کد مطلب: 

292558

هوش مصنوعی سرطان پستان ۱۱ زن را تشخیص داد که از چشم پزشکان دور مانده بود

یک مرکز بیمارستانی در بریتانیا با یک فناوری هوش مصنوعی با نام «میا» نشانه‌های ناپیدای سرطان پستان را که از چشم پزشکان دور مانده بودند، در ۱۱ زن تشخیص داد.
هوش مصنوعی سرطان پستان ۱۱ زن را تشخیص داد که از چشم پزشکان دور مانده بود

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، این فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان پستان که میا نام دارد، در یک برنامه آزمایشی در کنار پزشکان برای بررسی ماموگرافی بیش از ده هزار زن به کار گرفته شد که بیشترشان سرطان نداشتند.

میا نه فقط با موفقیت همه کسانی را که علائم سرطان داشتند شناسایی کرد، بلکه ۱۱ زن را هم پیدا کرد که سرطانشان از چشم پزشکان مخفی مانده بود.

نشانه‌های سرطان‌ در مراحل اولیه می‌تواند بسیار ریز و به‌سختی قابل تشخیص باشند.

باربارا یکی از یازده زنی بود که میا سرطانش را تشخیص داد در حالی که رادیولوژیست‌های بیمارستان در بررسی اسکن‌های او، این تومورها را ندیده بودند.

هوش مصنوعی سرطان پستان ۱۱ زن را تشخیص داد که از چشم پزشکان دور مانده بود

از آنجاکه تومور شش میلی‌متری باربارا خیلی زود تشخیص داده شد، او تحت عمل جراحی قرار گرفت و تنها به ۵ روز پرتودرمانی نیاز داشت.

بیماران مبتلا به سرطان پستان که تومورشان هنگام تشخیص کوچکتر از ۱۵ میلی‌متر است، ۹۰ درصد شانس زنده ماندن در پنج سال آینده را دارند.

باربارا گفت که خوشحال است که درمان او از خواهر و مادرش که با این بیماری مبارزه کرده بودند، بسیار کمتر تهاجمی بوده است.

سرطان باربارا بدون کمک هوش مصنوعی احتمالا تا ماموگرافی بعدی، سه سال بعد، تشخیص داده نمی‌شد. او هیچ علامت سرطان نداشت.

مرکز فناوری‌های پزشکی کایرون که توسعه‌دهنده این هوش مصنوعی است می‌گوید فناوری‌هایی مانند میا این قابلیت را دارند که زمان انتظار برای مشخص شدن نتایج آزمایش را از ۱۴ روز به سه روز کاهش دهند.

تمام ماموگرافی‌هایی را که میا بررسی کرد دو رادیولوژیست هم بررسی کردند. در حال حاضر در بریتانیا دو رادیولوژیست هر یک از اسکن‌ها نگاه می‌کنند، اما امید این است که روزی یکی از آنها با میا جایگزین شود و عملاً حجم کار هر دوی آنها را به نصف کاهش دهد.

دکتر جرالد لیپ، مدیر بالینی غربالگری پستان در شمال غربی اسکاتلند که هدایت این پروژه را به عهده داشت گفت از ۱۰۸۸۹ زنی که در این آزمایش شرکت کردند، تنها ۸۱ نفر نمی‌خواستند هوش مصنوعی اسکن‌های آنها را بررسی کند.

ابزارهای هوش مصنوعی اگر با داده‌های کافی برای شناسایی یک بیماری خاص آموزش دیده باشند، در مجموع در تشخیص بسیار خوب عمل می‌کنند. این بدان معناست که این برنامه را باید با تعداد زیادی اسکن از طیف وسیعی از افراد، تغذیه کرد.

به‌ دلیل محرمانه بودن سوابق بیماری و حفظ حریم خصوصی بیماران، دسترسی به این داده‌ها می‌تواند دشوار باشد.

