کد مطلب: 

267095

برنامه‌ریزی برای تولید و نصب پلکانی کنتورهای هوشمند گاز از سال آینده

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه، گفت: طی هفته‌های اخیر موفق شدیم نمونه اولیه و پایلوت محصول را که شامل کنتور گاز هوشمند، برد مخابراتی بر پایه شبکه NB-IoT، بستر ارتباطی NB-IoT و پلتفرم را آماده و رونمایی کنیم که امیدواریم این محصول به صورت فازبندی شده وارد شبکه شود.
برنامه‌ریزی برای تولید و نصب پلکانی کنتورهای گاز هوشمند از سال آینده

به گزارش سیتنا، دکتر امیرحسین رشیدیان، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه در گفت‌وگو با خبرنگار نسل چهارم پیرامون ارائه کنتورهای هوشمند گاز، گفت: بحث کنتورهای هوشمند گاز در ایران از سال 1396 به طور جدی مطرح شد، شرکت ملی گاز یک فراخوانی را اعلام کرد مبنی بر اینکه شرکت‌هایی که توانایی طراحی و تولید کنتورهای هوشمند گاز را دارند در این مناقصه شرکت کنند.

رشیدیان افزود: در کنتورهای هوشمند گاز ملاحظاتی داریم که ممکن است با سایر ادوات هوشمند متفاوت باشد، مهمترین مساله در بحث کنتورهای هوشمند گاز، امنیت و مصرف انرژی است که بعد امنیت آن پررنگ تر است.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه ، ادامه داد: قرار است که طبق برنامه کنتورهای هوشمند گاز بر روی شبکه ‌یکپارچه آورده شود ولذا دیگر قرائت از راه دور مطرح نیست. در این کنتور یک ارتباط دو طرفه را بین پلتفرم و کنتور برقرار می‌کنیم، در این ارتباط هم امکان خواندن اطلاعات از روی کنتور و هم ارسال فرمان به کنتور وجود دارد که می‌تواند امکان قطع کنتورهای هوشمند گاز از راه دور را فراهم ‌کند.

وی، اظهار کرد: بحث امنیت کنتورهای هوشمند گاز از بعد محیطی و شبکه بسیار مهم است. در این کنتورها بحث استاندارد ATEX (ضدانفجار بودن کنتورهای هوشمند گاز) مطرح است  و در این کنتورها سازنده امکان استفاده از منبع تغذیه و برق مستقیم را ندارد و باید با رعایت ملاحظات خاص از باتری استفاده کند.

رشیدیان، توضیح داد: از آنجایی که کنتورهای هوشمند گاز در تیراژ بالا مورد استفــاده قـرار می‌گیرنــد، می بایست بسیــار کم مصرف بــوده و در اغلب مــوارد در حالــت Low Power Mode باشند زیرا امکان تعویض باتری آنها در این تعداد به سادگی وجود نخواهد داشت و خود این موضوع پروژه‌ای بزرگ محسوب می‌شود.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه، بیان کرد: در بحث کنتورهای هوشمند گاز باید از یکی از تکنولوژی های IoT  جهت اتصال به شبکه و انتقال اطلاعات استفاده کنیم که در دنیا ازتکنولوژی NB-IoT بطور گسترده جهت این موضوع استفاده می‌شود. این تکنولوژی که از سمت اپراتورهای تلفن همراه عرضه می‌شود دارای دو ویژگی منحصربفرد ضریب نفوذ بالا و مصرف توان پایین است که نیازهای خاص این پروژه را بطور کامل برآورده می کند.

وی، تاکید کرد: استفاده از شبکه مطمئن اپراتورهای تلفن همراه می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های امنیتی را در این خصوص برطرف کند.

رشیدیان، توضیح داد: کنتورهای هوشمند گاز از چهار بخش کنتور گاز، برد ارتباطی، بستر مخابراتی و پلتفرم تشکیل می‌شود. در همین راستا شرکت ESM با توجه به تخصص گسترده ای که در لایه ارتباطی و تجهیزات سمت مشتری تکنولوژی IoT دارد در این زنجیره مسئولیت طراحی و تولید برد ارتباطی را بر عهده گرفته است.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه، گفت: ماحصل تمام کارهایی که در سال 1396 شروع شد و 1397 نهایی شد، کنسرسیوم چند شرکته شامل؛ شرکت کنتورسازی اکباتان، به عنوان تولیدکننده کنتورهای گاز، شرکت اتصال صنعت میانه که برد ارتباطی را برای این محصول آماده می‌کند، شرکت ایرانسل، به عنوان ایجاد کننده بستر ارتباطی و شرکت چهارمی که باید بحث پلتفرمی را  ایجاد می‌کرده است.

رشیدیان، افزود: برای اینکه بتوانیم بحث فنی و نیازمندی‌های این پروژه را جوابگو باشیم، طراحی برد NB-IoT را تا لایه چیپست پیش بردیم و با یکی از مطرح ترین چیپست سازهای دنیا قراردادی امضا کردیم که بتوانیم این طراحی را در پایین ترین لایه ممکن انجام دهیم.

وی، اشاره کرد: از تابستان سال 1400 شرکت فناپ زیرساخت برای بحث پلتفرم مربوط به کنتورهای هوشمند گاز به این کنسرسیوم اضافه شد تا این محصول برای شرکت ملی گاز آماده شود.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه، گفت: اتفاقی که در هفته‌های اخیر افتاد این بود که ما موفق شدیم نمونه اولیه و پایلوت این محصول را که شامل کنتور گاز هوشمند، برد مخابراتی بر پایه شبکه NB-IoT، بستر ارتباطی NB-IoT  و پلتفرم را آماده و رونمایی کنیم.

رشیدیان در پایان افزود: پیش بینی ما این است اکنون که محصول نهایی با تلاش این چهار شرکت برقرار است، بتوانیم به صورت فازبندی شده این محصول را به مرور وارد شبکه کنیم و انشالله در سال آینده به صورت پلکانی، بحث تولید و نصب کنتورهای گاز را شروع کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-03-15 13:22

افزودن دیدگاه جدید