کدخبر :293805 پرینت
06 اردیبهشت 1403 - 11:10

عبور از تنظیم‌گری متمرکز به سمت تنظیم‌گری مشارکتی با مردم در حوزه تجارت الکترونیکی

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: باید در حوزه تجارت الکترونیکی با همراهی مدیران دولتی و دستگاه‌ها، از یک تنظیم‌گری متمرکز به سمت یک تنظیم‌گری مشارکتی با مردم حرکت کرد، یعنی مردم در اعمال مقررات، نظارت و سازماندهی این فعالیت اقتصادی دخیل شوند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، امین کلاهدوزان در گفت‌وگو با برنامه روی خط خبر رادیو اقتصاد با اشاره به رشد مثبت و قابل توجه این حوزه در دو سال گذشته، گفت: در دو سال گذشته رشد قابل توجهی در حوزه تجارت الکترونیکی در کشور تجربه شده است.

وی در ادامه افزود: در سال 1401 شاهد یک رشد 50 درصدی در این حوزه بودیم و البته در سال گذشته نیز یک رشد قابل توجه در این حوزه بدست آمد که نشان از عزم جدی دولت در حمایت از کسب و کارهای تجارت الکترونیکی و برطرف نمودن موانع دارد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به فضای کسب و کار تجارت الکترونیکی، تصریح کرد: فضای کسب و کارهای تجارت الکترونیکی البته فضایی جذاب و مناسب برای فعالین این زیست بوم است.

وی، گفت: با این وجود با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام‌شده در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فاصله داریم و اگر برخی موانع این مسیر در حوزه مقررات و غیره برطرف شود می‌توان این رشد را افزایش داد.

تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده و اعمال‌کننده مقررات در ارتباط با شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی از موانع بزرگ در این بخش است و حرکت شرکت ها را سخت می‌کند.

کلاهدوزان با تاکید بر همگرایی بیشتر برای تصمیم‌گیری در این حوزه، اظهار داشت: تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده و اعمال‌کننده مقررات در ارتباط با شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی از موانع بزرگ در این بخش است و حرکت شرکت ها را سخت می‌کند.

وی در ادامه افزود: بحث‌های تجارت الکترونیکی بخاطر ماهیت آن که یک ماهیت تار و پودی است در تمام حوزه‌ها از جمله فروش الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، گردشگری الکترونیکی و غیره وجود و فعالیت دارد به همین جهت باید تعامل با این شرکت ها را افزایش داد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به همکاری بین تشکل‌های مردمی و دولت، گفت: البته قانونگذار در مسئله نظام صنفی اجازه داده است که اتحادیه‌ها در تنظیم‌گری و نظارت مشارکت نمایند، اگر بتوان این همکاری بین تشکل‌های مردمی و دولت را برقرار نمود، قطعا موانع ذکر شده برطرف خواهد شد و از جمله نمونه‌های این همکاری و همراهی، مسئله حوزه سلامت الکترونیکی است که وزارت بهداشت این مسئله را پذیرفت و روبه جلو حرکت کرد.

وی در گفتگو با این برنامه رادیویی، تصریح کرد: باید با همراهی مدیران دولتی و دستگاه‌ها، از یک تنظیم‌گری متمرکز به سمت یک تنظیم‌گری مشارکتی با مردم حرکت نمود یعنی مردم در اعمال مقررات، نظارت و سازماندهی این فعالیت اقتصادی دخیل شوند.

کلاهدوزان در پایان بر ضرورت همگرایی میان دولت و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تجارت الکترونیکی تاکید کرد و گفت: همگرایی میان دولت و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تجارت الکترونیکی در حال تکامل است و اثرات این تکامل کاملا مشهود است و امیدواریم سال 1403 شاهد اتفاقات مثبتی در این راستا باشیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.