کد مطلب: 

258834

شهردار تهران: با اصلاح و شفاف کردن فرآیندها امکان ایجاد رانت و فساد را از بین برده‌ایم

شهردار تهران، گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌داد ایجاد رانت و فساد به ویژه در حوزه شهرسازی مورد توجه بوده است. شهرداری همچنین در میزان جلب رضایت مردم، امروز در آمارها وضعیت بهتری دارد. امیدوارم مسیر شفافیت ادامه پیدا کند و در دوره‌های بعد هم با همین جدیت تعقیب شود.
شهردار تهران: با اصلاح و شفاف کردن فرآیندها امکان ایجاد رانت و فساد را از بین برده‌ایم

به گزارش سیتنا، پیروز حناچی، شهردار پایتخت صبح امروز در افتتاحیه چهارمین همایش «تهران هوشمند» درباره تحول دیجیتال و خدمات دیجیتال در شهرهای هوشمند گفت: ما برنامه هوشمندسازی تهران را در دستور کار داشتیم و تلاش کردیم که با فرماندهی نه متمرکز بلکه با سیاست‌گذاری واحد آن را پیش ببریم. تلاش ما بر این بود که حکمرانی هوشمند شکل بگیرد و برای این کار دبیرخانه تهران هوشمند را متشکل از همه عناصر ذی‌نفع شکل دادیم.

وی افزود: قرار بر این بود از بخش خصوصی، آکادمیک و بخش دولتی در این عرصه حضور پیدا کنند و برنامه تهران هوشمند را که برنامه کل شهرداری است در جهت عملیاتی شدن پیگیری کنیم.

حناچی اظهار کرد: همکاری و تعامل همه ذی‌نفعان را مدنظر داشتیم و در این عرصه دو نشان و هدف اصلی را دنبال کردیم؛ یکی شهر هوشمند و دیگری شهرداری هوشمند. شعار ما در ابتدای این دوره، «تهران، شهری برای همه» بود. این شعار ابعاد مختلفی دارد که یکی از راحت‌ترین ابعاد قابل درک آن در هوشمندسازی تهران بود.

شهردار تهران تصریح کرد: در این مسیر تلاش کردیم از طریق هوشمندسازی، عدالت اجتماعی را در تهران برقرار کنیم و دسترسی به خدمات یکسان را برای همه شهروندان به وجود آوریم. هدف این بود که از طریق ارائه خدمات شهرداری تهران بر روی اپلیکیشن «تهران من» تمامی سرویس‌های قابل انتقال شهرداری تهران را به شهروندان عرضه کنیم تا شهروندان نیازی به مراجعه به درگاه دیگری نداشته باشند.

وی گفت: امروز می‌توانیم بگوییم اپلیکیشن تهران من به چیزی حدود ۳میلیون نفر کاربر و شهروند تهرانی سرویس‌دهی می‌کند که به لحاظ تعداد جز موارد نادر است.

حناچی عنوان کرد: در این دوره برنامه‌هایی را از مقیاس محلات شروع کردیم و با محله‌محوری به دنبال هدف بهبود زندگی بودیم. بسیاری از برنامه‌‌هایی که در حوزه محلات مورد توجه ما بود از طریق برنامه تهران من در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

شهردار تهران ادامه داد: همچنین سامانه شفافیت نیز در این دوره شکل پیدا کرد که البته کار سختی بود، ما با مجموعه غیرشفافی مواجه بودیم که هیچ اطلاعاتی از آن درز نمی‌کرد. اما این مسیر را دنبال کردیم و تمامی اطلاعات آن را روی سامانه قرار دادیم.

وی تاکید کرد: امروزه اگر نقدی به شهرداری تهران وارد است عمدتا بر اساس اطلاعاتی است که خودمان روی سامانه قرار داده‌ایم. امید داریم که این مسیر ادامه پیدا کند چرا که اگر برای دنبال اصلاح اداره امور ناچار به شفافیت هستیم و پشت درب‌های بسته هیچ‌کس به مقصد نمی‌رسد.

