کد مطلب: 

267515

سال ۱۴۰۰ ؛ سال تجربه‌ی افت چشمگیر سرعت اینترنت

در سال ۱۴۰۰ اینترنت ایران از نظر سرعت افت چشمگیری را تجربه کرد. در نیمه اول سال، اینترنت ثابت ایران از دو کشورِ توگو و لیبریا هم کندتر بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم وضعیت از این هم بدتر شد و بارها سرعت اینترنت کاهش شدید را تجربه کرد. در همین حال داده‌های وب‌سایت جهانی اسپیدتست، میانگین سرعت اینترنت را در سطحی نشان می‌دهد که در واقعیت عملا دسترسی عموم کاربران به آن سرعت میسر نیست و این سرعت در اتصال کاربران به سایت‌هایی با هاست خارج از ایران، باز هم کاهش می‌یابد و اگر از وی‌پی‌ان هم استفاده شود، سرعت به پایین‌ترین سطح می‌رسد.
سال ۱۴۰۰ ؛ سال تجربه‌ی افت چشمگیر سرعت اینترنت

به گزارش سیتنا، در سال ۱۴۰۰ اینترنت ایران از نظر سرعت افت چشمگیری را تجربه کرد. در نیمه اول سال که هنوز دولت سیزدهم مستقر نشده بود، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد وضعیت ایران در زمینه اینترنت در جهان چندان مناسب نبوده است. در آن زمان متوسط سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران ۱۹.۱۷ مگابیت‌برثانیه بود و با این سرعت، ایران در میان ۱۷۵ کشوری که ارزیابی شده‌اند، رتبه ۱۳۶ را داشت.

براساس داده‌های وب‌سایت Speedtest، در نیمه نخست ۱۴۰۰ متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۰.۱۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل ۱۱.۴۴ مگابیت‌برثانیه بود که رتبه ایران را به ۷۹ از میان ۱۴۰ کشور رسانده بود.

متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل ۴۸.۴۰ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل ۱۲.۶۰ مگابیت‌برثانیه و تأخیر ۳۷ میلی‌ثانیه است.

البته سرعت اینترنت در ایران در واقعیت بسیار کمتر از چنین آماری است و اگر کاربری بخواهد به سایتی که دامنه یا هاست آن خارج از ایران است وصل شود سرعتش بارها کاهش می‌یابد و بر اساس برخی گزارش‌ها تا ۱۰ برابر کم می‌شود. این اتفاق اگر از وی پی ان استفاده شود، می‌تواند بارها کاهش پیدا کند.

در حوزه اینترنت ثابت متوسط جهانی سرعت دانلود ۹۸.۶۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۵۳.۲۲ مگابیت‌برثانیه و تأخیر ۲۰ میلی‌ثانیه است.

در نیمه اول سال ۱۴۰۰ در بخش اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران ۱۹.۱۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۰.۸۲ مگابیت‌برثانیه بود. اینترنت ثابت ایران در این بازه زمانی و برای مثال از دو کشورِ توگو و لیبریا کندتر و از سومالی و تانزانیا سریع‌تر بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم وضعیت از این هم بدتر شد و بارها سرعت اینترنت کاهش شدید را تجربه کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-04-01 11:55

افزودن دیدگاه جدید