کد مطلب: 

265711

خوانساری: تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها باید از بستر گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی صورت گیرد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، گفت: دستگاه‌ها باید بیش‌تر از قبل در حوزه خدمت رسانی با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند. این تبادل نیز تنها باید از بستر گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی (GSB) که امن و استاندارد است صورت بگیرد و اجازه تبادل اطلاعات از طریق سیم کشی به هیچ عنوان وجود ندارد.
دکتر محمد خوانساری

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در اولین نشست خبری خود که با محوریت راهبردهای آینده این سازمان، با حضور تنی چند از معاونان سازمان و جمعی از اصحاب رسانه در محل ساختمان مرکزی سازمان فناوری اطلاعات ایران، برگزار شد، گفت: مهم ترین بحثی که در سازمان فناوری اطلاعات دنبال می‌کنیم، بحث طرح‌های کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات است که در شهریور سال گذشته توسط مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید و ابلاغ شده است، ما باید خدمات خود را با مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی توسعه دهیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، ادامه داد: خدمات دولت به مردم باید در درگاه ملی خدمات دولت، انسجام بیشتری پیدا کند تا مردم با یک بار ورود بتواند خدمات را دریافت کند.

آخرین رتبه ایران در دولت الکترونیک

خوانساری پیرامون اقدامات سازمان فناروی اطلاعات به منظور تحقق دولت الکترونیک، افزود: خدمات دولت الکترونیک در سالهای اخیر، مورد ارزیابی قرار گرفته است و آخرین ارزیابی حکایت از این دارد که 40 درصد از خدمات توسط 168 دستگاه ارزیابی شدند و مجموع کل تعداد خدماتی که توسط سازمان امور استخدامی مورد تایید قرار گرفته است، حدودا 6000 خدمت است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: مردم برای دریافت خدمت باید از یک پنجره واحد استفاده کنند تا ما نیز امکان ارزیابی آنها را داشته باشیم. این پنجره تجمیع کننده خدمات دستگاه‌های مختلف است که مقررات آن نیز تعیین شده است تا در همین جهت از مراجعه چند باره به دستگاه‌های مختلف جلوگیری و در همین ارتباط باید مرکز تماس خدمات دولت الکترونیک راه اندازی شود.

وی، بیان کرد: باید خدمات به صورت ابر دولت الکترونیک ارائه شود و ما امروز در شاخصه های بین المللی با وجود زحماتی که دستگاه ها کشیده اند، وضع مناسبی نداریم و رتبه ما در خصوص شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) در سال 2020 از میان 193 کشور 89 است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، اشاره کرد: ما از شش هزار خدمت ارائه شده به مردم فقط پنج درصد خدمات پرکاربرد داریم و 120 خدمت هم الویت بالایی دارد و باید در پنجره واحدی این خدمات ارائه شود.

مردم برای دریافت خدمت باید از یک پنجره واحد استفاده کنند تا ما نیز امکان ارزیابی آنها را داشته باشیم. این پنجره تجمیع کننده خدمات دستگاه‌های مختلف است که مقررات آن نیز تعیین شده است تا در همین جهت از مراجعه چند باره به دستگاه‌های مختلف جلوگیری و در همین ارتباط باید مرکز تماس خدمات دولت الکترونیک راه اندازی شود.

خوانساری، تاکید کرد: مجموعه استعلام‌های بین دستگاهی از ابتدای سال ۱۴۰۰، ‌ از یک میلیارد و ۶۲۰ تراکنش عبور کرده است که افزایش 1.5 درصدی را نشان می‌دهد اما با این حال این تعداد تراکنش از نظر ما کافی نیست و باید افزایش پیدا کند و دستگاه‌ها بیش از این باید در حوزه خدمت رسانی با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند. این تبادل نیز تنها باید از بستر گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی (GSB) که امن و استاندارد است صورت بگیرد و اجازه تبادل اطلاعات از طریق سیم کشی به هیچ عنوان وجود ندارد.

وی، توضیح داد: علاوه بر استعلام‌هایی که بین دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود، بخش خصوصی نیز برای ارائه خدمات خود به مردم به دریافت استعلاماتی از سوی دولت نیاز دارد. اکنون ۲۴ دستگاه داریم که به ۵۹۰ کسب‌وکار بخش خصوصی سرویس ارائه می‌دهند. در یک ماه گذشته، ۲۵ میلیون استعلام از جانب دولت به دارندگان کسب و کار ارائه شده که نسبت به سال گذشته با افزایش رو به رو شده است.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص تنظیم‌گری حوزه فناوری اطلاعات، گفت: ما در حوزه موضوعات فناوری های ارتباطی، کمیسیون تنظیم مقررات را داریم که این کمیسیون مطابق مجوزات قانونی، مصوبات خود برای تنظیم حوزه ارتباطات کشور را ارائه می‌دهد. این کمیسیون در تمام سال‌های فعالیت خود فعالیت زیادی در خصوص سازمان فناوری اطلاعات نداشته و بخش عمده ای از این فعالیت، در خود سازمان تنظیم مقررات بوده است.