هوش مصنوعی سرطان پستان ۱۱ زن را تشخیص داد که از چشم پزشکان دور مانده بود

سارا کریش، مدیر ارشد استراتژی کایرون می‌گوید که ساخت و آموزش میا، که با رایانش ابری (کلاد کامپیوتینگ) مایکروسافت اجرا می‌شود، شش سال طول کشید تا با استفاده از «میلیون‌ها» ماموگرافی از زنان در «سراسر جهان» آموزش ببیند.

پزشکان متخصص در بریتانیا به طور متوسط سالانه حدود پنج هزار اسکن پستان و حتی تا صداسکن را در یک روز ممکن است بررسی کنند.

دکتر جرالد لیپ که ارزیابی این ابزار هوش مصنوعی در مرکز بهداشت و درمان گرمپین تحت نظر او انجام شد می‌گوید در اینجا «عامل خستگی دخیل است.»

وی گفت: «مسایل مختلفی ممکن است کار شما را مختل کند و حواستان را پرت کند، مثلا کسی وارد می‌شود، کسی ممکن است در پس‌زمینه مشغول صحبت باشد. چیزهای زیادی وجود دارد که احتمالاً می‌تواند شما را از روال معمول خود دور کند و در آن روزهایی که حواس شما پرت شده است، از خود می‌پرسید چطور این اتفاق افتاد؟ چطور متوجه این علائم نشدم؟»

هوش مصنوعی سرطان پستان ۱۱ زن را تشخیص داد که از چشم پزشکان دور مانده بود

از او پرسیدم آیا نگران این است که ابزارهایی مانند میا روزی باعث از دست رفتن شغلش شود؟

او گفت که معتقد است این فناوری می‌تواند وقت او را آزاد کند تا زمان بیشتری را با بیمارانش بگذراند: «من میا را به عنوان یک دوست و عامل تقویت‌ کار خود می‌بینم.»

میا کامل نیست و چون به سوابق بیماران دسترسی نداشت، به عنوان مثال، کیست‌هایی را علامت گذاری می‌کرد که اسکن‌های قبلی شناسایی و بی‌ضرر تشخیص داده بودند.

همچنین، به دلیل مقررات فعلی، عنصر یادگیری این هوش مصنوعی غیرفعال شده بود بنابراین نمی‌توانست در حین کار یاد بگیرد و خود را بهتر کند، از این رو هر بار که به‌روز می‌شد باید یک بررسی جدید انجام می‌داد.

میا تنها یک آزمایش اولیه است و آن هم در یک مکان. دانشگاه آبردین به طور مستقل این تحقیق را تایید کرد اما نتایج هنوز همتاداوری نشده‌اند هر چند کالج سلطنتی رادیولوژیست‌ها می‌گوید این فناوری قابلیت بالقوه بالایی دارد.

دکتر کاترین هالیدی، رئیس کالج سلطنتی رادیولوژیست‌های بریتانیا می‌گوید: «این نتایج دلگرم‌کننده‌اند و به برجسته کردن قابلیت هیجان‌انگیز هوش مصنوعی برای تشخیص کمک می‌کنند. شکی نیست که رادیولوژیست‌های بالینی ضروری و غیرقابل جایگزین هستند اما استفاده از هوش مصنوعی معتبر، به طور فزاینده‌ای نیروی عظیمی در درمان و مراقبت از بیمار خواهد بود.»

دکتر جولی شارپ، مدیر اطلاع‌رسانی سلامت در خیریه تحقیقات سرطان بریتانیا گفت که افزایش موارد سرطان که هر ساله تشخیص داده می‌شوند، به این معنی است که نوآوری‌های فناوری برای کمک به بهبود خدمات و کاهش فشار بر کارکنان «حیاتی» هستند.

آزمایش‌های هوش مصنوعی دیگری در سراسر بریتانیا در حال انجام است، از جمله بررسی نمونه‌ خون در یافتن مسمومیت خون (سپسیس) قبل از ظهور علائم که البته بیشتر این آزمایش‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند و نتایج‌شان منتشر نشده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-03-22 10:54

افزودن دیدگاه جدید