت از آن نگهداری می کردند، اما پس از اتصال رایانه ها به یکدیگر و ایجاد شبکه، به جز خطر سرقت دستگاه، خطر سرقت داده‌ها از راه دور نیز وجود داشت که در حالت اول بحث ایمنی رایانه در مقابل سرقت دستگاه و در حالت دوم بحث امنیت شبکه مطرح شد.

وی، افزود: مفهوم امنیت از سالیان گذشته وجود داشت تا بدین ترتیب از حملات و نا امنی‌ها جلوگیری شود، اما آرام آرام شرایط به سمتی حرکت کرد که فضایی فراتر از شبکه ایجاد شد که آن فضای سایبری بود؛ در شبکه مبنا آی تی، نرم افزار و سخت افزار است، اما در فضای سایبری علاوه بر این مبناها مفهوم زیرساخت‌ها، نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل و کاربران نیز مطرح شد و تهدیدات نیروی انسانی را در پی داشت که تاکسی‌های اینترنتی و رزرو اینترنتی هتل نمونه‌هایی از استفاده کاربران از این فضا است.

وی تاکید کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساخت فضای سایبری است به عبارت دیگر در این فضا هتل یک مقوله فیزیکی است و نیروی انسانی که از این طریق رزرو خود را انجام می‌دهد، تشکیل‌دهنده‌ی این فضا هستند.

حبیبی، بیان کرد: به دنبال ایجاد شایعه‌ای در کشور، علی رغم آسیب نرسیدن به IT، نرم افزار و سخت افزارها، شرایط جامعه دستخوش تغییراتی می شود که در نهایت نرم افزارها را دچار بحران می کند که در این حالت به دلیل گستردگی فضا وارد مرحله دفاع سایبری می‌شویم و به عبارت دیگر ایمنی و امنیت پیش نیاز دفاع سایبری هستند.

مدیرعامل شرکت امن افزار گستر شریف، خاطرنشان کرد: در سازمان‌های کوچک وجود امنیت شبکه ضروری است، اما امنیت سایبری الزامی نیست در حالی که در سازمان‌های بزرگتر علاوه بر وجود امنیت شبکه، امنیت سایبری را نیز باید در برنامه خود قرار دهند.

وی، تاکید کرد: در امنیت سایبری باید به طور مداوم فعالیت‌هایی انجام شود تا امنیت فضای سایبری تامین شود و زمانی که فردی به مدیریت امنیت شبکه سازمانی منصوب می‌شود با انجام عملیات‌های امنیتی، دسترسی به داده‌ها را محدود می کند اما یک مدیر امنیت سایبری رزمایش‌های سایبری و دشمن‌های فرضی ایجاد ‌می‌کند تا تیم‌های درون سازمان با آنها مقابله کنند تا زمانی که دشمن واقعی برای ایجاد اختلال در ماموریت‌های سازمان به فضای سایبری وارد شد، توانایی سازمان برای مقابله با آنها سنجیده شود.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (3 رای)
سیتنا 5
2023-07-05 12:12

افزودن دیدگاه جدید