کد مطلب: 

245836

شبکه‌های اجتماعی را می توان با تولید محتوای غنی مدیریت کرد

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: محدود یا مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی بدون کنکاش عالمانه و بررسی کارشناسی مثل این است که بخواهیم برای جلوگیری از افزایش تصادف تمام جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور را ببندیم در حالی که می‌توانیم با آموزش و فرهنگ سازی، این مسئله را برطرف کنیم.
شبکه‌های اجتماعی را می توان با تولید محتوای غنی مدیریت کرد

به گزارش سیتنا، سیدجمال هادیان در اینستاگرامش نوشت:

هرگز یک خیر کثیر را برای یک شرّ قلیل تعطیل نکنید
دیروز به اصرار خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال محدودسازی شبکه های اجتماعی گفتگو کردم. آنچه در پی می آید گزیده ای از این گفتگوست. از شما مخاطبان فرهیخته می خواهم در این بحث مشارکت کنید و با کامنت های خود در زیر همین پست به گفتمان سازی درباره سواد رسانه ای با موضوع شبکه های اجتماعی کمک کنید.
هر فناوری جدیدی کارکردی دو سویه دارد و در کنار محاسن فراوان، معایب اندکی هم دارد. شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد محملی برای کسب و کار هزاران جوانی است که از بیکاری رنج می‌برند، آن‌ها توانسته‌اند با ایجاد کسب و کارهای خُرد برای خودشان در شبکه‌های مجازی اشتغالزایی کنند.
ممکن است از نظر محتوایی ایراداتی به شبکه‌های اجتماعی وارد باشد اما این فضا را می توان با تولید محتوای غنی توسط نهادهای ذی‌ربط مدیریت کرد. بی تردید مناسب‌ترین راه ممکن برای مدیریت بر شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوایی است که قشر جوان و کاربران این شبکه‌ها را اقناع کند و جایگزین محتواهای نامناسب بیگانه شود. اگر ما در تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی قوی باشیم این محتوا به تدریج جایگزین محتوای نامناسب خواهد شد و کاربر ایرانی می‌تواند جستجوی خودش را بر اساس محتوای داخلی تنظیم کند. اما به نظر می رسد ده ها نهاد متولی و وظیفه مند برای تولید محتوای مناسب ایرانی اسلامی همت و همدلی و همسویی ندارند.
محدود یا مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی بدون کنکاش عالمانه و بررسی کارشناسی مثل این است که بخواهیم برای جلوگیری از افزایش تصادف تمام جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور را ببندیم در حالی که می‌توانیم با آموزش و فرهنگ سازی، این مسئله را برطرف کنیم، یا مثل این است که بگوییم آموزش علم شیمی قدغن است چون ممکن است بعضی‌ها مواد مخدر صنعتی بسازند. این طرز تفکر منطقی نیست.
بر اساس یک اصل عقلی، «هرگز خیر کثیری را برای یک شَّر قلیل تعطیل نمی‌کنند»، بلکه برای تقویت خیر کثیر و رفع شر قلیل اقدام می‌کنند.
بحث‌ درباره نظارت و مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک بحث دانش‌محور است و باید درباره آن گفتمان کارشناسی صورت بگیرد نه اینکه یک شخص کم اطلاع با هیجان نظر خودش را بگوید و با خودبینی بر آن پافشاری کند. وظیفه ایجاد این گفتمان به عهده رسانه‌هاست. چنین گفتمانی است که ما را در تصمیم‌گیری به مسیر درست و دقیق برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی رهنمون می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-06-25 10:22

افزودن دیدگاه جدید