حناچی خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی اطلاعات از اقداماتی بود که در اولویت ما قرار داشت. نظرسنجی‌ها نشان می‌داد ایجاد رانت و فساد به ویژه در حوزه شهرسازی مورد توجه بوده است. شهرداری همچنین در میزان جلب رضایت مردم، امروز در آمارها وضعیت بهتری دارد.

شهردار تهران اظهار کرد: همچنین با اصلاح و شفاف کردن فرآیندها امکان ایجاد رانت و فساد را از بین برده‌ایم. من امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند و شفافیت دوره‌های بعد هم با همین جدیت تعقیب شود.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای را با دستگاه‌های مختلف برای تسریع روند فرآیند شهرسازی در دستور کار قرار دادیم و با سازمان ها و نهادهای مختلف هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم تا رفت و آمدهای غیر لازم در سطح شهر را کاهش دهیم.

حناچی تصریح کرد: یکی از اقدامات دیگری که در شرایط کرونا انجام شد، درگاه واحد و پرداخت شهری واحد تحت عنوان «شهرپی» بود که حدود سی هزار تاکسی به آن مجهز شده‌اند و به کمک اپلیکیشن‌های پرداخت پرکاربرد داخلی این امکان فراهم شده که شهروندان پرداخت خود را از طریق این درگاه‌ها انجام دهند.

شهردار تهران عنوان کرد: یکی از نیازهای عمومی شهروندان در سطح شهر حمل و نقل پاک و تغییر سبک زندگی است. این دو با نگاه سلامت شهروندان و کنترل آلاینده‌های شهر در دستور کار ما قرار داشته است. در این زمینه اپلیکیشن دوچرخه را راه‌اندازی کردیم که مورد توجه شهروندان نیز قرار گرفته است.

حناچی عنوان کرد: در همین مدت کوتاه استفاده از دوچرخه در شهر تهران سه برابر شده است. با این اقدامات ما به دنبال افزایش نرخ امید به زندگی، برابری اجتماعی و حمل و نقل پویا برای شهروندان هستیم.

شهردار تهران تصریح کرد: با بهره‌گیری از زیرساخت‌های به‌روز تکنولوژی هزینه‌های اداره امور شهر تهران را به شدت کاهش دادیم و تهران را نسبت به دوره قبل ۴۰ درصد ارزان‌تر مدیریت کردیم.

وی ادامه داد: استفاده از زیرساخت‌های نوین مثل امضای دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته و همچنین ابزارهایی مثل هوش مصنوعی و داده‌کاوی هم در دستور کار ما قرار دارد.

حناچی ضمن اشاره به بخش دیگری از اقدامات شهرداری تهران بیان کرد: یکی از اقدامات ویژه‌ای که در این دوره صورت گرفته، آشتی دادن شهرداری تهران با زیست بوم نوآوری شهری بوده است.

شهردار تهران به راه‌اندازی مراکز نوآوری در چند منطقه تهران اشاره کرد و گفت: در این مسیر کارآفرینی و ایجاد کسب و کارها نوآور برای رفع نیازهای شهر نیز از جمله برنامه‌هایی بوده که آنها را تعقیب می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما جز اولین دستگاه‌هایی بودیم که در شرایط کرونایی امکان تشکیل جلسات پرجمعیت غیرحضوری را فراهم کردیم و تلاش کردیم با استفاده از فناوری‌ها امکان دورکاری کارکنان را فراهم کنیم.

حناچی با اشاره به اینکه در تهران ادعا هوشمندی کامل نداریم عنوان کرد: در مسیر هوشمندی پایتخت، گام‌های زیرساختی، بنیادین و جدی را برداشته‌ایم و برنامه‌ای جامع و قابل اجرا و مستند را در دو حوزه شهرداری هوشمند و تهران هوشمند تهیه کرده‌ایم.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: تلاش کردیم با هدف افزایش رده‌بندی شهرداری تهران در عرصه‌های بین‌المللی حضور یابیم. امید داریم با حمایت‌های همه‌جانبه دولت و با توجه ویژه همه نهادها به هوشمندسازی، خدمات بهتر و سریع‌تری را به مردم تهران عرضه کنیم و شهرداری بعد هم این مسیر را با همین جدیت دنبال کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-07-05 16:24

افزودن دیدگاه جدید