خوانساری، اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی هایی که برای سازمان فناوری اطلاعات در نظر گرفته ایم، ایجاد و تقویت نظام تنظیم‌گری حوزه فناوری اطلاعات را در دستور کار خود قرار داده ایم و تکلیف آن را بر عهده معاونت سیاست‌گذاری و اعتبار بخشی گذاشته ایم که ایجاد رقابت و بهره وری اقتصادی، جلوگیری از انحصار در بستر خدمات و بستر سازی حکمرانی داده در کشور به ویژه در حوزه فناوری های موضوعی را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، بیان کرد: حقوق مصرف کننده و نگاه کاربر محور از مهم ترین سیاست‌هایی است که ما برای تنظیم گری حوزه فناوری اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به خدمات زیست‌بوم نوآفرینی کشور گفت: مطابق تبصره بودجه ۱۴۰۰، حمایت از بخش خصوصی برای توسعه اشتغال در این حوزه به سازمان فناوری اطلاعات واگذار شده و ما در شش گروه برنامه حمایتی در نظر گرفته‌ایم.

خوانساری اظهار داشت: برنامه حمایتی ما از محل صرفه‌جویی یارانه‌ها ۸۵۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به سایر موارد اعتباری مد نظر، این رقم را به ۱,۸۰۰ میلیارد تومان رسانده‌ایم و قرار است در شش گروه از این زیست‌بوم حمایت کنیم که شامل مواردی همچون حمایت از توسعه اشتغال، پلتفرم‌ها، حمایت از توسعه بسترهای آنلاین، تسهیلات سرمایه در گردش و حمایت از طرح‌های ویژه ملی می‌شود. این حمایت در راستای توسعه اشتغال برای عموم کسب و کارها در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به بند «ب» تبصره ۱۸ بودجه که مربوط به تسهیلات وجوه اداره شده می‌شود نیز گفت: این تسهیلات نیز مطابق با ضوابط و مقررات در شش گروه از جمله پشتیبانی از بازی‌های موبایلی، اپلیکیشن‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، اقتصاد دیجیتال و حمایت از پیام‌رسان‌ها تخصیص داده می‌شود.

تأکید وزیر ارتباطات بر ورود استارت آپ ها به بورس

خوانساری در پاسخ به این سوال که سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی چگونه محقق می شود، گفت: برنامه نوآفرین با هدف حمایت از کسب و کارهای نو در حال گسترش است و در حوزه توان آفرینی این کسب و کارها نیز خدمات حمایتی و تسهیلاتی را دنبال می کنیم. در همین حال در حوزه ورود شرکت های استارت آپی به بورس نیز شخص وزیر ارتباطات تاکید ویژه ای دارند و تمامی این اقدامات در جهت تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال است.

وی در مورد برخی موانع صنفی بر سر راه فعالیت کسب و کارهای استارت آپی اظهار داشت: ما در جلسه ای در شورای عالی نظارت بر اصناف پیشنهاد دادیم که وزارت ارتباطات یک نقطه رجیستری برای شروع فعالیت کسب و کارهای اینترنتی باشد تا تنظیم گری لازم برای این کسب و کارها شکل بگیرد و دیگر شاهد مشکلات و موانع صنفی آنها نباشیم. ما به دنبال فیلترکردن کسب و کارها نیستیم و تصمیم ما توسعه این کسب و کارها است.

تدوین برنامه اجرایی برای توسعه خدمات پایه کاربردی

معاون وزیر ارتباطات در مورد موضع این وزارتخانه در خصوص خدمات پایه کاربردی گفت: تکالیفی که در شورای عالی فضای مجازی به ما محول شده را باید انجام دهیم و شیوه انجام این تکالیف را بر مبنای توسعه اکوسیستم، دنبال می کنیم و اگر برای توسعه خدمات پایه کاربردی در کشور موانع و مشکلاتی وجود دارد، آن را برطرف خواهیم کرد.

ما در جلسه ای در شورای عالی نظارت بر اصناف پیشنهاد دادیم که وزارت ارتباطات یک نقطه رجیستری برای شروع فعالیت کسب و کارهای اینترنتی باشد تا تنظیم گری لازم برای این کسب و کارها شکل بگیرد و دیگر شاهد مشکلات و موانع صنفی آنها نباشیم. ما به دنبال فیلترکردن کسب و کارها نیستیم و تصمیم ما توسعه این کسب و کارها است.

وی گفت: تدبیر شورا در خصوص خدمات پایه کاربردی مکفی است و ما باید نحوه اجرای این تکالیف را تنظیم کنیم. ما معتقدیم که برخی سکوها از نظر فنی به خوبی شکل گرفته اند و در حال سرویس دهی هستند و برای برخی مشکلات، نیز کمیته های تخصصی شکل داده ایم. در این زمینه برنامه جدی تهیه شده تا مشکلات خدمات پایه کاربردی حل شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه در خصوص خدمات پایه کاربردی، از ظرفیت های اپراتور خدمات شبکه ملی اطلاعات استفاده خواهیم کرد، افزود: این خدمات به شکل مناسبی باید در کشور توسعه یابند و پیام رسان ها نیز می توانند در همین بستر، خدماتشان را ارائه دهند. به طور کل ما معتقدیم که تمام خدمات پایه و فراگیر شبکه ملی اطلاعات باید در مفهوم یک « بندر امن» استقرار یابد.

خوانساری گفت: ایجاد سازمان توسعه ای را مطابق با اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات به صورت جدی دنبال می کنیم. اصول و چارچوب حرکتی ماموریت های این سازمان مطابق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی و قوانین بالادستی است و براساس وعده های وزیر ارتباطات به مجلس نیز، تقسیم کار برای اجرای ماموریت ها صورت گرفته است.

وی وظیقه ارزیابی نرم افزارهای بومی را از دیگر وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: روال صدور گواهی فنی نرم افزارها را دنبال می کنیم و به زودی شرایط ارائه این سرویس را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2022-01-29 13:17

افزودن دیدگاه جدید