کد مطلب: 

275865

جهانپور: زمان صدور ویزای ایران برای گردشگران خارجی، کارت‌های واکسیناسیون کووید قابل رهگیری بررسی شود

نظر به شیوع مجدد کرونا در چین و اقدامات احتیاطی برخی کشورها در مواجهه با مسافران چینی، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در واکنش به دعوت سفارت ایران در چین از گردشگران چینی برای سفر به ایران با توجه به معافیت ویزا برای این گردشگران، گفت که باید سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، زمان صدور ویزا برای گردشگران خارجی کارت‌های واکسیناسیون کووید قابل رهگیری را بررسی و همچنین آزمایشگاه‌های معتبر کووید در کشورهای مبدا را به وزارت بهداشت ایران معرفی کنند.
جهانپور: زمان صدور ویزا برای گردشگران خارجی، کارت‌های واکسیناسیون کووید قابل رهگیری بررسی شود

کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون دعوت سفارت ایران در چین از گردشگران چینی برای سفر بدون ویزا به ایران علی‌رغم شیوع مجدد کرونا در این کشور، گفت: سیاست کووید صفر یعنی اینکه شیوع کرونا به صفر برسد یا صفر بماند. با توجه به شناخت خوبی که از این ویروس داریم، این سیاست، سیاست درستی نیست و یکی از نادر کشورهایی که این سیاست را دنبال کرد چین بود که متاسفانه امروز بخش زیادی از مشکلاتی که در چین عارض شده به دلیل همان سیاست کووید صفر است و اینکه محدودیت‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی به صورت ناگهانی برداشته شد.

وی، ادامه داد: به دلیل سیاست کووید صفر چین، در شرایطی که شاید دنیا کمتر مشکلی با کووید دارد و مشکلات آن همچون ماه‌های اولیه شیوع این بیماری نیست، چین دچار دوره همه گیری و مشکل بزرگی در این خصوص شده است، لذا از این زاویه می‌شود به موضوع نگاه کرد که آیا می‌شود دیوار بزرگی در مرزهای کشور برای مقابله با ورود ویروس کرونا کشید و در جهان امروز با توجه به مراودات و نیاز جدی به آن، می‌توان این رویه را انجام داد یا خیر که پاسخ خیر است و قاعدتا نمی‌شود اینگونه با ویروس مقابله کرد.

جهانپور، اظهار کرد: با توجه به اینکه علاوه بر ذخیره ایمنی که در کشور ما و کشورها و جوامع مختلف هم به خاطر واکسیناسیون و هم سوابق ابتلای افراد فراهم شده و با توجه به شناخت بیشتر مردم، قاعدتا خیلی از کشورها ممنوعیت ورود از کشور چین را اعلام نکردند، بلکه با روش‌های غربالگری که وجود دارد و استانداردهایی که برای مراقبت‌های مرزی داریم، می‌توانیم اعمال سیاست کنیم، بدون آنکه ممنوعیت و محدودیت جدی در نظر بگیریم.

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: قاعدتا افراد اگر یا از مبدا و یا در مقصد و در مبادی مرزی با استانداردهایی که امروزه در حوزه مراقبت‌های بهداشتی مرزی یا IHR وجود دارد، این موارد را لحاظ کنند و آزمایشات در مبدا و غربالگری در مقصد و در مبادی مرزی گواهی واکسیناسیون کامل مسافران دریافت و این اقدامات انجام شود، در بازه زمانی مسافرت نباید مشکلی ایجاد شود و با این سیاست هم مراودات حفظ می‌شود و هم مراقبت‌ها انجام می‌شود.

وی، افزود: در دو سه سال گذشته این اقدامات در کشور ما انجام شده و امکانات بالقوه وجود دارد و اگر اراده جدی و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مربوطه مخصوصا وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت انجام شود و دولت هم به صورت لجستیک پشتیبانی لازم در حوزه مالی انجام دهد، از لحاظ انسانی و فناوری امکان کامل وجود دارد و مشکلی نداریم، البته بخشی از این موضوع باید در کشورهای مبدا انجام شود.

جهانپور، خاطرنشان کرد: سفارتخانه‌های ما باید به خوبی فعال باشند و آزمایشگاه‌های معتبر را بشناسند و به وزارت بهداشت معرفی کنند. همچنین باید این آزمایش‌ها توسط آزمایشگاه‌های معتبر مبدا انجام شود و در مبادی مرزی نیز تست سریع انجام شود و با هماهنگی سفارتخانه‌ها کارت‌های واکسیناسیون مورد تایید نیز در زمان صدور ویزا و ورود به کشور قابلیت رهگیری داشته باشد و در نتیجه با این امکانات می‌شود مراودات را حفظ کرد و حداکثر پیشگیری و غربالگری را لحاظ کرد که این اقدامات در کشور پیش‌تر انجام شده است.

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت، گفت: با رعایت استانداردهای موجود و لزوم هماهنگی و پشتیبانی بین دستگاه‌های مختلف در این حوزه، مشکلی برای ورود مسافرین به کشور وجود ندارد.

گفتنی است؛ همزمان با شیوع سویه‌ی جدید کرونا در چین و اقدامات احتیاطی برخی کشورها در مواجهه با مسافران چینی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین با ارسال پیامی در شبکه مجازی ویبو، ضمن اعلام معافیت گردشگران چینی از ویزا برای ورود به ایران، آنها را برای سفر به جزیره هرمز دعوت کرده است.

جهانپور: زمان صدور ویزا برای گردشگران خارجی، کارت‌های واکسیناسیون کووید قابل رهگیری بررسی شود

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-01-02 13:15

افزودن دیدگاه جدید