کد مطلب: 

272639

امکان دسترسی مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روی گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد؟!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم گفت: برای حضور در شبکه فیلتر‌گریز نیازی به نصب آنتن‌های استارلینک در «همه» جا نیست، گوشی هر فرد احتمالا میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلترگریز خواهد بود، بنابراین اصولا چالش هزینه یا ظرفیت در این میان جدی نیست، چالش‌های پیش رو بیشتر در نحوه مدیریت شبکه‌های Adhoc است.
اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

به گزارش سیتنا، محمد جواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت:

منظومه‌ی ماهواره‌ای استارلینک، بار دیگر در ایران خبرساز شد. اگر پژوهشگر اینترنت هستید و یا مطلع از تحولات فناوری اطلاعات؛ پیشنهاد می‌کنم برای آگاهی از آنچه به احتمال زیاد به وقوع خواهد پیوست، سه موضوع زیر را با جزییات بیشتری مطالعه کنید.

اول: ساختار منظومه‌های ماهواره‌ای سلولی پرظرفیت، مانند استارلینک

دوم: ساختار شبکه‌های Adhoc با تکیه بر مدل مفهومی شبکه‌های ساختار تصادفی مبتنی بر بلاک‌چین، مثل پروژه هلیوم

سوم: ساختار پیام‌رسانهای P2P با تکیه بر ساختار تبادل اطلاعات نسخه‌های اولیه Skype و یا ساختار نرم افزار iMesh

تلفیق این سه تکنولوژی، تشکیل دهنده‌ی ساختار ‌ احتمالی «اینترنت فیلترگریز» خواهد بود.

به بیان ساده، برای حضور در شبکه فیلتر‌گریز نیازی به نصب آنتن‌های استارلینک در «همه» جا نیست، گوشی هر فرد احتمالا میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلترگریز خواهد بود. بنابراین اصولا چالش هزینه یا ظرفیت در این میان جدی نیست، چالش های پیش رو بیشتر در نحوه مدیریت شبکه‌های Adhoc است.

هزینه‌ی استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چقدر است؟

به گزارش سیتنا، پس از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور دستورالعمل رعایت تحریم‌ها را به روزرسانی کرده است تا به شرکت‌های فعال در عرصه فناوری امکان عرضه گزینه‌های بیشتری از «خدمات امن» به مردم ایران را بدهد، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس هم اعلام کرد که استارلینک برای ایرانیان فعال می‌شود، اما در صورت راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران، هزینه‌ی اولیه و ماهانه آن چند است؟

اینترنت ماهواره‌ای همانند تلویزیون‌های ماهواره‌ای، روی زمین احتیاج به یک دیش (بشقابک) و یک رسیور (دریافت‌کننده) دارد؛ اما فرق مهم آن با تلویزیون این است که تلویزیون یک وسیله ارتباطی یک طرفه، اما اینترنت یک ارتباط دو طرفه است. برای مثال در «وب» وقتی کاربر درخواست دارد که وارد سایتی شود، آدرس آن را وارد می‌کند و سپس سامانه با اتصال به سرورهایی (‌سرویس دهنده‌ها)، اطلاعات درخواستی کاربر را نمایش می‌دهد؛ بنابراین ما در اینجا هم‌زمان به دریافت‌کننده و ارسال‌کننده احتیاج داریم که «ترمینال» نام دارد.

شرکت آمریکایی اسپیس ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، بیش از ۱۶۰۰ ماهواره را در شبکه‌ای به نام استارلینک با هدف فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای بیشتر نقاط زمین به فضا پرتاب کرده و مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره دیگر را نیز دریافت کرده است.

دستگاه استار لینک در آمریکا با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد، این در حالی است که برخی از سایت‌های ایرانی و کانال‌های تلگرامی سال گذشته ادعا کرده بودند که این دستگاه‌ها را در اختیار دارند دارند و با قیمت ۲۹۸ دلار به فروش می‌رسانند. البته این ادعا خیلی زود تکذیب شد و کارشناسان حوزه فناوری اعلام کردند که این تجهیزات مورد ادعای سایت‌ها تقلبی هستند.

در حال‌ حاضر، کاربران عادی برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای، باید ماهانه ۹۹ دلار پرداخت کنند. البته ۴۹۹ دلار نیز برای خرید تجهیزات اولیه از قبیل روتر و بشقابک استارلینک نیاز است. در همین حال برخی کانال‌های تلگرامی اعلام کردند که به صورت قاچاق تعداد محدودی تجهیزات استارلینک وارد ایران کرده‌اند. آن‌ها این تجهیزات را به قیمت ۶۰۰ دلار به فروش می‌رساندند که البته مشخص نیست این تجهیزات هم اصل است یا تقلبی.

در همین حال، امکان استفاده از سرویس اینترنت ماهواره ای به صورت اشتراکی در ساختمان ها و مجتمع ها هم وجود دارد که در این صورت هزینه های دسترسی پایین خواهد آمد.

امکان دسترسی مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روی گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد؟!

اپلیکیشن‌های مدعی ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایرانیان بدافزار هستند

به گزارش سیتنا، به تازگی فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی با عنوان دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در بعضی کانال‌های تلگرامی منتشر شده است که این فایل‌ها از طرف کارشناسان امنیت سایبری بی‌استفاده و البته خطرناک توصیف شده‌اند.

کاربرد اپلیکیشن رسمی استارلینک کالیبره دیش‌های استارلینک است، از همین رو در شرایطی که زیرساخت‌های استارلینک و اینترنت ماهواره‌ای در کشور وجود ندارد، نصب اپلیکیشن امکان دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را ممکن نخواهد کرد.

پلیس فتا: تبلیغ واگذاری اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» کلاهبرداری است

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا پیرامون ترفند کلاهبرداران سایبری مبنی بر ثبت‌نام واگذاری اینترنت ماهواره‌ای موسوم به «استارلینک» هشدار داد.

به گزارش سیتنا، سرهنگ رامین پاشایی در خصوص ترفند جدید مجرمان سایبری گفت: بر اساس رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی مشخص شده در تلگرام و سایر پیام‌رسان‌های غیر بومی تبلیغاتی مبنی بر ثبت نام واگذاری اینترنت ماهواره‌ای موسوم به استارلینک در حال انجام است که صرفا پوششی و در جهت کلاهبرداری است.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا افزود: در این روش کلاهبرداران با ارسال لینک‌های آلوده و ترغیب افراد به کلیک بر روی آن به اطلاعات گوشی تلفن همراه متقاضیان دسترسی یافته و در ادامه اقدام به خالی کردن حساب بانکی آن‌ها می‌کنند.

وی از شهروندان خواست که به هیچ عنوان به تبلیغات مطرح شده در فضای مجازی توجه نکرده و از کلیک بر روی لینک‌های ناشناس خودداری کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.8 (58 رای)
سیتنا 5
2022-09-24 10:48

دیدگاه‌ها

تصویر بشیر
کاش از نظر یک متخصص در این زمینه استفاده می‌کردید.
ارسال شده توسط بشیر در 04 مهر 01 - 13:13

افزودن دیدگاه جدید