کد مطلب: 

281582

رفع ناترازی عملیاتی بودجه با اجرای صحیح قانون سامانه مودیان مالیاتی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در موضوع سامانه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی به خوبی عمل کنیم بسیاری از این ناترازی عملیاتی بودجه حل و فصل خواهد شد.
رفع ناترازی عملیاتی بودجه با اجرای صحیح قانون سامانه مودیان مالیاتی

به گزارش سیتنا، علی اکبر بسطامی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره تاثیر اجرای صحیح راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بر عدالت و شفافیت مالیاتی در کشور گفت: متاسفانه  فرار مالیاتی یکی از مشکلات کشور است.

وی ادامه داد:هم اکنون بیش از ۸۰ هزار شرکت داریم که دچار فرار مالیاتی هستند و این فرار فقط در این مشاغل خلاصه نمی شود و مشاغل خاص هم این فرار مالیاتی را دارا هستند.

وی در ادامه گفت: بر عکس تمام دنیا که بودجه هایشان را بر اساس مالیات دریافتی تدوین می‌کنند، در کشور ما عمده درآمد دولت مبتنی بر فروش نفت و فرآورده های نفتی است و یکی از اشکالات اساسی در نظام بودجه ریزی کشور ما اتکا به درآمدهای نفتی است که قابل تحریم هم هستند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: متاسفانه دچار ناترازی عملیاتی در بودجه کشور هستیم. مادامی که ما نتوانیم فرآیند دریافت مالیات ها را هوشمند کنیم با این چالش رو به رو خواهیم بود.

نماینده مردم ایلام با اشاره به دلایل فرار مالیاتی بیان کرد:بسیاری از شرکت‌ها، مشاغل خاص و ارگان ها با این بهانه که وابسته به یک شرکت دولتی هستند فرار مالیاتی دارند، از سوی دیگر بخشی از فرار مالیاتی به دلیل اجرایی نشدن کامل سامانه مودیان مالیاتی است.

وی در ادامه افزود: وزیر اقتصاد در چند جلسه به مجلس فراخوانده شده و مورد سوال قرار گرفته که چرا سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی به طور کامل اجرایی نشده است بخشی از اقدامات انجام شده ولی تاکنون این دو سامانه به طور کامل راه اندازی نشده اند.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: اگر در موضوع سامانه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی به خوبی عمل کنیم بسیاری از این ناترازی عملیاتی بودجه حل و فصل می‌شود چراکه این ناترازی بسیاری از برنامه های پنج ساله توسعه کشور و بودجه عملیاتی سالانه را تحت‌الشعاع قرار داده و وعده های نمایندگان مجلس و مسئولان عالی رتبه را نیز زیر سوال برده است.

وی در ادامه  با بیان اینکه تعادلی بین منابع و مصارف ما وجود ندارد،بیان کرد: اگر مالیات به صورت عادلانه از تمام مودیان مالیاتی اخذ شود، این تعادل به وجود می آید. مهمترین اقدام برای وجود آمدن این تعادل در برنامه هفتم توسعه و بودجه های سنواتی راه اندازی کامل سامانه مودیان مالیاتی است.

بسطامی با بیان اینکه وقتی فراریان از پرداخت مالیات، شناسایی شوند بسیاری از مشکلات کشور در حوزه درآمدها و حل و فصل می‌شود،گفت: متاسفانه نظام مالیاتی ما روی حداقل بگیران متمرکز است ولی در مقابل کسانی که دستشان به زر، زور، تزویر و قدرت می رسد خودشان را از پرداخت مالیات معاف کرده‌اند.

این نماینده مجلس بیان کرد متاسفانه در کشور ما به بسیاری از فرارهای مالیاتی بعد ارزشی داده می شود و اعلام می کنند که ما به فلان ارگان وابسته هستیم و از پرداخت مالیات فرار می کنند. در صورتی که باید بازتولید درآمد حاصل از مالیات درون سفره کسانی قرار گیرد که شرایط اقتصادی به آنها فشار وارد کرده است.

بسطامی ادامه داد: در حال حاضر هیچ عدالتی در پرداخت مالیات بین کارمند و کارگر و مشاغل خاص که درآمدهای میلیاردی دارند، وجود ندارد و فشار مالیات بر دوش بخش های شفاف جامعه است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-06-14 12:01

افزودن دیدگاه جدید