کد مطلب: 

277996

نایب رئیس اتحادیه مخابرات: اینترنت با آب و برق و گاز متفاوت است؛ ICT تنها نیاز نیست، بلکه متحول کننده است

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: باید این نگرش در حاکمیت به حوزه فناوری اطلاعات جا بیافتد و به این جمع بندی برسند که ICT و اینترنت با آب و برق و گاز متفاوت است و تنها نیاز نیست بلکه متحول کننده است و کسب و کارهای زیادی را راه می اندازد.
نایب رئیس اتحادیه مخابرات: اینترنت با آب و برق و گاز متفاوت است؛ ICT تنها نیاز نیست، بلکه متحول کننده است

دکتر اسماعیل ثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون نحوه مواجهه صحیح با تکنولوژی های نوین، گفت: در رابطه با تکنولوژی‌های جدید سیل بزرگی به راه افتاده که همه با آن می روند و ما عقب افتاده‌ایم. پدیده ای به اسم Chat GPT منعکس شده و نشان می دهد هوش مصنوعی کجا است. حدود دو سال پیش، دولت امارات وزارت هوش مصنوعی راه اندازی کرد و اولین وزیر هوش مصنوعی دنیا در آنجا منصوب شد. هند، عربستان و امارات بسیار با انگیزه در داووس حضور داشتند، ولی ما از گردونه تکنولوژی بسیار عقب هستیم.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی در حوزه نظامی بسیار موثر است. این بحث باید در دانشگاه‌ها و شرکت‌ها ورود کند. در معاونت علمی بحث اینترنت اشیاء را مطرح نموده و تلاش بسیاری برای این پروژه کردیم. بحث بلاکچین  در بسیاری از سرفصل ها  مطرح است و احیاناً بانکداری سنتی را متاثر خواهد ساخت. ما در تشکل‌های خودمان کمیته‌های مختلفی داریم و به فناوری هم بها دادیم.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: شاید بهتر است تشکل‌های مختلف هر یک، تکنولوژی پیشرفته ای را انتخاب کنند و روی آن کار کنند. یکی از محورهای اصلی نمایشگاه موبایل بارسلون، موضوع 6G است، اما ما هنوز 5G را درست پیاده سازی نکرده ایم. تکنولوژی باید در بدنه جامعه یعنی بخش خصوصی جاری شود، هنوز راه زیادی در پیش داریم، 80 درصد اقتصاد کشور دست دولت است، لذا آنها باید متقاضی باشند و آموزش آنها نیز بر عهده تشکل‌هایی چون ما می تواند باشد.

ثنایی گفت: باید این نگرش در حاکمیت به این حوزه جا بیافتد و به این جمع بندی برسند که ICT و اینترنت با آب و برق و گاز متفاوت است و تنها نیاز نیست بلکه متحول کننده است و کسب و کارهای زیادی را راه می اندازد. خیلی ها از این زاویه خوششان نمی آید، کما اینکه زمانی که اینستاگرام بسته شد، بسیاری از کسب و کارها به خطر افتادند.

نایب رئیس اتحادیه مخابرات: اینترنت با آب و برق و گاز متفاوت است؛ ICT تنها نیاز نیست، بلکه متحول کننده است

وی ادامه داد: در مجلس نیز این موضوع را مطرح کردیم و گفتیم که نباید زندگی این افراد مختل شود و در مورد تکنولوژی‌های مدرن هم با اعضا چالش داریم. در همین راستا به معاونت علمی و صندوق‌ها پیشنهاد حمایت از شرکت‌ها را داده ایم. وقتی شرایط رکود حاکم است، شرکت‌ها به سمت فناوری‌های نوین نمی‌روند. حال که باید به سمت هوش مصنوعی یا بلاکچین حرکت کنیم، می‌گویند پولی نداریم و کارفرماها تقاضایی ندارند یا آگاهی ندارند.

ثنایی گفت: در اینجا وارد چرخه‌ای می شویم که صادرات مهم می‌شود. ما می‌دانیم شرایط سخت است اما شرکت‌های دانش بنیان، سنتی و دانش محور باید حول سه محور حرکت کنند. محور اول، آنچه که دارند را بهینه کنند؛ چراکه برای بقا در بازار باید بهینه سازی انجام شود. محور دوم، اکوسیستم اطراف خود را تکمیل کنند و محور سوم هم توجه به حوزه R&D و خلاقیت و بدنبال آن صادرات است.

وی ادامه داد: برای مثال، در نمایشگاه لاس وگاس که اوایل ژانویه سال 2023 برگزار شد، ایده‌های زیادی عرضه شد و بحـث های جدیدی مطرح شده و لذا پیشنهاد می‌کنم شرکت‌ها از طریق یوتیوب فناوری‌های متعدد عرضه شده را دنبال کنند، لذا شرکت‌های خصوصی ایرانی در هر شرایطی هستند، باید استارت بزنند و ایده پردازی کنند. نباید منتظر وزارت‌های مختلف باشند و باید خودشان کالاهای جهانی تولید کنند.

ثنایی در پایان اظهار داشت: معاونت و صندوق‌ها باید به شرکت‌ها کمک کنند و وام‌های کم بهره بدهند تا شرکت‌ها دوام بیاورند و به بازارهای جهانی برسند. شرکت‌ها خودشان را باید فرمت کنند و ما هم به عنوان تشکل در کنارشان هستیم و کمک‌شان می‌کنیم. همچنین به فکر تجارت B2B و B2C باشند تا به بازارهای جهانی دست بیابند.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری
عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.8 (28 رای)
سیتنا 1
2023-03-02 10:30

افزودن دیدگاه جدید