کد مطلب: 

266238

زارع‌پور: ظرفیت شبکه زیر‌ساخت کشور طی سه سال آینده از 30 به 120 ترابیت برثانیه خواهد رسید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه ما این است که ظرفیت شبکه زیرساخت کشور را طی سه سال از 30 ترابیت بر ثانیه به 120 ترابیت بر ثانیه برسانیم که این کار در گرو مشارکت و همراهی تمام دستگاه‌های دولتی و همکاری بخش خصوصی است.
عیسی زارع‌پور

به گزارش خبرنگار سیتنا، عیسی زارع‌پور، در آیین آغاز طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) گفت: امروز ارتباطات پرسرعت و با کیفیت به یک ضرورت برای جوامع بشری تبدیل شده است و اقتصاد، فرهنگ و اشتغال همه موضوعات زندگی بشر به این مسیر گره خورده و نمی‌توان گفت که امروز بدون استفاده از فناوری اطلاعات چرخ زندگی انسان‌ها می‌چرخد.

وی، افزود: اکنون تصور زندگی بدون ارتباطات و فناوری اطلاعات محال است. دوران کرونا نیز ظرفیت‌های واقعی فناوری اطلاعات در کشور را بهتر از گذشته نشان داد و وابستگی بشر به این فناوری بیش از گذشته شد. زیرساخت لازم برای استفاده از این خدمات، ارتباطات است و تا ارتباطات وجود نداشته باشد این امر امکان پذیر نیست.

زارع‌پور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به دنبال ایجاد شبکه‌ای پرسرعت و امن در کشور است، گفت: پروژه توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارها که مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، یک پروژه ملی است و نیاز به هماهنگی با بقیه دستگاه‌ها و همکاری بخش خصوصی دارد.

زارع پور با اشاره به اینکه با تحقق این شبکه پرسرعت بال نخست شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شود، گفت: با راه‌اندازی این شبکه، انواعی از خدمات متنوع و با کیفیت را به عنوان بال دوم شبکه ملی اطلاعات در این بستر به مردم ارائه می‌کنیم.

 عیسی زارع‌پور

وی از راه‌اندازی فاز نخست پنجره واحد خدمات دولت در اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد و افزود: در بودجه سال آینده نیز به دستگاه‌ها تکلیف شده که خدمات خود را به صورت الکترونیکی و از طریق پنجره واحد خدمات دولت ارائه کنند. سیاست ما این است به گونه‌ای پیش برویم که مردم را از هرگونه رفت و آمد بی‌نیاز کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ما دو کار اساسی را انجام دادیم. ابتدا اینکه همه دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف شدند که هرگونه زیرساختی اعم از کانال، داک، تیر چراغ برق، دکل‌های انتقال که در اختیارشان است را در صورتی که برای توسعه شبکه فیبرنوری کشور نیاز باشد، با تعرفه‌ای که کمیسیون مصوب می‌کند در اختیار بخش خصوصی قرار دهند. این اقدام بسیار کلیدی است که اگر با همکاری همه دستگاه‌ها همراه شود بیش از گذشته با سرعت پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: اکنون در کشور از ۳۰ درصد ظرفیتی که پیش‌بینی شده استفاده می‌شود و یکی از موانع همین است که مردم به دلیل هزینه‌هایی که استفاده از شبکه فیبرنوری دارد معمولا به آن رغبت ندارند و سعی داریم این مسئله را رفع کنیم.

زارع‌پور با اشاره به اینکه همزمان با این توسعه باید شبکه انتقال درون شهری و بین استانی هم تقویت شود، گفت: هفته آینده مراسم قرارداد افزایش 70 درصدی شبکه زیرساخت کشور برگزار می‌شود و در جریان این پروژه 70 درصد به شبکه زیرساخت کشور اضافه می‌کنیم. لازمه این مهم آن است که همه مانند گذشته پای کار باشند. شرکت مخابرات سرمایه ملی کشور است و در این پروژه ملی نقش مهمی ایفا کرده است.

زارع‌پور در حاشیه مراسم افتتاح پروژه فیبر نوری FTTX در جمع خبرنگار درباره کاهش سرعت اینترنت ایران و هم‌رتبه شدن آن با افغانستان عنوان کرد: این خبر که کذب است و آن را تکذیب می‌کنم. بر اساس آماری که سایت مورد استناد این ادعا منتشر کرده، ما ۱۰۰ پله از افغانستان بالاتر هستیم.

وی با بیان اینکه رتبه افغانستان ۱۸۳ و ما ۷۷ هستیم، گفت: برخی‌ها این روزها به دروغ‌گویی و برچسب‌زنی عادت کرده‌اند و این خبر نادرست نیز در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: سرعت اینترنت در افغانستان ۱.۷ مگابیت بر ثانیه است و سرعت ما در اینترنت همراه میانگین ۲۴ مگابیت بر ثانیه است که نسبت به میانگین جهانی (۲۹ مگابیت بر ثانیه) عدد بدی نیست.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-02-16 09:05

افزودن دیدگاه جدید